Ga naar inhoud
Vespaforum.be

(Little) red hornet- stage 1.


nero

Aanbevolen berichten

Recept:

Men neme een aftandse scoot,

ssstriping10002a.jpg

... een bijpassende motor,

redhornet006.jpg

redhornet014.jpg

... en we zijn vertrokken! :)

Ondertussen is de motor volledig gedemonteerd, het carter binnen voor enig laswerk en de meeste onderdelen gereinigd.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Idd, en het wordt nog interessanter...:)

Een paar foto's:

De 3de poort vertrekt in de cilinderwand zelf. Is dit normaal voor een pk125?

redhornet025.jpg

Op de cilinderkop staat P125ETS?

redhornet026.jpg

Het voorste segment komt tot aan de voorkant van de piston?

redhornet027.jpg

Iemand een idee waarvoor dat "tutje" dient juist tegen de duwpen?

redhornet028.jpg

Na wat googelen kwam ik uit op dit:

The Vespa P 125 ETS, produced from 1984 to 1986 , also with electric start (Elestart), was the Vespa "small-frame" most powerful ever produced: one can say that it is the heir of the famous Primavera ET3 . The novelty of this model were manifold, such as the brake front drum to double oil, to a greater braking, or the headlight of increased diameter. But the biggest news regarding the engine: cylinder cast iron slightly to increase the power factor correction brio, carburetor SHBC 20/20 L, muffler designed for the phases of the cylinder (remember the muffler to torpedo the ET3) tree in advance (also opening crankcase you will also notice a longer delay due to the intake valve on the casing stretched down), a taper shaft / flywheel plus 20mm (since then all other Vespa PK) and a seat cushion by 24mm to increase significantly the 'reliability. The only Vespa 125 most powerful and fastest of the ETS was the only Vespa T5.

Bron:

http://www.vespa.name/vespa-model/vespa-pk125ets-pk125et5

Iemand meer kennis over dit model, zijn de onderdelen courant te vinden ed...?

@Typhon: het is misschien interessant om de verschillende onderdelen te vergelijken met die van jou motor (als het over een 125cc gaat), kwestie van de verschillen te weten, want zelf ben ik een (bijna)leek op gebied van small frames.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Nero, ik heb gisteren alle "externe" onderdelen van de motor losgemaakt en alle carterbouten verwijderd, als het een beetje meezit kan ik morgen de carterhelften splitsen en tracht ik wat foto's te nemen van de belangrijkste onderdelen. Volgens het motornummer heb ik een PK125S

Link naar reactie

Heb je alleen een ETS cilinder? Of het hele blok? Zou wel passend zijn voor je SS want die blokjes zijn nogal zeldzaam :P

Tuners kicken enorm op het ETS blok om een aantal redenen, ik weet ze niet allemaal, maar de krukas heeft een forse as, met bijbehorende grotere lager in het blok - bv Falc krukassen werken ook met dat ETS formaat. Er hoort ook een aparte uitlaat op de ETS, die sinds kort weer gereproduceerd wordt. Het grootste deel van je vervangonderdelen zal gelijk zijn, maar een stukje researchen op 't GSF kan denk ik geen kwaad :)

Net als bij de T5 voor largeframes is het ETS blok het snelste plug an play blok voor de smallframes.

Dat tutje, daar komt olie uit - de SFjes heben een interne automatische oliepomp, waar niemand ooit op let :)

Link naar reactie

@Arne: tot nu toe is het vooral een vet(tig) projectje.. :)

@Maarten: bedankt voor de bijkomende info!

Het motornr kan ik nog niet geven (blokje is binnen voor te lassen), maar de carbu is een SHBC 20L, wat het zou moeten zijn volgens scooterhelp: http://www.scooterhelp.com/scooters/VMS1T.pk125ets.html

redhornet001.jpg

Hier nog een foto van de krukas:

redhornet007.jpg

Misschien brengen de foto's van Typhon uitsluiting maar heb er alvast goede hoop in! :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Hey Nero, ik ben er bijna! :) Enkel nog een vraagje: hoe heb je onderstaand kreng kunnen verwijderen?

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/_sf.gearbox/sf.gearbox.strip23.jpg

Deze as zit vast in een lager in het carter, en draait op kleine afstand van het carter rond. Ik wil niet met schroevendraaiers beginnen knoeien..

't is wel een vettig boeltje, maar deze namiddag neem ik wat foto's

Link naar reactie

Ik heb een polietrekker gebruikt om die as eraf te halen, de lager zit wel nog vast in het carter.

Kan je de lager niet warmen (eventueel van de andere zijde van het carter) en dan proberen de as eruit te trekken?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Die as er af krijgen zal niet voor vandaag zijn, misschien moet ik me toch maar eens zo'n poulietrekker aanschaffen.

Enkele foto's:

krukas

http://imageshack.us/photo/my-images/41/dsc0012hel.jpg/

Cilinder

http://imageshack.us/photo/my-images/824/dsc0017mp.jpg/

Piston

http://imageshack.us/photo/my-images/10/dsc0020mg.jpg/

Cilinderkop

http://imageshack.us/photo/my-images/707/dsc0023tk.jpg/

Al meteen grote verschillen zichtbaar in het aantal poorten in de cilinder. Ook komt het bovenste segment lager uit dan bij jou. Indien je van andere onderdelen graag nog foto's had gezien, laat je maar iets weten.

Thomas

Link naar reactie

Blijkbaar toch wat verschillen...

De lager op de krukas (vliegwielzijde) is dit een kogellager of een naaldlager?

De pistonringen komen bij de ETS?- motor hoger dan dan bij een PKS-motor.

Is er in je cilinder ook zo'n 3de poort?

De "verhoging" op de cilinderkop lijkt bij een PKS groter dan bij een ETS, mogelijk om nog meer compressie te krijgen.

Voor de rest zie ik niet direct veel verschillen...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Heeft het duwplaatje van de koppeling bij de jouwe ook lagertjes binnenin zodat het afslijten van de duwpen tot een minimum wordt herleid?

Alvast bedankt voor de foto's en uitleg, ik laat je nog wel iets weten als ik nog andere ongewone dingen tegenkom. :)

Zou dat gleufje in de cilinder beneden dienen om de krukas te laten passeren (langere slag)?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

De lager aan de vliegwielzijde is een kogellager, en poorten in de cilinder zijn duidelijker zichtbaar op volgende foto (geen 3de poort dus):

http://imageshack.us/a/img195/114/dsc0019ss.jpg

Het duwplaatje heeft ook lagers, dit heb ik ondervonden toen ze bij demontage verspreid werden over de tafel :)

Over dat gleufje heb ik zelf geen idee, maar het klinkt wel mogelijk. Die cilinder ziet er alleszins nog in topconditie uit.

Ik twijfel nog of ik de originele cilinder terug monteer, dan niet of er een plug-and-play kit beschikbaar is.

Edit: het waren voor alle duidelijkheid niet de lagertjes van het duwpennetje zelf die er uit vielen, maar de lagers die de draaibeweging van de koppelingsarm opvangen

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ondertussen zijn we weer wat verder. Het carter is gelast en gevlakt:

redhornet001a.jpg

redhornet002a.jpg

Het motornr is VMX6M:

redhornet002a.jpg

Na wat rondgoogelen lijkt het om een PK125XL te gaan, alhoewel daar blijkbaar ook nog verschillen in zijn (VMX5M)en het cijfer ook niet overeenkomt met wat het zou moeten zijn...

Het carter is nu grondig gereinigd en de schakelarm gedemonteerd (er zat iets teveel speling op naar mijn goesting :) ).

redhornet004a.jpg

Ook al nieuwe koppelingsplaatjes gestoken, een nieuw scakelkruis gestoken, nieuwe pakkingen, lagers (blijken overeen te komen met die van PX), oliekeerringen,...

Nu nog een messing bus steken om de speling op de selectorarm weg te nemen en we kunnen beginnen aan de opbouw.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...