Ga naar inhoud
Vespaforum.be

graag geweten wat men tegenwoordig van de scooter scene vind.


Quick

Aanbevolen berichten

Ik begin tegenwoordig mijn idee te krijgen over wat er met een goeie scene aant gebeuren is .Maar graag had ik wel es wat meningen van andere mensen hierover willen horen .En dit zowel van newbies als oldtimers , mods , scooterboy's enz enz ... ..

Link naar reactie

Wat is die 'scene'? Iedereen met een Vespa? Iedereen met een oldie? Iedereen die er op rijdt? Iedereen die er aan knutselt? Iedereen bij een club? Iedereen op een forum? Iedereen die actief meedoet met de organisatie in club? Iedereen die open staat voor anderen? Iedereen die respect heeft voor de anciens en de subculturen? Iedereen die kennis heeft van de historie?

Verder is het same old same old, toch? Net als in de rest van de samenleving; Verdigitalisering, verindividualisering, veranonimisering, vergrijzing/verjonging, vervlakking.

En als je er iets van wilt maken, kan dat.

Link naar reactie

Vroeger was de scene iets kleiner ( gedeeld door factor 100 of meer )en iedereen kende praktisch iedereen .En iedereen wist ook hoe bepaalde strekkingen in dit wereldje in elkaar zaten.

Je had Scooterboy's , Mods en nog een paar subculturen .er werd wel onderling wat gelachen met elkaar maar er was toch een bepaald respect voor elkaar .Vele van deze mensen zitten nog in deze scene.Sommige zijn de drijvende krachten achter vespa , lambretta & scooter club's en ook Vespa club belgie .

er werd ook nooit getwijveld aan deze mensen hun vermogen om dit te doen , er was een soort van blind vertrouwen onderling .

Niet dat het vroeger allemaal rozegeur en maneschijn was , maar het ging er een pak gemoedelijker aan toe.

Link naar reactie

@Quick,ik begrijp uw redenering wel,maar ik denk niet dat ge de klok kunt terugdraaien...blijf U zelf en keep it real" ;))) en voor de rest denk ik dat dit eerder een goed toog gesprek topic is,dan dit hier op een forum ter discussie te leggen,waarvan ge elk woord dat ge hier post 2 maal moet over napijnzen,zonder op lange tenen enof schenen te trappen ( alléé in mijn geval dan toch).

Nog nen tip,,,ge kunt misschien zoals ik uw eigen scooterclub beginnen,,,,,naar eigen inziens,normen en waarden ;)))),,,,,voor de moment zit ik op 1 officieel lid,,,namelijk,m'n eigen,,al wel veel support-leden daarentegen,dus 'kmag ni klagen ;)))

CHEERS

Link naar reactie

Ik heb geen behoefte aan die of gene cultuur.

Ik hou van sleutelen aan oude mechaniek, ik hou van oldtimers, luister naar Progrock en ik doe nu en dan graag eens een ritje.

Ik heb geen goesting om naar een fuif te gaan waar ze mijn muziek niet draaien. Ik heb wel respect voor ieders mening en hun " scene "

maar moet ik mij verplicht voelen omdat ik met een Vespa rij ?

Ik heb ondertussen wel wat mensen leren kennen en ik vel over niemand een oordeel, al wordt er wel eens gezeverd over plastiek etc..

Mij bezatten en n een tent slapen , I hate it.

Van de sfeer proeven, ja.

Ieder zijn ding, zolang je er maar plezier aan beleeft

Link naar reactie
of zie ik dat verkeerd , omdat ik stillekes aan ne "grumpy old man "annt worden ben

Neen hoor, je hebt overschot van gelijk.

Ik vind persoonlijk met de opkomst van de moderne Vespa's dat de 'scene' aan het veranderen/vervagen is omdat de meesten van de nieuwe scooteristen de subculturen niet eens kennen of helemaal geen interesse hebben in alles wat er mee te maken heeft. Je ziet de nieuwe scooteristen (modern vespa rijders) dan ook amper op treffens waar die subculturen met de party's wel aan bod komen. Je ziet hen dan weer wel massaal op de vele dagritjes van diverse clubs (die als paddenstoelen uit de grond schieten).

De scene zie ik dus nu vooral als een treffen-gebeuren en de geïnteresseerden in die vele subculturen ga je tegenwoordig dan weer weinig tot niet meer op de dagritjes tegenkomen omdat die nu quasi compleet overspoeld worden door moderne (plastic) vespa rijders.

Er is 1 treffen waar je de moderne vespa rijders dan weer wel massaal ziet opdagen en dat zijn de Vespa World Days, maar dat is altijd al iets commercieel geweest.

Ik kies nu bewust uit welke dagrit ik ga doen want ik weet op voorhand wel waar ik 'like minded people' ga tegen komen en waar niet. En neen, voor mij is het dus niet enkel de scooter waar je mee bolt, maar de spirit telt ook en die vind ik helaas niet altijd terug bij de nieuwe scooteristen (modernne vespa rijders). Een voordat er hier moderne vespa rijders zich weer aangesproken voelen, dat is nu eenmaal zoals het overkomt bij mij, no offense...

En de treffens doe ik tegenwoordig des te liever omdat daar tenminste nog een een leuke sfeer hangt (good vibes, good muziek, and party-time). :-)

En voor de rest maakt het me eigenlijk ook niet zo veel uit, maar ik heb nu eenmaal een voorliefde voor oldtimer scooters en muzikaal gezien ga ik persoonlijk zelf ook een pak ruimer dan mods & scooterboys. Maar ik vind het wel reuze amusant op zo'n scootertreffens en nu net die samenhorigheid met al die subculturen dat kom je niet zo vaak tegen in andere motorscenes (bv. triumph, harley, etc... -> en ook daar heb je die new contra oldtimer scene).

Leven en laten leven hé :-)

Link naar reactie

@Daxx ; heb deze topic al voor meer dan den helft ingekort om nie te veel mensen op hunne teen te trappen .Eerste versie was veel erger. hahahahahahaha

En waarom zo'n topic uit de weg gaan opt forum...kan toch intressant worden .En nee ge kunt den tijd nie terug draaien ... spijtig genoeg...

@ Erix ; Soul cruisers ritten zijn om die reden tegenwoordig al op uitnodiging en ik zie dit mee en meer gebeuren om de grote massa's tegen te houden .En dan nog komen ze en begrijpen ze nie waarom je nie onuitgenodigd moogt mee rijden .

Wat ik hier niet wil zeggen is dat elke nieve gast perse nie goe is ... der zijn der bij de jonger gasten die die handschakel scooters kopen en enorme esprit hebben omt goe te doen , maar tzen zoals ge zegt vooral de midlife crisis riders en cotalogus mods toestande gasten die vinden da zij het beter weten ,als ze me ne voledig uitgebouwde GTS en een volledig bijpassend costumeke gekocht in ne life style shop aankomen ,dan sommige andere ( want ze hebben da in England ook gezien toestanden ) .

Heb overlaatst met ne engelsman hier over gehad en die zei dat daar just zelfde aant gebeuren is .

Link naar reactie

ben ook nooit in "de scene geweest" maar o wat hou ik ervan om met enkele vrienden richting een treffen te vertrekken. Ik herinner mij de rit naar rotterdam dutch lions met de jef Geert en die van ons. Drie uur in de regen rijden, onderweg vanalles meemaken om dan aan te komen aan een veld compleet omringd door scooters, met prachtexemplaren ertussen. Vervolgens in de regen de tent opzetten en ondertussen een voor een bekenden tegenkomen, met onbekenden van gedachten wisselen, gewoon alles draait om de scooter, techniek en samen ne keer goe lachen!

Spijtig dak wa te jong zijn om heel de scene te kunnen hebben meegemaakt.

Ik selecteer geen ritjes op basis van de scooters, maar op basis van de mensen die er zullen zijn. Daar draait het ten slotte vooral om?

Link naar reactie
@ Erix ; Soul cruisers ritten zijn om die reden tegenwoordig al op uitnodiging en ik zie dit mee en meer gebeuren om de grote massa's tegen te houden .En dan nog komen ze en begrijpen ze nie waarom je nie onuitgenodigd moogt mee rijden .

Wat ik hier niet wil zeggen is dat elke nieve gast perse nie goe is ... der zijn der bij de jonger gasten die die handschakel scooters kopen en enorme esprit hebben omt goe te doen , maar tzen zoals ge zegt vooral de midlife crisis riders en cotalogus mods toestande gasten die vinden da zij het beter weten ,als ze me ne voledig uitgebouwde GTS en een volledig bijpassend costumeke gekocht in ne life style shop aankomen ,dan sommige andere ( want ze hebben da in England ook gezien toestanden ) .

Heb overlaatst met ne engelsman hier over gehad en die zei dat daar just zelfde aant gebeuren is .

Aha, nu snap ik waarom ik nooit een uitnodiging krijg voor de Soul Cruiser rondritten. :-)

Voor de rest, I know the feeling. Trouwens dat van die aangekochte outfit heb je overal hoor. Een paar van mijn beste maten zijn al jaren met Harley of Triumph bezig en ook daar zie je dat gebeuren. Ineens allemaal de zogenaamde juiste look aankopen en gaan met de banaan. :-)

Ah tja, iedere doet maar zijn ding hé, zo lang je daar maar niemand bewust mee lastig valt. Ik kan er nog eens goed mee lachen en dat is ook al iets waard. :-)

Link naar reactie

@Quick,,sorry maat 'kwas vergeten dat gij bij de Soul cruisers zit,ik krijg soms wel uitnodigingen,maar tja ik rijd dan ook met GTS en ik denk dat da ni zo goe past daartussen,,,met alle Respect natuurlijk hé...en even voor alle duidelijkheid voorwat den EriX heeft aangehaald,,,ik zal dus blijkbaar 1 van de weinige zijn dat met nen " plastiek" naar de meetings gaat,,,,,,,,,,om daar pottendicht in mijn tent te kruipen ;))))

CHEERS

Link naar reactie

als ge dan toch een mening vraagt ... :-)

persoonlijk neig ik het liefst naar de 'kleine ritten', vriendenritjes en/of weekends waar den tijd + plezier aan den toog evenredig of zelfs meer is dan dat van het rijden zelf. Blijkbaar maakt het daar ook niet echt echt uit met wat ge rijdt, zoals een persoon ooit zei: 'de scooter maakt ni uit, 't is t ventje dat erop zit". Als dat de 'scene' is, daar heb ik het meeste plezier en voel ik me 't meeste op mijn gemak.

De grote ritten doe ik ook af en toe wel eens mee als het in een voor mij bekende streek is (rupel, waasland, gentse), maar bekoren me minder. kilometers vreten in anonimiteit, amper den tijd om met de mensen te klappen, beetje haantjes/portefeuillegedrag... er zijn een paar uitzonderingen en ge zult altijd wel een kruisbestuiving hebben tussen de twee. Bezie het als een verrijking ;)

Link naar reactie

klein anekdote. Heb verschillende maten met al wat meer leeftijd en altijd aanwezig geweest in het (ruigere) motomilieu... die zeggen ook juist hetzelfde. Die hebben me al dikwijls gezegd respect te hebben en jaloers te zijn op wat wij doen met ons 'brommerkes'... ook hun scene is geëvolueerd naar ofwel de typische 'BMW rijders' waar uwe portefeuille van tel is, of naar de zware clubs, waar uw colors en vuisten van tel zijn...

wat wij met ons groepke doen en zun vroeger hadden, is dat het bij ons gewoon een 'partie plezier' is, ongeacht met wat ge rijdt. Samenkomen, drinken, rijden, plezier maken.

Link naar reactie
en even voor alle duidelijkheid voorwat den EriX heeft aangehaald,,,ik zal dus blijkbaar 1 van de weinige zijn dat met nen " plastiek" naar de meetings gaat,,,,,,,,,,om daar pottendicht in mijn tent te kruipen ;))))

CHEERS

Ge bent dan ook ne speciale hé. :-)

Link naar reactie

klopt... was wa te veel van 't zelfde aan 't zeggen. maar van nieuwe generatie meen ik wel. Ik zie een zeer groot verschil tussen het volk op de weekend-kampvuurmeetings en de gts-dagritten... maar voor iedereen respect. En nog niet echt bij stilgestaan, maar idd veel 50+... tijd + geld = gts (en voor donker thuis willen zijn ? )

Link naar reactie

Met alle respect maar laat ons de zaken niet omdraaien. De scooter bestaat al langer dan de "scene" en het is de "scene" die oa de scooter als symbool gekozen heeft, daarom hebben ze toch geen alleenrecht zeker. Mijn ouders en halve familie reden in de jaren 60 ook rond in groep met de vespa zonder tot deze of gene subcultuur te behoren, gewoon fun met de vrienden op stap. In Italie, Spanje of India rijden/reden vele duizenden scooteristen rond die geen ander vervoorsmiddel hebben/hadden. Het kan dan ook dat de "scene" aan het uitsterven is maar daar heeft de huidige "nieuwe" scooteristen toch niks mee te maken. En de Wannabees... ja die zijn van alle tijden he ;)

Link naar reactie
samengevat denk ik dat de klassieke scooterscene nog wel bestaat, maar dat er ook een nieuwe generatie is opgestaan uit de nieuwe tijdsgeest.

Nieuwe generatie??? :-)

Het merendeel van de moderne vespa rijders zijn ouder dan 40-50, dus kan je toch moeilijk spreken van een nieuwe tijdsgeest hé. LOL

Maar ach kom, 'oudjes' moet ge ook iets gunnen hé. En de jonge generatie op moderne scooters is meer dan welkom, want liever iets dan niets. :-)

Edit: je hebt ondertussen je post al aangepast (zin verwijderd) terwijl ik dit aan het typen was. LOL! :-)

Link naar reactie
De scooter bestaat al langer dan de "scene" en het is de "scene" die oa de scooter als symbool gekozen heeft, daarom hebben ze toch geen alleenrecht zeker.

Niemand spreekt hier over een alleenrecht...

Link naar reactie

Ik ben zelfs 55+, dus zeker nen ouwe zak, maar ik rijd al 30 jaar met vespa's.

En vroeger reed ik ook met mijne groene parka aan, en mijn tentje achterop naar treffens in Oudenaarde, Oostende,Kerkrade, Boom,luxemburg, Duitsland... noem maar op, ging ook met de vespa naar Eurovespa in San Remo, in den tijd met de VNB, de Rallye, de Cosa, de PX...

Tegenwoordig rijd ik met een GTS 300 Super Sport, wil dat dan opeens zeggen dat ik "genen echte vespist" meer ben ? Ik heb het graag wat comfortabeler, en dus pak ik ook geen tentje meer mee als îk op weekend ga, maar boek ergens een fatsoenlijk hotelleke. En ik draag ook geen pothelmke en een parka meer, maar een fatsoenlijke motojas, helm en handschoenen.

Zo evolueert ne mens tenslotte, dus jongens, NIE ZEVEREN, en laat iedereen op zijn manier van de vespa genieten !!!!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...