Ruff Geplaatst: 12 oktober 2012 Delen Geplaatst: 12 oktober 2012 Beste vespaliefhebbers De moment is aangebroken om mijn vespamotor een revisie te geven. het is een PK50XL '91 Ik heb mijn vespa enkele maanden geleden gekocht en die persoon vertelde me dat deze onlangs een revisie heeft gehad, maar volgens mij klopt dit niet, swat. Ik wil ook even meedelen dat het NIET de bedoeling is om mijn vespa achteraf te verkopen. Want heb al enkele flamewars gelezen hier Zelf ken ik niks van een motor, maar zal ik wel respons krijgen van jullie en enkele guides( scooterhelp,...) De bedoeling is om volgende week te starten omdat ik dit weekend men werkplek ga inrichten. Vragen, opmerkingen,... stel ze maar e want ben redelijk nieuw op het forum. Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 alvast veel succes erbij en doe het op uw gemakske. NIks overhaasten Ik ben zo de allereerste revisie vergeten de regelvijzen voor de vitessen erin te schroeven... En maar vloeken op die vitessen... tot op een meeting in boom de sid mij heeft verder geholpen en meteen ook mijn velgen in de juiste richting heeft gezet Velgen hebben een diepe en een ondiepe kant. De diepe kan moet naar de richting van de motor. Al doende leert men! Begin alvast om scooterhelp eens door te lezen. Deze vind ik ook handig: http://www.smallframes.com/tech.htm Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 16 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Merci BartPk Ben wat aan het afdrukken, en dan zullen we er is aan beginnen!! Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 16 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Krijg 1 kabel niet los, iemand enige raad/tips. Even enkele foto's: Je ziet op de eerste foto da soort rondelleke dat erin geklikt is, moet dat los ? Het bruinige stuk, is het stukje waar ik men sleutel kan opzetten maar kan deze niet genoeg losdraaien, moet deze echt volledig los? Het is de onderste van de Gearchange cables, de lichte dus. Link naar reactie
nero Geplaatst: 16 oktober 2012 Delen Geplaatst: 16 oktober 2012 Als je het eindstukje op de kabel verwijderd kan je de gaine plooien en er gewoon uit trekken zonder de regelvijsjes te demonteren. Groetjes, nero. Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 17 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2012 Nero, met eindstukje bedoel je da klikdingske op de eerste foto? Zoja, hoe verwijder ik deze ? Gr. Link naar reactie
nero Geplaatst: 17 oktober 2012 Delen Geplaatst: 17 oktober 2012 Neen, op het kabeluiteinde is er steeds een cilindertje gevezen (tenzij men kabels op maat heeft gestoken met de gaine in één "stuk". De circlips kan je met een schroevendraaier zijwaarts er van over duwen, mogelïjk moet je ze wel vervangen als ze wat open geplooid is. Groetjes, nero. Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 17 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2012 Op deze gaine zat geen stukje en ik krijg er ook geen beweging in, vandaar! Heb vandaag geen tijd meer maar ga overmorgen nog is probere, alvast merci Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 22 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2012 Vandaag even tijd gehad! Heb de motor er eindelijk onderuit gekregen! Heb maar even kunnen werken maar ben geraakt tot aan de cooling! Mag de cooling gereinigd worden met water? Kan er dan roest op komen? Morgen piston en alles nakijken! Zal ook enkele foto's trekken, dat jullie kunnen kijken of deze al dan niet vervangen moet worden. Grtz Ruff Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 22 oktober 2012 Delen Geplaatst: 22 oktober 2012 ik vermoed dat je het vliegwiel bedoelt? Kan geen kwaad om met water te kuisen, al betwijfel ik of je met water veel gaat proper krijgen... Wel heb ik eens gehoord dat iemand een statorplate (dat met de koperen wikkels) om zeep had gedaan door deze te willen proper maken met remmenreiniger. Rond de wikkels zou een soort vernislaagje zitten dat door de remmenreiniger kan worden aangetast. Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 22 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 22 oktober 2012 Even opgezocht ik bedoel de cilinderkop! Merci Bartpk dan zal ik alles met water proberen te wassen! Zijn er onderdelen die je echt niet kunt reinigen? Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 23 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober 2012 Heb vandaag de cilinder eruit gehaald tot aan het piston, voor het vliegwiel heb ik een speciaal toolke(vliegwiel trek tooltje?) nodig denk ik? Heb ook enkele foto's en mijn vraag hierbij is, mag ik alles met water wassen? en eventueel product gebruiken omdat het er echt slecht afgaat. Het Piston moet dat vervangen worden? En hoe krijg ik de cilinder terug op het piston, want de 2 ringen belemmeren dit, heb ze al proberen in te drukken en dan het erover te schuiven, maar dit ging niet. foto's: Gr. Ruff Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 24 oktober 2012 Delen Geplaatst: 24 oktober 2012 Op je piston waar je segmenten komen staan twee hele kleine puntjes, je moet de segmenten zo draaien zodat de opening hiervan overeen komt met die puntjes. Dan pas kun je je cilinder erover schuiven wel de segmenten samenduwen en zorgen dat deze zich niet verdraaien. Grtjs Makke Link naar reactie
VespaDutchy Geplaatst: 24 oktober 2012 Delen Geplaatst: 24 oktober 2012 En daarbij zorgen dat je je cilinder recht houdt anders happen je zuigerveren in een van je spoelpoorten. Je kunt alles mooi schoonmaken met petrolium en bij het in elkaar zetten mooi wat olie gebruiken. Lees deze handleiding even goed door en je komt vast overal uit: http://www.vespecial.nl/vespa_sf_engine/vespa_sf_engine_nl.pdf Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 24 oktober 2012 Delen Geplaatst: 24 oktober 2012 Laat die cilinder/piston er nog maar even af, als je toch een revisie doet Wat het proper maken van onderdelen betreft, is benzine veruit het effectiefst (maar vandaag de dag ook geen goedkope oplossing, om nog maar te zwijgen van de schadelijkheid). Enigste wat ik je kan aanraden bij het gebruik van petroleum(derivaten) is het dragen van latexhandschoenen. Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 24 oktober 2012 Delen Geplaatst: 24 oktober 2012 Indien je in de buurt van hoboken woont, mag je mijn vliegwieltrekker wel even komen lenen hoor! Cilinder inderdaad nog niet meteen terug installeren... Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 24 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2012 @Typhon en VespaDutchy: Maakt het merk v/d petroleum uit? @BartPK: Ik woon in mol, is een beetje uit de richting maar toch bedankt. Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 24 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2012 Nog even tussendoor, is het misschien de moeite om een pakkingset te komen zoals hier ==> Pakkingsetje Dit omdat ik de meeste dingen toch moet vervangen niet ? Link naar reactie
Thomassker Geplaatst: 24 oktober 2012 Delen Geplaatst: 24 oktober 2012 Ik denk dat je niet zo goed beseft wat een volledige revisie precies inhoudt, dat is namelijk meer dan de pakkingen vervangen Kijk maar eens naar de links die VespaDutchy en BartPK je gaven. Uiteindelijk aan jou de keuze wat je wil vervangen, maar als je motor dan toch open ligt is het beter 1 keer kosten te doen... Merk van petroleum maakt niet uit, maar ik gebruik meestal wasbenzine om het grovere vuil eerst te verwijderen en nadien een hogedrukreiniger (enkel op gedemonteerde onderdelen, niet op een geassembleerde motor!) Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 24 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2012 Typhon, het is wel degelijk de bedoeling om alles te vervangen wat nodig is en niet alleen de pakkingen, ik bedoelde gwn of het niet beter zou om dit pakket te kopen i p v alles los! De links heb ik al voor dat ik begon doorgenomen maar dan in het engels op scooterhelp Als ik niet moest weten wat een revisie inhield zou ik de titel ook veranderen Je had misschien de indruk omwille van men laatste 2 posts! Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 26 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2012 Weet er iemand welke maat de poulietrekker heeft van dit model. grtzz Ruff Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 30 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2012 Even een kleine update: heb ne poulietrekker besteld, nog even wachten en dan kan ik terug beginnen. Link naar reactie
Ruff Geplaatst: 5 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2012 Heb vandaag wat liggen kuisen met benzine. Nu zijn er nog sommige stukken die ik echt niet proper krijg, moet ik deze gewoon een nachtje in de benzine laten staan? voorbeeld: Tijdens het demonteren van de motor is er een kabel wat verwrongen moet deze vervangen worden? Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 5 november 2012 Delen Geplaatst: 5 november 2012 Als je toch bezig bent zou ik meteen alle kabels vervangen. Grtjs Makke Link naar reactie
VespaDutchy Geplaatst: 5 november 2012 Delen Geplaatst: 5 november 2012 Kabels zou ik inderdaad ook vervangen, zo'n setje kost niet veel en dan schakelt alles weer lekker soepel. Met het schoonmaken kun je het laten weken maar lijkt mij niet nodig. Dat soort contactvlakken op zo'n uitlaat bochtje kun je eventueel met een heel fijn schuurpapiertje glad en schoon maken. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.