Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tegensputterende motor gts 125 i.e.


Vespa Fun

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Sinds een goeie week doet m'n Vespa een beetje raar, na koudstart valt er de eerste 30 sec niet te vertrekken. De motor start wel direct maar wanneer ik aan het gas draai dan versnelt de motor niet pruttelt gij wat tegen en valt gij soms stil. Na eventjes gedraait te hebben pakt gij dan toch aan, zij het wat nukkig. scooter heeft nu 2700 km? Nog mensen die dit herkennen? Alvast bedankt

Link naar reactie

zoiets had ik 2 weken terug ook met mijn I.E., het begon al een dikke maand terug na het starten(koud) stilvallen als ik met een beetje gas wou vertrekken, af en toe eens ploffen enz.

op een gegeven moment van de 'hak op de tak' ik stop bij een pompstation, ik tank en wil terug vertrekken en toen begon het, met moeite aan blijven, bijna stilvallen tijdens het rijden en dan een plof en dan weer door, weinig power enz.

lang verhaal kort : bougie vervangen(wel dure grap, speciale bougie) en probleem opgesopt !

Link naar reactie

Hey ik heb net hetzelfde , ook gts 125 ie met nu een 1600 km derop

net met men dealer gebeld, kielsrijwielcenter, en daar zeggen ze da het een beetje eigen is aan het type

ze kunnen dit wel oplossen door em aan de computer te hangen en hem een beetje bij te regelen.

met de hand bijregelen zou niet meer mogelijk zijn.

Klopt dit ? of zijn er hier experts met een andere mening?

grtz

Link naar reactie

Mijn GTS 125ie heeft dit fenomeen ook als het kouder wordt. Ik denk dat de elektronische injectie tijdens de koude start zichzelf zo mager afregelt via sonde dat hij bijna niets meer krijgt. Hij kan dan wel stationair draaien maar optrekken gaat amper of met een serieuse schok (eerst niets en dan teveel)

Oplossing 1: starten en onmiddellijk maar voorzichtig vertrekken (de sonde heeft geen tijd om feedback te geven aan de motor)

Oplossing 2: starten en ettelijke seconden (20 tot 30 sec) op rolantie laten draaien. De motor krijgt voldoende tijd om te regelen en warmt ook al een beetje op. TIP: eerst starten en dan pas helm en handschoenen aandoen. Nu kan je vlot vertrekken

Oplossing 3: de computer laten bijregelen dat hij meer benzine injecteert, zelfs als de uitlaatgassen nog onverbrande brandstof bevat (= koude start)

Gevaar: Met veel zwier op je vespa springen en dan in die eerste 20 seconden als een bompa moeten weg tuffen... en misschien nog stilvallen ook. Nog een geluk dat er dan niet veel volk op het terras zit omdat het alleen gebeurt als het kouder is :(

Link naar reactie

@EPIT; Je 2e oplossing pas ik reeds toe, maar wanneer ik op het werk vertrek is het altijd een beetje gokken om de grote baan op te rijden, die vermogensdip net bij het vertrek is het laatste wat je wil als je nog snel voor het aanstormende verkeer de baan opdraait. Moet allesinds verholpen worden. Is de jouwe dan reeds bijgeregelt? thx voor de reactie

Link naar reactie

@BV

Het probleem van de feedback treedt alleen op bij een i.e. (elektronische injectie) een carburator model heeft geen feedback loop

@Vespa Fun

Ik vind het koud-vertrek-probleem gedurende die eerste 20 seconde ook vervelend, maar vind de motor verder perfect bollen (125 cc met 11 KW vermogen en gebruik rond 3,2 liter)

Ik ben bang voor methode 3 dat het opnieuw afregelen van het motormanagement ofwel meer verbruik ofwel minder vermogen gaat opleveren en dat voor 20 seconde in het begin?

Probeer anders ook eens methode 1 --> start and go! (geef hem geen kans om te mager te draaien)

Link naar reactie

ik was dit topic aan het volgen en vond het 'start en go' principe wel eens interesant om uit te proberen, dus net een ritje gaan maken met de wesp en ik heb hem dus gestart op een ijskoude motor en meteen weggereden ipv 30 tot 60sec te laten draaien enz enz.

hij reed meteen goed vanaf de eerste meter !! zéér interesant, ik zit al bijna 7000km te 'kloten' de eerste paar honderd meter maar zo heeft hij nog nooit weggereden, zonder aarzelen en/of ineens wegschieten enz. gewoon netjes vertrokken en ik kon ook zo blijven doorrijden ! :-)

dit word dan het nieuwe truukje met een koude motor :-))

Link naar reactie

Hey iedereen,

Net terug van de 3000 km check up; wat het start probleempje betreft zou er binnenkort nieuwe software beschikbaar zijn, voorlopig werd de scooter gereset (5x contact af en aan) in de hoop dat het probleem daarmee misschien opgelost is. Voor de rest genoten van waarschijnlijk de laatste zomerse dag vant jaar op de wesp!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...