Ga naar inhoud
Vespaforum.be

(Little) red hornet- stage 1.


nero

Aanbevolen berichten

Vandaag weer 2 steek- en 3snijwonden verder... :)

Eerst naar Fleurus nog wat wisselstukken gaan halen en dan de speling op de selectorarm hersteld.

Nieuwe selectorarm:

redhornet002a.jpg

Het gat uitvergroten naar diameter 12mm en met een stuk messing waterleidingbuis een huls gemaakt:

redhornet001a.jpg

Nadien alles mooi afgewerkt en gefixeerd met locktite:

redhornet004a.jpg

Nadien alle lagers en de selector gemonteerd:

redhornet006a.jpg

De koppelingskorf gemonteerd:

redhornet007a.jpg

Een nieuw kickstarttandwiel:

redhornet009a.jpg

Nieuwe stootrubbers, O-ringen en de kickstart geplaatst:

redhornet010a.jpg

Best niet vergeten om de remplaat te monteren alvorens de achteras op zijn plaats te tikken, anders komt de kogellager er gewoon weer uit...:))

redhornet011a.jpg

Morgen hopelijk het carter sluiten, de piston en cilinder monteren en wie weet... :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

steek die primaire as in de andere carterhelft. werkt veel gemakkelijker ;)

Link naar reactie

Op http://www.scooterhelp.com/tips/engine/piston.sf.vespa.html staat het volgende:

The piston can be installed two ways, but only one way will allow the engine operate properly. One a three port motor like the Vespa 100 Sport there is a window in the piston opposite the exhaust port in the barrel. Unlike a large frame motor, a Vespa small frame barrel has the exhaust coming out of the high side of the barrel. The piston is marked with "SC" and an arrow for clarity. This arrow needs to face the exhaust port. The picture above shows the correct location of the third port window if you are looking at the motor from above. If you do not have a third port type piston, make sure the "SC" faces the exhaust port.

Afgaande op dit, moet het gat weg van de uitlaat staan.

Link naar reactie

@Maarten: op het carter zijn maar 2 spoelpoorten voorzien (links en rechts), het gat 3de gat in de cilinder vertrekt in de cilinderwand om er een 3)-tal cm's lagers weer uit te komen.

@Thyphon: ga de link eens deftig bekijken.

Bedankt voor de info en het meedenken!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vandaag dus nog wat verder geknutseld... :)

Eerst de oliekeering aan de koppelingszijde geplaatst:

redhornet001a.jpg

Nadien de oude lagerring op de krukas verwijderd (verhitten lukte niet dus maar een sleuf in gedremeld en met een korte tik met de schroevendraaier brak die "mooi" in tweeën. De krukas een nachtje in de vriezer gestoken en vandaag de nieuw lagerring verhit zodat die mooi over de krukas viel.

redhornet002a.jpg

Nadien de naaldlager op dezelfde manier (koelen en verwarmen) in de andere carterhelft geplaatst:

redhornet006a.jpg

Omdat er enig las -en vlakwerk aan het carter was heb ik geopteerd om de combinatie van een papieren dichting met pakkingkit te gebruiken:

redhornet010a.jpg

Nu het carter mooi toe is begonnen aan de montage van de electra...:)

redhornet012a.jpg

Niet vergeten om een nieuwe naaldlager te steken in de krukas...

redhornet013a.jpg

en een vod tegen in het carter sringende circlipsen! :)

Ondertussen is de cilinder ook gemonteerd en begint het weer op een motor te trekken. :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Vanavond de laatste onderdelen geassembleerd...

redhornet001a.jpg

redhornet003a.jpg

... me afvragend hoe in hemelsnaam ik zo'n motor onder het supersprintje ga krijgen...:)

Alleen de uitlaat ontbreekt nog, deze moet nog worden besteld.

Zou ik de ETS uitlaat kopen (gaan met die banaan!!! :) ) of toch beter iets anders?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

ETS is wel power, maar neit echt mooi (in my humble opinion), en 2.5 keer zo duur als een ET3 Banaan. Iig geen cheape banaan deronder (Faco) - dun metaal. Waarom niet een witte Pinasco, of een chromen 'Originele'? Een ETS uitlaat verchromen? :P

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 3 weken later...
Nero, die uitboring voor de selectorarm, lost dit ook het probleem van de beruchte lekkende/zwetende PK-motor op? Ik heb ooit iets soortgelijks tegengekomen op het GSF, maar vind het niet meer terug

Het hangt er vanaf wat je verstaat onder "zweten". Ik heb de meeste dichtingen extra afgedicht met siliconenkit voor carters en tot nu toe zweet de motor (nog) niet. :)

Een uitgesleten selectorarm kan er idd voor zorgen dat er olie lekt onderaan de motor. Vergeet ook niet de O-ring te vervangen op de selectorarm.

Vandaag, na de problemen met een lekkende carbu en de duwpen die verkeerd was gemonteerd (koppeling ontkoppelde onvoldoende) de eerste echte testrit kunnen doen.

Het optrekken gaat vlot tot zéér vlotjes (in hoge toeren), alleen is er een probleem met de 4de versnelling. Deze ligt te ver (hendel gaat een dikke cm verder dan "4" en als ik dan de gas doortrek schiet de motor uit versnelling.

Ik vermoed (en hoop) dat dit komt omdat de de tandwielen breder zijn dan deze van een 50cc. Tenzij iemand een andere oorzaak kan noemen ga ik morgen de kabels zodanig regelen dat de eerste versnelling "verder" pakt en de 4de iets minder ver.

De eerste bevindingen zijn in die mate wel zo dat ik mijn tenen zal mogen uitkuisen om mijn vrouwtje te kunnen volgen met de SS180... :))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...