Ga naar inhoud
Vespaforum.be

rijbewijs b voor 125 cc op de helling?


bv

Aanbevolen berichten

Dit weekend in de zondagkrant las ik dat de motorrijbewijzen vanaf 2013 moeilijker te behalen zijn. En de regel dat iemand met rijbewijs B een opleiding moet volgen (maar geen examen) om met een 125 cc te mogen rijden???? Heeft iemand hier al iets concreet over gehoord en over hoe dat in zijn werk gaat? Voor iedereen die een 15 cc in zijn bezit heeft, of als je hem laat inschrijven?

ps: heb al heel wat rijders gezien die best wel wat opleiding knn gebruiken ;).

Link naar reactie
Zou goed zijn indien je dan een Europees bewijs krijgt, waarmee je dus naar het buitenland mag. Is nog altijd een zotte regel dat ik een motorijbewijs moet behalen als ik enkel met een Vespa wil rijden. :(

en waarom is een vespa anders dan eender welk ander motorvoertuig van meer dan 49cc?

Link naar reactie

ze zouden beter de regel afschaffen en iedereen een opleiding laten volgen om met het even welke motor te rijden ,

Link naar reactie
Zou goed zijn indien je dan een Europees bewijs krijgt, waarmee je dus naar het buitenland mag. Is nog altijd een zotte regel dat ik een motorijbewijs moet behalen als ik enkel met een Vespa wil rijden. :(

en waarom is een vespa anders dan eender welk ander motorvoertuig van meer dan 49cc?

Ik wil gerust een rijbewijs gaan halen zenne, maar dat ze eentje maken specifiek voor de scooterrijders, dat dan geldig is in heel Europa! Dus vanaf 49cc tot 200cc of zo. Maar het is nogal dom dat ik, als ik een rijbewijs wil, dat moet gaan afleggen op een zwaardere motor terwijl mijn bedoeling enkel met scooter te rijden is.

Een scooter is toch niet hetzelfde als een moto hè?

Mvg,

Vara

Link naar reactie

Een scooter is toch niet hetzelfde als een moto hè? Vara

neeje, das waar, maar ge kunt wel even hard op uwe bek gaan...

Vandaar dat ik pleit voor aangepast rijbewijs! Ik ben zeker voorstander van rijbewijs, maar eentje afgestemd op scooter.

Link naar reactie
Zou goed zijn indien je dan een Europees bewijs krijgt, waarmee je dus naar het buitenland mag. Is nog altijd een zotte regel dat ik een motorijbewijs moet behalen als ik enkel met een Vespa wil rijden. :(

en waarom is een vespa anders dan eender welk ander motorvoertuig van meer dan 49cc?

Ik wil gerust een rijbewijs gaan halen zenne, maar dat ze eentje maken specifiek voor de scooterrijders, dat dan geldig is in heel Europa! Dus vanaf 49cc tot 200cc of zo. Maar het is nogal dom dat ik, als ik een rijbewijs wil, dat moet gaan afleggen op een zwaardere motor terwijl mijn bedoeling enkel met scooter te rijden is.

Een scooter is toch niet hetzelfde als een moto hè?

Mvg,

Vara

ik begrijp uw redenering ergens wel maar iemand met een oldtimer motor zal ook zeggen dat die niet vergelijkbaar is met moderne racemachines en iemand met een dax (moto) zal ook zeggen dat dat niet hetzelfde is dan ne moto.

Op den duur kan je voor elk merk en type natuurlijk aparte rijbewijzen gaan voorzien.

Bij het halen van een rijbewijs leer je vooral hoe je je moet gedragen op de openbare weg zonder een gevaar voor jezelf en/of voor anderen te zijn.

Tijdens een rondrit kan je diegenen zonder rijbewijs jammer genoeg vaak herkennen aan hun rijstijl.

Link naar reactie

Vroeger bestond er een motorrijbewijs voor lichte motorvoertuigen (voor diegenen die geen autorijbewijs hadden) tot 250cc.

Misschien zouden ze beter opnieuw dit rijbewijs invoeren.

Met een "DUC" rijden is idd iets helemaal anders dan met een brommerken op trotinnettewielekes.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

"Een scooter" is inderdaad anders dan een gemiddelde moto, over een "nieuwe" scooter kan ik niet meepraten maar om u met een px of ouder in het dagelijks verkeer te begeven komt een rijopleiding zeker van pas, ook al door de manier waarop een klein deel van de medeweggebruikers zich tegenover uw scooter opstelt.

Link naar reactie

Met een "DUC" rijden is idd iets helemaal anders dan met een brommerken op trotinnettewielekes.

Groetjes, nero.

Dat klopt Nero,met een Duc kan je op je remmen rekenen en als het moet nog wat gas bijgeven. ;-)

Link naar reactie

hier vind je alle info terug over de nieuwe regeling vanaf 2013:

http://www.bfov.be/index.php/nl/dossiersnews/1918-rijbewijs-voor-motorfietsen-aanpassing-vanaf-19012013

zelf kan ik alleen maar beamen dat ook voor scooteristen een motorrijbewijs een goede investering is, je leert heel wat tips op de rijschool en kan zonder problemen met je scooter naar het buitenland vertrekken :-)

Link naar reactie

Het is toch te gek dat je voor je motorrijbewijs je examen niet mag afleggen met het voertuig waar je uiteindelijk mee wilt rijden. ALs je van plan bent om met een automatische Vespa te rijden moet je je examen toch afleggen met een voetgeschakelde moto.

Bij auto's kan je toch ook een rijbewijs halen met een automaat. Ze maken dan wel een aantekening op je rijbewijs.-> enkel automaat

Link naar reactie

redelijk eenzijdige logica hé... ik begrijp jullie écht niet!

is het nu niet logisch dat je je motorrijbewijs aflegt, dat je dan daarna recht geeft om met élk soort motor te rijden, dat dit gebeurd met een motor uit de middencategorie. niet te zwaar, niet te licht.

jij zou je examen gaan doen met de motor waar je op rijdt, ok, kies je een lichte gemakkelijke niet schakelende Vespa GTS. maar na 2 jaar rijden beslis je met een 1000cc te gaan rijden. waar is dan je logica?

ik vind dat wanneer je beweert dat je een 'passie voor vespa' hebt, dan zou je er ook niets mee inzitten om je motorrijbewijs te halen. anders stopt heel je passie op 125cc en sorry, er is veel meer dan dat.

gewoon iedereen terug een opleiding!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...