Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nero au pays des chauvins.


nero

Aanbevolen berichten

Dit jaar hebben we besloten om een “chambres- d’hötes” -formule uit te proberen in Zuid-Frankrijk. Terwijl vrouw en kinders kiezen voor het vliegtuig zal ik met proberen om met de Vespa naar daar te rijden.

Eerst en vooral een goede verzekering geboekt (dank voor de tip Marc) en een nieuwe Tomtom aangeschaft.

Naast de gebruikelijke sleutelset en vervangstukken ook nog een extra koppelingskorf bijgevoegd.

carcasson001a.jpg

carcasson002anaj.jpg

Omdat we donderdag ter plaatse “moeten” zijn en ik voldoende tijd wil uittrekken om er te geraken besluit ik zondagmiddag te vertrekken. De route is zo uitgestippeld dat grote steden vermeden worden.

Na het afscheid vertrek ik onder een matig bewolkte hemel en een temperatuur van rond 20°C richting Carcasonne.

Eenmaal voorbij Valenciennes merk ik dat de achterrem van de Vespa bijna niet meer werkt. Blijkt dat de achterremkabel onvoldoende aangespannen was. De scooter aan de kant gezet om de moer beter aan te spannen en de rem bij te regelen.

Dan merk ik een olielek ter hoogte van het achterwiel. De olie lijkt van tussen het carter en de beschermkap van het achterwiel te komen, vermoedelijk een lekke oliekering of een lek aan het koppelingsdeksel.

carcasson004a.jpg

Ik laat het niet aan mijn hart komen en rijd rustig verder via de “kortste route” langs kleine banen door een prachtig landschap.

carcasson003a.jpg

Een paar km voor Laon trekt de hemel samen, maar buiten een paar druppels blijft het droog.

carcasson005a.jpg

Tegen valavond bereik ik Chateau Thierry, tijd om de tenten op te slaan in hotel Campanille. De service en bedden zijn er uitstekend en men kan er souperen en ontbijten.

De volgende ochtend word ik wakker onder een stralende hemel. Het beloofd een warme dag

te worden.

carcasson007a.jpg

Graanvelden wisselen af met pittoreske dorpjes.

carcasson008a.jpg

carcasson011a.jpg

In de namiddag lopen de temperaturen op tot boven 30°C, tijd voor een siësta voor de Vespa en zijn begeleider.

carcasson015a.jpg

carcasson014a.jpg

De olie begint langzamerhand nu op de achterrem te lopen waardoor waar door de achterrem bijna niet meer werkt. Gelukkig heb ik nog de voorrem in geval van nood.

Tegen de avond bereik ik Moulins, een provincienest in het midden van Frankrijk. Blijkt dat de Bar & Tabac’s na 21.00u gesloten zijn. Gelukkig is er een behulpzame “Pizza Bip scooterboy “ die samen met mij zowat heel de stad doorkruist op zoek naar een verkooppunt voor sigaretten.

Op de terugweg naar het hotel kom ik nog een Clio vol “Poulets” tegen die me vragen van waar ik kom. Wijzend naar de B op de Vespa zeg ik : Burundi. Nog nooit zoveel grote ogen gezien in zo’n kleine wagen. Gelukkig springt het licht dan op groen en kan ik vertrekken.

De dag nadien, net als ik de “eeuwige” graanvelden begin moe te worden, duiken in de verte de eerste bergen op van het Centraal Massief.

carcasson017a.jpg

Al snel beland ik in het Parc Des Volcans d’Auvergne, een uitgestrekt natuurgebied met leuke bergpassen en prachtige vergezichten.

carcasson018a.jpg

carcasson019a.jpg

Als mijn GPS ver leeg is stop ik aan een Boulangerie/ Bar & Tabac/ boucherie/ gasverkooppunt en zelf een spaarkas, om het inwendige te versterken.

carcasson021a.jpg

Na een uurtje is de GPS weer opgeladen en vertrek ik voor Puy De Sancy .

carcasson023a.jpg

Na een paar uur klimmen en dalen krijg ik als toetje nog les Gorges du Lot te verwerken.

Omdat de koppeling een schrapend geluid begint te maken besluit ik de carterolie bij te vullen. Iets waarmee ik beter had gewacht, want nu valt de achterrem volledig weg. Tegen een snelheid van 40 km/u bereik ik de volgende slaapplaats: Aurillac.

Met een zwaarbewolkte hemel en hoge temperatuur kan een onweer niet uitblijven. Het regent zowat de hele nacht en zelfs ’s morgens is de hemel nog zwaar overtrokken.

Zo’n half uur na mijn vertrek begint het opnieuw te gieten. De hele ochtend dan maar geschuild “sous chapiteau”.

carcasson026a.jpg

Als de mannen van de gemeente komen opdagen om de verlichting te plaatsen voor het optreden van “magicien Leonardo” begint het regenen te minderen en kan ik de weg verder zetten.

Het blijft regenen met tussenpozen en omdat het water tot in mijn broek staat neem ik mijn intrek in hotel “Premiere Classe” in Rodez.

Een hete douche en avondmaal later zie ik het weer volledig zitten, hopelijk is het weer morgen beter.

Gelukkig is het weer uitgeklaard en kan ik het laatste obstakel, “Le Montagne Noir” aanvatten. De weg is wel bezaaid met takken, stenen en bladeren van het onweer van 2 dagen geleden, opletten is de boodschap!

Aangekomen in Arfons stopt er plots een wagen, “collectioneur de Vespa “ vraagt de meneer?

“Euh, min of meer wel ja” antwoord ik.

“Wel ik heb nog een Vespamotor liggen, mijn adres is 22 rue… , je mag hem komen ophalen voor niets”.

“Da’s heel vriendelijk, maar toch bedankt, meenemen op de Vespa is nogal moeilijk”.

Dus als er hier iemand van’t forum op vakantie gaat en in Arfons moest passeren , je kan er gratis een motor meenemen. 

Tegen de middag bereik ik eindelijk Carcassonne, waar de kroost me opwacht!

carcasson033a.jpg

Wordt vervolgd….

Over het verblijf in Carcasonne kan ik vrij kort zijn.

De avond van de aankomst hebben we kunnen genieten van een prachtig vuurwerk boven de oude cité naar aanleiding van “14 juillet”.

Een paar dagen nadien konden we supporteren voor Philippe Gilbert in de Tour en voor de rest veel gerust en gewandeld.

Het weer was er ook niet denderend, veel wind en af en toe buien.

Een aanrader : restaurant Blok G aan de voetgangersbrug.

Een afknapper: Maison du Potage iets verderop.

Mede door het onstabiele weer besluit ik om een dag eerder de terugweg aan te vatten.

‘s Middags gepakt en Top gears –gewijs een weddingschap aangegaan over wie het eerst terug in België zal zijn: vrouw en kinderen met het vliegtuig of ik met de Vespa.

Onder een zwaarbewolkte hemel zet ik koers richting Aurillac…

carcasson034a.jpg

…en net voor de hemelsluizen open gaan bereik ik het hotel.

De volgende ochtend is het nog steeds aan het regenen maar de weddingschap in acht genomen kruip ik toch maar op de Vespa om wat km’s te maken. Omdat het weer te slecht is en mijn remvermogen te klein pas ik de route aan om het hooggebergte te vermijden. MontLuçon wordt de volgende tussenstap.

Het blijft regenen en de temperatuur zakt naar winterse waarden.

carcasson037a.jpg

Bij het afdalen kom ik in een haarspeldbocht in moeilijkheden. De achterrem doet het niet meer en de voorrem is door het natte wegdek onbruikbaar.

Me laten vallen lijkt me de enige oplossing. De Vespa komt mooi in de berm terecht en ik op het asfalt.

Gelukkig was er geen volk in de buurt want een schaterlachende vespist midden op de baan is geen gezicht.

De Vespa en berijder blijken ongedeerd en we kunnen zonder problemen de weg verder zetten. Voorlopig zal ik geen carterolie meer toevoegen.

Tegen de middag wordt het droog en durf ik weer meer gas geven. De streek rond Montluçon is prachtig, de huizen worden er gebouwd in de rode natuursteen uit de omgeving….

carcasson035a.jpg

…en na elke bocht duikt er wel een verassing op.

carcasson038a.jpg

Tegen de avond bereik ik Sens, een stad ten zuidoosten van Parijs met bijna 500km op de teller. Ik neem er mijn toevlucht in een F1- hotel.

De volgende ochtend wordt ik gewekt door het gebabbel van een zootje van vreemdelingen die hoogspanningpylonen reinigen en verven. Onder het ontbijt filosoferen we over het leven, de vrouwen en nog veel meer…

Het weer blijft heel onstabiel en af en toe krijg ik een volle lading water over me heen, wat wel zorgt voor mooie taferelen.

carcasson040a.jpg

Ondanks ik op de GPS “vermijd onverharde wegen “ heb ingesteld stuurt Lucy me regelmatig het bos in.

carcasson041a.jpg

In de late namiddag bereik ik de grensstreek waar er een onweer losbarst om “u” tegen te zeggen. Gelukkig kan ik op een bedrijfsterrein schuilen en na een uurtje houdt het op met regenen.

Rond 6 uur kom ik thuis aan, 1 dag te laat om het weddingschap te winnen…

Besluit: als je met de Vespa Frankrijk wil doorreizen vermijdt “les routes National “ of zelf de “Bison futés”. Buiten de bebouwde kommen wordt je gewoon van de weg gereden door gestreste Fransen en camions.

Hoe meer men naar het zuiden trekt, hoe minder de mensen contact zoeken. Als men alleen reist is dit wel een nadeel.

Blijkbaar is er in heel Frankrijk een chronisch gebrek aan octa98, gelukkig is de 95 wel vlot verkrijgbaar.

Neem op de Vespa altijd een reservebidon benzine mee. In sommige streken is het niet evident om aan benzine te geraken, zeker als “de tour” op tv is.

Hotels/motels zijn een must als je de hele dag op een Vespa hebt doorgebracht.

En denk nooit “wat als….”, anders keer je halverwege gewoon terug.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gewelldig!!!

Bedankt voor het mooie reisverslag,

Groet,AJ

Link naar reactie

Merci Nero ;)

Als je geen nationals of Bison futés meer zou nemen denk je dat het dan zoveel beter is via de departementals ?

Grtz

Sindo

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...