Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Poetsen Vespa e.a.


Wispa

Aanbevolen berichten

Ik heb wat vragen over het onderhoud (poetsen) van mijn Vespa.

Hoe vaak moet je die poetsen? (Jaja, wanneer hij vuil is, of als je hem gewoon even wil knuffelen enz., dat natùùrlijk...).

Maar ik bedoel eigenlijk, zijn er dingen waar ik op moet letten ivm onderhoud, hoe poets ik 'm best, materiaal, welke poetsmiddel, hoe behandel ik de chroom en wanneer is dat nodig? Het zadel (leder) moet dat, uitgezonderd met waterafstotend middel af en toe, ook ingewreven worden met een product voor leder?

De wielen, remmen, enz. mag je daar met een tuinslang (zachte straal) op richten, hoe reinig ik die best, en belangrijk: wanneer is het precies nodig?

Alle info ivm onderhoud/poetsen Vespa is welkom.

Het zijn enkele vragen die ik hier graag wil stellen, want ik weet dat hier veel handige doe-het-zelvers en kenners zitten, die veel meer van Vespa weten dan wat soms in de boekjes staat.

Thanks voor de hulp, tips en trucs alvast.

Link naar reactie

we mogen toch al eens lachen zeker!

gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al tal van topics geweest over kuisen, waxen, poetsen, schoonmaken, beschermen,...

je zal toch al wel eens een auto gekuist hebben neem ik aan? in grote lijnen is dit hetzelfde neem ik aan?

en nee, ik ben niet zo'n kuis, poets, en dergelijke freak... ;-)

Link naar reactie

al gehoord van water, een spons en autoshampoo??

Voor chromé bestaan er ook speciale produkten ind e betere doe het zelf zaak of in een autohandel (zelfs in de Makro enzo...).

Link naar reactie

Bon,

Ik weet niet wat dit is met dit forum, maar in tegenstelling tot andere fora draait dit vierkant!

Een vraag wordt in mijn ogen gesteld om beantwoord te worden. Als het al van sommigen te veel gevraagd is om U bevindingen te typen, wel dan vind ik dat deze beter hun tijd zouden steken in het onderhoud van hun eigen vespa dan U -O-Zo-Kostbare- tijd en de sfeer hier te verzieken op het forum!

Deal, er zijn hier misschien al topics over geweest... maar ik heb nog nooit iemand weten doodgaan door het typen van nuttige informatie.

Dus wat mij betreft Wispa, on-topic:

Ik heb mijn Vespa ook nogmaar nét en zat dus verleden week met hetzelfde probleem. Gisteren heb ik hem gewaxed met een shamp+wax formule waarmee ik ook de auto was...(Sponsje en zeemvelletje)

Verder denk ik voor het lederen zadel net dezelde techniek toe te passen als bij onze lederen zetel: éénmalig per jaar eens goed inwrijven zodat deze niet uitdroogt. Wél denk ik er aan om te behandelen tegen nattigheid... want in tegenstelling tot de lederen zetel, kan de vespa wel eens buiten komen te staan ;)

Ikzelf zou het niet aanraden om daar met een hogedrukreiniger -zelfs niet op kleine druk- enkele onderdelen te gaan bespuiten. Het is niet goed voor je lak, elektrische net en bovendien voel je de kromming niet van haar sexy booty :)

Hopelijk sta je hiermee al een stapje verder, eigen bevindingen lees ik natuurlijk ook altijd graag... in tegenstelling tot anderen die ik aanraad om hun 'street credibility' elders te verdienen ;)

Wispa & Vespa-liefhebbers, altijd welkom

Link naar reactie

@Oregon: dankjewel voor uw respons.

Meestal was ik mijn wagen met een scheutje Dreft in het water. Maar op dit forum (via de zoekfunctie ondertussen dus), las ik dat dit niet zo best is op langere termijn ivm mat worden van lak.

Ik ben heel blij en enthousiast over mijn Vespa, een jarenlange droom die verwezenlijkt is, dus daarom wil ik 'm zo goed mogelijk onderhouden, om zolang mogelijk plezier ervan te hebben.

De lak wassen en spoelen zal niet zo'n probleem zijn, mijn grootste vraag ging in gedachten vooral ook uit naar hoe je bv zand en vuiligheid van de wielen, remmen enz. kan verwijderen, (een hogedrukreiniger zou ik niet gebruiken, maar bv zachte straal van tuinslang?), zonder dat je daar problemen veroorzaakt. En hoe vaak je dit moet doen (in dien verstande dat je niet in slijkerige paden rijdt, maar gewoon op straat). Dat waren zo'n bedenkingen dus... Ondertussen me al een beetje met zoekfunctie beziggehouden hieromtrent.

Het zadel heb ik op de eerste dag al ingespoten met een waterafstotend product (op aanraden dealer).

Voor de chroom ga ik eens rondkijken in de auto-shop, mijn Vespa is een 'gebruiksvoorwerp', puur voor de fun van het 'Wespen', mag zeer zeker vuil worden enz., maar ik vind het toch wel mooi ook als het allemaal een beetje proper onderhouden word, en blinkt.

Maar dat is ieder zijn 'meug', natuurlijk. Ik ben zeker geen poets-freak maar het (mijn...) oog wil ook wat :-)

Dankje voor de tips. Ik hou zeker een oog op nuttige info en zuig het op als een spons.

Al doende leert men :-)

Link naar reactie

Lachen mag idd eventjes -zo'n zotte bende ;-) - maar 't mag niet te lang duren éh...

@Wispa: hopelijk krijg je nu geen schrik om nog verdere vragen te posten want met een scheutje dreft zou ik het nu ook niet doen. Ik vermijd het rijden in de regen dus is mijn vespa vaak enkel bestoft. Ik kuis hem niet veel en als ik hem kuis vaak met een eenvoudig wax-je. Enfin, genoeg tips van Oregon.

nog es @Wispa: een LXV-tje vind ik momenteel een hele mooie vespa, en met het juiste kleur kun je haar mooi vrouwelijk of net mannelijk maken. dus begrijp ik je voorzichtigheid met je pronkstuk. Toen ik de mijne net gekocht had, en zelfs nu nog, kon ik er gewoon een tijdje naar kijken zonder meer.

en tenslotte nog es @Wispa: zet je es een foto van je Vespa in je profiel? Ben eigenlijk benieuwd...

Link naar reactie

@Oregon: de grappenmakers bedoelen het niet slecht (denk ik), het feit dat ze op dit forum zijn, betekent toch minstens één ding dat we allemaal delen: de liefde voor Vespa.

We gaan gewoon verder mekaar te helpen, en de rest lezen we maar tussen de lijntjes door :-)

Groetjes en alvast bedankt voor de hulp iedereen.

Link naar reactie

@Oregon: t'is al goed dat we bekend staan als janetten, maak er alstublieft geen "mietjes" van. :))= grapje.

Ben vanavond juist naar de carwash geweest om het "winterzout" af te wassen. Eerst een schuimbadje, dan een stevige massage met de hogedruk, nadien lekker inzepen met de borstel, nog een hotwax en osmosebehandeling en de vespa kan er weer tegen voor een paar maanden.

Wat ik wil zeggen is dat je geen schrik hoeft te hebben om de wielen en andere niet elektrische delen met een degelijke hogedrukreiniger die geschikt is om auto's te wassen, onder handen te nemen. Blijf wel weg van de motoronderdelen en elektriciteit.

Met een "slappe" straal ga je niet ver komen...:)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik was mijn scoot 'the old fashion way'.

Spons, warm water met een goede scheut autoshampoo/wax en alle lakonderdelen wassen. Ook onder de oksels wassen dus zeker de zijbilletjes er afhalen, de lichten, nummerplaat, bodemplaat onderaan, etc...

Alles van velgen, trommels, fourche, veren, motorblok, etc. doe ik met nieuwe emmer water met shampoo, want de vorige is tegen dan meestal al op. Deze onderdelen kuis ik met een andere spons dat langs 1 zijde een schuurkant heeft. Deze spons is van het type dat geen krassen maakt, dus zeker geen afwasschuursponske gebruiken met zo'n groene schuurkant (iets speciaal dus).

Voor de moeilijk bereikbare plekken neem ik een harde verfborstel.

Als het motorblok echt te vettig is dan spuit ik daar motorreiniger op (let wel op dat je dit achteraf goed afspoelt).

Alles een aantal keer afspoelen met warm water (in een grote tuingieter voor het douche-effect).

Dan alles (eerst de lakdelen dan de rest) met een 'echte' zeemvel afdrogen. De motor droog ik eerst af met een vod want daar kan nog veel smurrie aanhangen (anders is uw zeemwel om zeep).

Ik gebruik dus geen hogedrukreiniger of tuinslang...

En als de goesting er nog is smeer ik alle chromé onderdelen in (die ik eerder al had gewassen) met een speciaal product voor chromé. Dit even laten intrekken en achteraf met een zacht doekje oppoetsen (dit zorgt ook voor een beschermlaag).

Voila, zo beter t.o.v. mijn vorige post?

Link naar reactie

Wat het zadel betreft, ga eens langs bij een lederwarenwinkel, er bestaan echt goede producten om het leer soepel, proper en waterdicht te houden. Indien regio Gent kan ik je Reyne aanbevelen, nederkouter. Ook voor wie waterdicht lederen schoeisel wil. Ken hem nog van in mijn legerdienst ;-) voor de velgen en 'spaken' zijn er handige borstels te koop die tot in de kleinste hoeken gaan.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...