Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Yess een GS (160)!


Vespappa

Aanbevolen berichten

Medeforummers eindelijk is het dan zover! Ik heb een Vespa GS160 kunnen kopen van MR160! Het gaat om een mooie (licht roestige Patina) Misa uit 1962. De tank was roestig dus heb ik deze gecoat met tankcure en de benzinekraan en carburateur schoongemaakt en uitgeblazen.

Vervolgens de Vespa weer aan de praat gekregen waarbij het stationair toerental hoog lag. Ik vermoede eerst dat het aan de choke zou liggen en ben de straat bij ons uitgereden (400 meter) en ben omgekeerd om vervolgens retour te rijden (400 meter) Halverwege begon ik een piepend geluid waar te nemen. Het leek op het geluid wat een V-snaar kan geven (iets minder luid :-) ) Voordat ik de kans kreeg om de motor af te zetten viel deze uit. Qua snelheid zal ik een 30 kmph hebben gereden.

Mijn schrik was groot... . het was wat ik al dacht aangezien er geen beweging in de kickstarter zat. De kids moest ik van de creche halen dus heb de GS eerst weer in de garage gezet. Een uur later zat er gelukkig weer beweging in (pfffieuuwww)

De cylinder is door Mr160 gehoond en er zit een overmaatse zuiger in. Toen ik hem overnam had hij er zo'n 100 km op zitten. Balen!!! :-)

Wat kan ik nu het beste doen?

- Benzine is gemengd obv 5% olie (stond er nog van mijn Faro Basso)

- Hoog toerental?? Valse lucht??

- Bougie heeft een normale kleur. (bruinig)

Vespappa

Link naar reactie

Welkom in de wondere wereld der GS'en! :)))

Welke 2T-olie heb je erin gedaan? De eerste km's mag je gerust 6% toevoegen (en niet op zijn hollands :)) ).

Vermoedelijk is de carbu onvoldoende gereinigd. Als je gas geeft zonder luchtfilter op moet je het branstofmengsel "joviaal" zien stromen.

Staat het ontstekingstijdstip correct?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Dank je Nero! Ik heb echt met een smile gereden... wat een mega verschil met de GL zeg!

Ik gebruik de tweetakt olie die je bij Classicparts in Belgie meegestuurd krijgt. Zal sowieso de tank leeg laten lopen en nieuw mengsel maken obv 6%.

Wat heb ik niet gereinigd:

- Stationairschroef

- Lucht/brandstof schroef

Ik zal MR160 vragen in hoeverre het ontstekingstijdstip goed stond (het blok is door hem gereviseerd) Ontstekingstijdstip kan natuurlijk altijd verschuiven bedenk ik nu. Zal in iedergeval de caburateur in z'n geheel weer los halen en de cylinder, kop en piston checken.

Wat jammer zeg :-( Dank voor je tips, als er vorderingen zijn meld ik me!

Vespappa

Ps ik blijf dat hoge stationair toerental ook verdacht vinden.

Link naar reactie

Nog één toevoeging op het verhaal. De uitlaat sluit niet goed meer aan op de cylinder. Er zat een (vloeibare) pakking tussen die eruit is gevallen. Heeft dit wellicht nog betrekking op het geheel?

Grt Vespappa

Link naar reactie

Ja hoor! MR160 helpt mij waar hij kan.

Heb inmiddels alles weer uit elkaar gedraaid. Heb er foto's van gemaakt zie hieronder. Op de cylinderwand zitten hele lichte krasjes. De wand voelt egaal en er zijn geen diepe krassen waarneembaar. Om de piston te checken moet ik de uitlaat verwijderen en zie nu nog even niet hoe.

Wat viel mij op:

Als ik aan het vliegwiel draai tot dat de piston op z'n laagste punt staat en ik draai het vliegwiel langzaam voor en achteruit hoor ik een soort piepen/kraken alsof het droog staat (beweeg het ongeveer 2cm voor en achteruit) Olie is er inmiddels ook uit en was voldoende. Zie hieronder de foto's

1296209438-151.jpg

en

1296209438-150.jpg

en

1296209438-162.jpg

Link naar reactie

Hoi,Vespappa

Doe je goed een GS,Je gaat echt voor de oudjes!

Veel plezier met Haar...

Groet,AJ

Link naar reactie

Toch die van mr160 gekocht!:) vet hor!

Als hij nog maar 100km had gereden en er zat een nieuwe imitatie overmaat zuiger in? Dan denk ik dat je gewoon heel voorzichtig moet warm rijden en minimaal 500km rustig aan doen. Miss heb je gelijk te veel gegast?

Link naar reactie

Dank jullie voor de reacties! Kan helaas nog geen gat in de lucht springen momenteel. Nog even een vraag in de herhaling:

1)De uitlaat sluit niet goed meer aan op de cylinder. Er zat een (vloeibare) pakking tussen die eruit is gevallen. Heeft dit wellicht nog betrekking op het geheel?

2) Waar kan het hoge stationaire toerental vandaan komen (of waar moet ik zoeken)

Grt Vespappa

Link naar reactie

ik denk dat dat hoge toerental daar misschien wel van kan verder komen.

ik heb het bij m'n smallframe al voorgehad dat hij 'lucht trok' tussen uitlaat en cilinder.

Link naar reactie

Demonteer de luchtfilter en kijk hoever de gasschuif open staat. Normaal moet deze bijna helemaal toe staan, anders bijregelen met de stationairschroef. Mogelijk blijft de gaskabel wat haperen waardoor de gasschuif niet volledig sluit, dus de kabel ook controleren.

Of de slecht aansluitende uitlaat de oorzaak is betwijfel ik, maar je kan wel proberen om deze (voorlopig)opnieuw volledig af te dichten met product of aluminiumfolie. Als dit de oorzaak blijkt te zijn kan je altijd een andere uitlaat steken.

Draait de motor opnieuw?

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Goedenavond! Ben bezig maar krijg helaas de uitlaat er niet onderweg omdat hij aan de cylinder blijft hangen. Wil toch eerst een kijkje op de piston nemen en in het blok. Zal niet eerder dan morgenavond worden voordat hij weer getest kan worden.

Zal de gasschuif ook even controleren. Voor zover ik me kan herinneren zat er een kleine ruimte in. Dank voor jullie tips. Zal het toetsenbord eerst even wassen :-) gezien de olie en smeer.

Link naar reactie

mogelijk is de gasschuif door slijtage niet meer perfect evenwijdig met de geleiders van de behuizing. Dit kan je controleren door het gashendel enkele malen open en toe te draaien. Indien de gasschuif niet gelijkmatig open en sluit (tot ca 1-2mm open)is de schuif en/of behuizing aan vervanging toe. Haperen is ook mogelijk door vervuiling, maar onwaarschijnlijk in het geval van mr160 en weinig gereden kilometers. Motor hoeft natuurlijk niet te draaien.

Link naar reactie

Super bedankt hoor alle tips zijn welkom. Ben er nu even klaar mee maar ga morgenavond wel weer verder. Wat betreft de gaskabel deze zit inderdaad er nog aan. Volgens mij staat de schuif gemonteerd op de cylinder in dezelfde positie.

Ik hoor de koppeling nu alles eraf ligt ook duidelijk kraken wanneer de piston het verst terug staat. Ik draai het vliegwiel dan op (op het startpunt) ligt heen en terug. Het gekraak komt volgens mij achter de koppelingsdeksel weg.

Hieronder nog een aantal plaatjes van zojuist:

1296235627-320.jpg

1296235627-321.jpg

Link naar reactie

Inderdaad en daarom verdenk ik iets anders. Zou de koppeling ook kunnen blokkeren op een één of andere manier?

Ga in iedergeval de gaskabel morgen los maken... krijg al een aardige checklist!

Nogmaals thanks allemaal voor jullie aanwijzingen!

Link naar reactie

Koppel de gaskabel eens af en probeer of je de gasschuif meer toe kan duwen.

Kan je he geluid aan de koppeling duidelijker definiëren? Kraken lijkt dat er iets breekt.

Mogelijk kleven de koppelingsplaten of zijn het de veren in de koppeling die een "krakend" geluid geven.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Goedendag! Wel ik heb de gaskabel net losgemaakt en je ziet dat de schuif in een dichtere positie kan. Dit moet ik dan wel via de stationairschroef afstellen toch? Is dit de achterste schoef of degene die schuin vanaf bovenaf richting je gasschuif gaat?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...