Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Prijs Tweetakt Olie


Ronny

Aanbevolen berichten

kan er iemand iets kwijt over specs

ISO, API, Jaso, Ilsac, ACEA,

Dit zijn zo goed als allemaal normen. En om het nog wat onoverzichtelijker te maken gebruiken alle fabrikanten niet dezelfde tabel. Eventjes googelen en je weet precies waarvoor die afkortingen staan. Maar als je daar als leek ook beter van word betwijfel ik. Het beste kijk je eens in je instructieboekje. Elke motor heeft zijn specifieke eisen. Zo kunnen bepaalde additieven die bij sommige oliën toegevoegd worden de dichtingen en pakkingen aantasten. Sommige oliën kunnen door de koude soms te dik worden voor scooters voorzien van automatische smering (zelfmenger). Je hebt dan kans op een vastloper doordat het pompje niet genoeg olie kan inspuiten. De prijs van de olie varieert natuurlijk ook volgens type. Mineraal, half synthetisch of full synthetisch en de resem additieven die ze er al of niet in verwerkt hebben. Door al die codes, normen en types zie je door de bomen het bos niet meer. Dus neem je best eens de tijd om voldoende informatie in te winnen.

Link naar reactie

thx Marc,

Hopelijk komen er nog wat reacties, volgens mij is de maatstaf een beetje de "Jaso FC" voor de meeste vespa's.

In het Antwerpse zijn er verschillende fabrikanten waar je rechtstreeks kan kopen, iemand ervaring mee?

ik denk vb: aan gezamenlijke aankoop , iemand interesse?

Link naar reactie

Hallo iedereen,

Heb zelf pas een VNB4T (1963 )gekocht en vraag mij vooral af wat de beste koop, en hiermee bedoel ik vooral wat kwalitatief het beste is .

Bij Shell kreeg ik gisteren dit als antwoord: "je kan daarvoor de Shell Advance SX2 of de (betere, halfsynthetische) Shell Advance VSX 2 gebruiken.

Voor deze toepassing is een gewoone 95 benzine meer dan voldoende."

Zijn er onder jullie ook die bij de 2t olie nog bijkomende additieven voegen?

Graag julie ervaringen aub. Ik ben een comlete leek op dit vlak en ga pas binnenkort eerst kennismaken met het vespa rijden.

Alle nuttige tips zijn dus zeker welkom.

Groeten

Dirk

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 2 weken later...

Dit zijn de prijzen bij brandstoffen Dewulf in Bottelaere ( Merelbeke ):

Shell advance VSX 2 karton van 12 x 1 liter : 78 euro per karton

advance VSX 2 vatje van 20 liter : 104 euro per vat

prijzen inclusief btw

Normale verkoopprijs voor deze half synth. olie is om en bij de 10 EUR/liter.

Hier komt het dus op 6,5 EUR/Liter

Zijn er nog amateurs om een gezamelijke aankoop te doen van 1 karton van 12X1 Ltr ? laat dan iets weten.

Grtn Dirk

Link naar reactie
@Erix: over lamzakken gesproken ;-)

Ik vroeg dit eigenlijk in het algemeen belang voor de vele lamzakken op dit forum . LOL

Voor mij hoeft zo'n lijstje niet want ik weet wat ik koop (en waarom).

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...