Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Koppeling 'Defect'


bwesseli

Aanbevolen berichten

Beste,

nu de lente weer aanbreekt en de vespakoorts alweer door m'n lichaam giert ben ik bezig m'n PK50XL grondig op te knappen. In december stopte hij er mee -> de borgveer van de koppelingsplaten was losgesprongen. Nu heb ik van 't weekend bij Van Laar in a'dam nieuwe koppelings-unit gekocht, deze geïnstalleerd en nu heb ik om het te testen m'n blok even onder 't frame gehangen, dit voornamelijk omdat ik las op smallframes.com of op scooterhelp.com dat het 'normaal' is dat men de koppeling niet met de 'hand' kan bedienen -> daarvoor heb je echt de kabel nodig. Nu probeerde ik zojuist via de kabel te ontkoppelen, zonder resultaat. Het hefboompje komt niet verder ca 0,5cm (theoretisch gezien is dit het palletje dat door het hefboompje bedient wordt, wat dan tot aan de drukverdelen van de koppeling komt.

Nu is mijn vraag, hoe kan dit? Ik heb alles goed geïnstalleerd, maar, hoe kan ik dit evt. oplossen. Bij verdere vragen gaarne reacties!

Prettige avond!

Link naar reactie

Als ik goed begrijp wat je bedoelt is dat je de koppeling hebt aangesloten met kabel etc...

Maar wanneer je aan het handvat trekt hij toch niet ontkoppeld?

Als dit zo is, dan moet je rekening houden dat de koppelingkabel al onder een bepaalde spanning staat ook al is het handvat niet ingedrukt. Dus je moet de koppelingskabel in 'normale' stand al onder een bepaalde druk spannen.

Wanneer je dan uw handvat intrekt gaat hij pas écht ontkoppelen.

Naderhand kan ja dit eventueel bijregelen met de stelschroef.

Link naar reactie

Ter illustratie: "met de hand" kan ik de ontkoppelingshevel zo'n 0,5 cm bewegen. Daarna is er geen beweging in te krijgen. Wat ik nu probeer met het kabeltje, is die 0,5 cm al te overbruggen, zodat ie gespannen staat. Daarna met 't handvat de kabel aantrekken, maar dat gaat dus niet. het loodje wat de drukverdeler op de koppelingsplaat indrukt, drukt dit simpelweg niet in...

Link naar reactie

Hallo

Heb je wel exact het goede koppelingshuis gekocht er zit namelijk nog wel eens verschil in de dikte van het tandwiel , waardoor het huis tedicht of te ver van de druk hendel kan komen.

Heb je misschien zo,n stukgereedschap om zelf de koppelingsplaten te vervangen, hiermee kan je testen of de koppeling wel ingedrukt kan worden, dus of hij wel veert.

je moet inderdaad wel een vrij grote kracht uitoeffenen om de koppeling ingedrukt te krijgen maar met een waterpomptang op de koppeling hendel kan je het ook testen.

succes

Link naar reactie

Ja, ik ben bij Van Laar in Amsterdam geweest. Zij hebben deze aan mij gegeven, dus ik ga d'r van uit dat hij goed is. Daarnaast, had ik het zelfde probleem ook met m'n oude koppelingshuis.

Ik zal 't blok onder m'n frame vandaan halen en 't eens testen met de koppelingstrekker!

Link naar reactie

die 0,5cm is in ieder geval normaal.

En je bent ook zeker dat je kabel/gain allemaal goed zit?

Best zoals anderen hier zeggen, koppeling er terug uit, controleren of hij los is (met tool of tussen workmate), vergelijk de nieuwe koppeling eens met de oude.

Heb je toevallig een versterkte koppeling gekocht, want dan moet er inderdaad veel meer kracht op de koppelingshendel dan bij de oude/normale koppeling !

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Wat ik doe om de koppeling op mijn smallframe te stellen is het volgende:

Ik zet het koppelingshendeltje vast aan het de houder waar alle kabels doorlopen met een stuk ijzerdraad. Ijzerdraad met een tang goed aantrekken zodat het hendeltje naar voren komt. Vervolgens zet ik de koppelingskabel vast aan de hendel. Afstellen met de regelschroef.

Bij mij werkt die erg goed! Het klopt inderdaad dat je het hendeltje al een stuk naar voren moet zetten om te gaan afstellen, anders ontkoppelt hij niet.

Hoop dat het zo lukt.

Link naar reactie

Ja, dit had ik al eens eerder getest, en dit werkte. Maar op het moment dat hij moet ontkoppelen dmv de hefboom gaat dit bijna onmogelijk... Ik zal morgen eens nieuwe kabeltjes halen, misschien dat dat helpt...!

Prettige avond en dank voor alle hulp.

Groet,

Link naar reactie

Hij doet het nu inderdaad. Heb het even geprobeerd met een waterpomptang en er was meer beweging in te krijgen dan eerst. Zal morgen even langs een scootercentrum gaan om de kabels (schakel + koppeling + rem) te halen, zodat die ook nieuw zijn. Ik wil weer veilig op weg kunnen! :-)

Prettige avond, Topic closed!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...