Jump to content
Vespaforum.be
Sign in to follow this  
Knapen

Vespa in zuid frankrijk

Recommended Posts

Ik ga deze zomer terug als vrijwilliger met intersoc naar La garde Freinet , aan de cote d'azur . Nu leek het mij wel leuk om mijn vespa (px125) daar te hebben. Weet iemand of het mogelijk is die daar te krijgen ? Met de TGV ? Of met de vespa naar daar rijden en bagage late meekome met de bus . Maar hoe lang doe je over 1100 km met de vespa ? En kan die px disc van 2007 dat aan ?

Groetjes pieter

Share this post


Link to post

Misschien in een bestelwagentje steken en laten overbrengen. Kost veel geld als je niet je eigen busje hebt. Ik ken iemand die zijn PX heeft laten overbrengen naar Italië en heeft er 'slechts' 500€ voor betaald.

Naar ginder rijden kan je PX wel aan maar jij misschien niet. Onderschat niet wat het is om 3 à 400 km per dag te rijden. In 2 dagen lukt het volgens mij niet. Ik denk 3...

Share this post


Link to post

ha ik heb een verhaal gehoord van vrienden van mijn ouders die met een camino naar Napels zijn gereden... :)

Share this post


Link to post

Denk dat je 50 km/h haalt moyenne dat dit snel is via gewone wegen.

Autosnelweg lijkt mij niet veilig zo ver . Dus u kan beginnen rekenen.

Share this post


Link to post

@Knapen: als je geen motorrijbewijs hebt mag je in Frankrijk niet rijden met je 125cc

Share this post


Link to post

een gemiddelde van 50km/h op de secundaire wegen lijkt me inderdaad een perfecte inschatting.

over het al dan niet wel en niet mogen rijden in Frankrijk is al veel gediscussieerd,

In principe mag het niet, maar de wetgeving is in Frankrijk identiek. Dus voor Frankrijk zou ik het risico durven nemen...

Op de franse TGV's mogen fietsen, maar moto's gaan volgens mij niet toegelaten zijn. (op de thalys mag zelfs geen fiets mee) Misschien mag het op een gewone autotrein? geen idee

Succes

en inderdaad, onderschat zo een tocht niet...

Share this post


Link to post

Er bestaat zoiets als taxistop voor vrachtvervoer. Misschien eens daar naar zoeken? Anders proberen via een of ander radioprogramma?

Share this post


Link to post

Vespa op de trein is niet meer mogelijk.

Speedracer en ik zijn 2 jaar geleden naar Mormoiron (Mont-Ventoux) gereden en dat was ook rond de 1100km. Is te doen op 3 dagen (tussen de 300 en 400km per dag). We hebben voornl. de Route Nationale (groene borden i.p.v de blauwe) genomen en af en toe autostrade (de ring) om het centrum van grootsteden te vermijden (Lyon, Dijon, etc...). Je geraakt veel sneller door een grootstad over de ring dan via de Route Nationale. De D-wegen zijn ook aangenaam om over te rijden, veel rustiger, maar vooral trager. We reden toch tegen een redelijk hoog tempo en dus zeker geen 50km/u.

Die PX moet dat zeker aankunnen. Zorg voor een groot onderhoud en nieuwe banden als je vertrekt. De bagage neem je gewoon mee op de vespa. Een deel op je rekje (best vooraan want al je gewicht zit al achteraan en dit verbeterd ook de baanligging van de scooter), een rugzak en een waterdichte zak tussen je benen.

Extreem voorbeeld van bagage op de scooter:

imm03131a.jpg

Share this post


Link to post

gij had zelfs den Tom als bagage mee of wa?

Share this post


Link to post

Op dat moment was Tom zijn vespa stuk en moesten we met mijn vespa verder met de bagage van ons 2. Al een geluk dat er in Fougeres een vespa handelaar was waar Tom de nodige reparaties kon uitvoeren.

Share this post


Link to post

is inderaad perfct mogelijk te rijden, al zou ik die rugzak zeker afraden

de autotrein nam motors mee maar die is afgeschaft dus als je met de autotrein wil kan je enkel nog in frankrijk inchecken dacht ik

Share this post


Link to post

@erix.

met 50km/h bedoel ik niet dat je constant 50 rijdt hé.

maar uit ondervinding heb ik gemerkt dat je met een 125 de kleinere D en N wegen neemt, met heel af en toe een kleine stop (eten, drinken, tanken). je dan toch al snel terugvalt op een goeie 50km/h gemiddelde snelheid...

Ps rugzak zou ik inderdaad ook nooit dragen om de hele dag mee rond te rijden.

Share this post


Link to post

Ik heb het niet over een grote rugzak, maar een kleintje waar je je eten in kan meenemen. Je kan je rugzak zo instellen dat deze rust op je zadel waardoor je geen last hebt van het gewicht.

Share this post


Link to post

Ik zie dat eigenlijk wel zitten zo naar het zuiden rijden ... De vraag is alleen , wat als de vespa in panne staat :P ...

Groot onderhoud ...

Mijn vespa heeft er nu een kleine 1OOOO km op

houdt dat in :

Nieuwe kabels ( gas , koppeling ,versnelling)

Nieuwe olie

Nieuwe schakelvork

GRTZ

Share this post


Link to post

Panne? Aansluiten bij Toering of VTB/VAB of een snelcursus volgen van vespatechniek/mecaniek...

Enkel nieuwe kabels als de oude kabels er slecht uitzien (gerafeld). Zeker nieuwe carterolie indien dit nog niet gebeurd is. Schakelvork is niet direct nodig behalve als die stuk is. Neem zeker voldoende extra kabels mee (gaskabel, vitessenkabel, ambriagekabel, voorste remkabel), een extra bougie en binnenbanden en uiteraard de nodige tools om eventuele panne te kunnen oplossen.

Share this post


Link to post

Heb je al eens gekeken op www.bike2beach.be? Zij zijn gespecialiseerd in het vervoeren van motoren naar allerlei vakantiebestemmingen.

Hou ons zeker op de hoogte van het verloop van de rit! ;-)

Share this post


Link to post

Wij vragen ons af of het mogelijk zou zijn om met een vespa ciao naar Zuid-Frankrijk te rijden. Onze bedoeling is om ongeveer in een week naar daar te rijden, daar een week te blijven en vervolgens een week terug te rijden.

Zou een ciao dit aankunnen als we niet te veel kilometers per dag maken?

Groetjes

Share this post


Link to post

(hihi)

Alles kan, het zal alleen moeilijk worden om je bagage kwijt te geraken...

Share this post


Link to post

Het is de bedoeling om achter één van de vespa's een karretje te hangen en hier de bagage in te steken :)

Share this post


Link to post

dus stel dat je zo'n trip richting zuid frankrijk doet met een 125 cc zo vlot mogelijk wilt rijden, best via de Route Nationale (groene borden)?

@ Erix, is 300 à 400 km per dag dan goed te doen? Waar liggen de evt knelpunten tijdens deze trip?

Ohja, en hoe zit het nu juist met het rijbewijs dat vereist is in Frankrijk voor een 125cc? Aangezien hier in België een recente wijziging is geweest..

groeten

Share this post


Link to post
hja, en hoe zit het nu juist met het rijbewijs dat vereist is in Frankrijk voor een 125cc? Aangezien hier in België een recente wijziging is geweest..

Voor de xxxxxxtigste keer, je mag met je rijbewijs B alleen in België rijden. Aan de grens stopt de geldigheid er van.

En 3 a 400 km per dag is " te" doen voor geoefende rijders, voor mensen die regelmatig kilometers vreten. 400 km mag je rekenen op 8 a 9 uur op je vespa zitten, naar gelang de drukte en de wegen.

Share this post


Link to post

Wij zijn met de paasvakantie in La Garde Freinet met Intersoc geweest, met een 125cc zal het niet gemakkelijk zijn om de klim naar La Garde te doen is nogal bochtig en vrij steil, onze Franse vrienden met hun auto's zijn daar niet zo geduldig en vlammen je daar gewoon voorbij met nog een vingertje erbij, maar eens je beneden bent richting kust is het wel een zaligheid om met de Vespa te rijden daar het autoverkeer daar helemaal vastzit in vakantieperiodes, op stukken waar je met de auto normaal een kwartier op doet is dit tijdens de vakantie daar direct 2 uur. Ik weet natuurlijk niet hoelang je daar bent maar toch opletten en doe Kurt daar de groeten bij Club Intersoc en veel plezier in La Garde.

Share this post


Link to post
Waar liggen de evt knelpunten tijdens deze trip?

De eventuele knelpunten zijn dezelfde dan bij het autoverkeer, de grote steden (Parijs, Reims, Dijon, Lyon,... waar men vaak verplicht wordt om de autosnelweg op te rijden. Een GPS om door deze steden te rijden brengt niet altijd soelaas omdat het daar meestal zo druk is dat het verkeer alle aandacht opeist. Ik denk daat het belangrijk is om vooraf goed de route uit te stippelen via kleinere wegen en dorpen (probeer de N- wegen in de vakantieperiode ook te mijden, meestal is het daar ook zeer druk).

Voor de rest, laat je niet opjutten door tijdsdruk. Beter één of meer dagen later aankomen dan helemaal niet...

Groetjes, nero.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...