Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rondritjes met de scooter...


Speedracer

Aanbevolen berichten

Zoals de meesten onder jullie al gemerkt zullen hebben, durven enkelen onder ons op rondritjes al eens 'wegkapiteinsgewijs' de weg afzetten opdat de rondrit niet aan elk kruispunt moet stoppen, en om te verhinderen dat er auto's tussen de scooters geraken en de groep splitsen.

In sommige gevallen word dit van voordien duidelijk afgesproken, in andere gevallen gebeurt dit min of meer spontaan.

De laatste jaren word dit meer en meer georganiseerd en worden enkele personen op voorhand aangesteld en voorzien van een fluo jas en eventueel een bordje 'C3', wat wettelijk volstaat om als wegkapitein te mogen functioneren.

Hoe groter de groep hoe moeilijker deze samen te houden, en bij grotere groepen is de weg afzetten en wachten tot iedereen voorbij is moeilijk haalbaar omdat je dan te lang onderweg bent om terug vooraan de groep te geraken en dan proberen we met een estafette-systeem te werken, dus mekaar aflossen, en dit werkt meestal heel goed.

De ene rit verloopt natuurlijk al wat problematischer dan de andere, en er durft al eens iemand in panne vallen, of zelfs gewoon van de vespa vallen of een stuk scooter verliezen (iemand een rode Lambretta zijkas verloren?). Nu merken we op dat de meeste mensen in geval van panne niet goed weten wat te doen, en dat veel mensen in de vrees de groep kwijt te geraken gewoon blijven doorrijden en ervan uitgaan dat de organisatie vroeg of laat wel zal merken dat er een aantal mensen niet meer mee is. Probleem is dat je als wegkapitein meestal iemand hebt waarvan je weet dat hij de laatste blijft rijden, maar als een deel van de groep gestopt is bij iemand die in panne staat, je daar lang kan staan wachten.

Nu is mijn eerste vraag aan iedereen die meerijdt op een rit:

als je merkt dat er op een gegeven moment niemand meer achter je rijdt, dit te laten weten aan eerste wegkapitein die je tegenkomt ipv deze gewoon voorbij te rijden, zodat deze de groep kan verwittigen, want hoe langer de kopgroep blijft rijden, hoe moeilijker het is voor eventuele achterblijvers om de groep terug te vinden.

Als er iets gebeurt zal de organisatie in de meeste gevallen halthouden om te zien of de panne verholpen kan worden (platteband of gaskabel kapot kan meestal snel verholpen worden, en een verloren rode Lambretta-zijkas is snel terug gemonteerd) en dan de rit verderzetten. Er zal niemand bewust aan zijn lot overgelaten worden, tenzij er een volgwagen is, en dan word dat bij het begin van de rit duidelijk vermeld.

Als je meerijdt, dan merk je zelf ook wel of er nog iemand achter je rijdt of niet. De wegkapiteins weten zelden de route van de rondrit, dus als de een wegkapitein aan een kruispunt staat te wachten en twee straten verder draait de groep af is er veel kans dat de groep niet meer KAN aansluiten omdat niemand de weg weet.

Als iemand de organisatie verwittigd dat er een valpartij of panne is word de groep zo snel mogelijk tot stilstand gebracht en word er teruggekeerd om te zien hoeveel oponthoud er is.

Dit is voor niemand leuk en als dit een paar keer gebeurt op één rit wekt dit bij veel mensen wrevel op, maar als je zelf in panne staat heb je ook graag dat de groep op jou wacht.

Een tweede puntje is, als je iemand wil voorbijsteken, ga gerust je gang, en als je wil babbelen, ga gerust je gang, maar als er iemand achter je begint te claxoneren, maak dan aub de weg vrij, In veel gevallen zal het een wegkapitein zijn die probeert vooraan te geraken, en in de meeste gevallen zijn er geen wegkapiteins teveel dus moeten wij ons haasten om tijdig terug vooraan te geraken. In landbouwgebieden of dun bebouwde streken is dit veel minder dringend, maar in een bebouwde kom of een stad zijn we meestal met te weinig.

Als je helemaal vooraan rijdt in de groep, laat dan wat plaats tussen de groepsleider, zodat de wegkapiteins vooraan kunnen rijden, en als de wegkapiteins de groepsleider voorbijgaan om verderop de weg af te zetten, blijf dan achter de groepsleider rijden, als iedereen de groepslijder voorbijgaat, weet op de duur niemand vooraan nog de weg, en rijd iedereen verloren. De groepsleider bepaald ook het tempo, en veel mensen beseffen ook niet dat als je met een omvangrijke groep bent, en de groepslijder aan pakweg 30km/u rijd, dat de mensen aan de staart van de rit algauw na elke bocht tot 60-70 km/u moeten gaan optrekken om de groep bij te houden. Dit wil zeggen dat als de groepslijder tot 60km/u moet rijden om vooraan te blijven omdat iedereen ernaast of ervoor gaat rijden, de staart van de groep niet meer kan bijhouden als daar enkele trage scooters bijzitten. Bij deze ook, als je een trage scooter hebt, of je bent niet gewoon om in groep te rijden: rijd dan zo ver mogelijk vooraan in de groep. Dit zorgt ervoor dat je veel rustiger zal kunnen rijden en meer op je gemak zal zijn en van de rit kan genieten.

Verkeerslichten! Aan een verkeerlicht heeft een wegkapitein in theorie GEEN bevoegdheid om het verkeer tegen te houden, maar dit word in veel gevallen wel gedaan. Bij grotere groepen is het veelal onmogelijk om alle scooters in één keer door het groen licht te krijgen en dan word door de wegkapiteins de weg afgezet, en nagenoeg alle chauffeurs gaan hiervoor begrip opbrengen. Dus als je merkt dat 't rood word, en er staan wegkapiteins, rijd dan voorzichtig door zodat de groep samenblijft, als er geen wegkapiteins staan, stop dan, de groep zal sowieso verderop wachten. Normaal gezien word dit op voorhand afgesproken dus als je twijfelt, vraag bij vertrek van de rit aan de organisatie wat er gebeurt bij rood verkeerslicht.

Enkel de politie heeft de bevoegdheid om een kruispunt af te zetten, maar politiebegeleiding is zeldzaam...

Link naar reactie

helemaal correct.

ik heb zelf al enkele rondritten vooraan gereden dit jaar en er is niks lastiger dan pippo's die vinden dat ze de wegkapiteins te moeten volgen en volle bak voorbij komen gescheurd.

Link naar reactie

En als er nog van die klojo's meerijden die persé op 30cm van de volger willen rijden en de wegkapiteins er niet willen tussen laten en als die wegkapitein er dan wel tussen kan, toch nog steeds langs alle kanten willen voorbij steken om toch weer op 30cm van de begeleider te rijden!!! Zal ik u de volgende keer persoonlijk van u scooter trekken of u met scooter en al de gracht instampen!!!

Sorry, maar het moest er even uit, de wegkapiteins die gisteren op de Wallyrit waren, die weten waarover ik het heb.

Grtz Michel

Link naar reactie

En nu maar hopen dat iedereen die aan rondritten deelneemt,

dit ook leest !!!

Misschien ook nog dit : door de grote Vespahype nemen er ook veel mensen

deel die nog niet zo vertrouwd zijn met hun Vespa of het in groep rijden en bijgevolg véél plaats laten met hun voorgangers of simpelweg achteraan gaan "bengelen". Zoals Speedracer al zei, vooraan is het rustiger rijden dan achteraan en veel plaats laten tussenin zorgt er al vlug voor dat er zich auto's gaan mengen en de groep uiteenrafelt.

Dus, wat hebben we vandaag geleerd : ten eerste ...

Piet Vespatuyt. (Graptje natuurlijk !)

Link naar reactie

speedy, je hebt volledig gelijk! het zal er idd mee te maken hebben dat er heel wat mensen voor de eerste keer op zo'n rit meereden.

ps wie was da wel met die rode lammy, zo stom zeg!! :P

Link naar reactie
Ik heb de indruk dat er op de ritjes van afgelopen weekend ergens iets een beetje (bijna) is misgelopen?

In ieder geval hopelijk zorgen deze duidelijke richtlijnen, voor een beter verloop in de toekomst.

Niets biezonders misgelopen dit weekend, maar dat zijn zaken die al eerder opgevallen zijn en telkens terugkomen.

Maar gisteravond zaten we er na de Koekelrit thuis bij Wally aan tafel over te babbelen en vonden we het geen slecht idee om daar eens een topic over op 't forum te zetten, dus terwijl 't deze morgen toch 'rustig' was op mijn werk...

speedy, je hebt volledig gelijk! het zal er idd mee te maken hebben dat er heel wat mensen voor de eerste keer op zo'n rit meereden.

ps wie was da wel met die rode lammy, zo stom zeg!! :P

Kweetnie, volgens de geruchten was 't een beginner die zelfs zijn eigen kabels nog nie kon aanspannen... en dat rijdt dan met een Lambretta! :-D

Link naar reactie
@mgent : die pdf wordt verplichte lectuur bij alle VCA-kapiteins.

Die pdf moet verplichte lectuur worden voor alle vespaclubs en organisatoren van ritten.

En als alle vespisten dit dan ook nog eens lezen, weten ze wat een wegkapitein is en hoe zich te gedragen tijdens een rit.

Link naar reactie

@ Speedracer:

Eindelijk eens iemand die dit probleem aanhaalt en nog goed beschrijft ook. Ik heb me ook al meer dan eens gestoord aan het feit dat sommige mensen niet weten wat in kolonne rijden betekend (dus niet naast of achter elkaar maar kruislings) en het mag inderdaad eens duidelijk gemaakt worden dat wegkapiteins er zijn om alles in goed banen te helpen maar dat zij dikwijls worden tegengewerkt door onwetendheid van anderen...

@ Mgent

Merci voor het heel duidelijke PDF'ke, hopelijk neemt iedereen dat hier eens door zodat in de toekomst alles vlotter kan verlopen tijdens rondritten.

Goed bezig dus! Hopla en nu naar het volgende... ;-)

Link naar reactie
@ Speedracer:

Eindelijk eens iemand die dit probleem aanhaalt en nog goed beschrijft ook. Ik heb me ook al meer dan eens gestoord aan het feit dat sommige mensen niet weten wat in kolonne rijden betekend (dus niet naast of achter elkaar maar kruislings) en het mag inderdaad eens duidelijk gemaakt worden dat wegkapiteins er zijn om alles in goed banen te helpen maar dat zij dikwijls worden tegengewerkt door onwetendheid van anderen...

Wellicht ergeren sommigen zich eraan dat we soms 'iets' vlotter dan "20km/u sneller dan de groep, maar niet sneller dan wettelijk toegelaten" voorbijsteken "op plaatsen waar voorbijsteken niet toegelaten is"... en over dat "rustig invoegen" durf ik al helemaal niet beginnen... We zijn allemaal geen engeltjes é

@ Dave of Jurgen:

Misschien een 'sticky' van maken in de afdeling evenementen?

Link naar reactie

Wat me ook nog net te binnen schiet...

Als je op een rondrit paarden (al dan niet met of zonder koets) tegenkomt, probeer indien mogelijk de koppeling in te trekken en je laten uitbollen tot je voorbij de dieren bent, paarden kunnen enorm bang zijn en schrikken van een scooter die plots gas geeft, zeker met een expansieuitlaat. In sommige gevallen is de rondrit ook al stilgelegd om enkele paarden te laten passeren, of de mensen tijd te geven met hun paard iets verder te gaan...

Link naar reactie

@speedracer: heel goed dat je dit eens onder de aandacht brengt, iedereen kan ook best die pdf es doornemen

dat van die paarden is idd ook héél belangrijk, heb zelf ook paardgereden in een ver verleden ;-) en zo'n kolos breng je niet snel tot rust als die op hol slagen, dus even rustig voorbij of eventueel stoppen is geen overbodige luxe

Link naar reactie

Een ander belangrijk item, en zeker voor mensen welke nog niet gewoon zijn om in groep te rijden, zijn de communicatietekens welke worden gegeven gedurende een toerrit.

Wanneer de voorrijder een teken geeft (b.v. arm omhoog als stopteken) geef dit teken dan zelf naar achteren door, zodat ook de achterste rijders, die het gegeven teken niet kunnen zien, daarvan kennis kunnen nemen.

BETEKENIS VAN GEGEVEN SEINEN TIJDENS HET RIJDEN IN GROEP.

Linkerhand gestrekt in de hoogte: “ Smalle doorgang, iedereen rijdt achter elkaar “

Voet uitsteken: “ Vuil op de weg, beschadigd wegdek, of verkeersdrempel “

PS: Bij vuil en beschadigd wegdek de voet uitsteken langs de kant van waar er een probleem is. Bij verkeersdrempels liefst de rechtervoet. (meest opvallend)

Arm gestrekt naar rechts of links: “ Er is gevaar op die kant “

Bijvoorbeeld: auto, fietsers, bloembakken, betonblokken enz. Het is aan ieder voor zich om de aard van het gevaar in te schatten.

Afremmend met de arm al fladderend teken doen: “ Gevaar tegenliggend verkeer “

PS: Op smalle baantjes rijden er soms nogal gekken rond. Dit gebaar maant de bestuurder in tegengestelde richting aan om wat kalmer te rijden , en dat er één groep motorrijders nadert. ( wordt niet altijd gevolg aan gegeven)

Bovendien maak je met dit sein ook duidelijk aan de achterop komende motaars dat er iemand komt aangereden die geen rekening houdt met andere weggebruikers.

Afremmend met de arm gestrekt in de lucht: “ Snelheid aanpassen en stoppen “

Link naar reactie
Kweetnie, volgens de geruchten was 't een beginner die zelfs zijn eigen kabels nog nie kon aanspannen... en dat rijdt dan met een Lambretta! :-D

loser! ;)

Link naar reactie

Wat ik me eigenlijk afvraag en "DON'T SHOOT ME !", gewoon een bedenking (die ook nog anderen delen) Bijna ieder "treffen" gaat gepaard met een rondrit . Dat is al vele jaren zo en dat zal altijd wel zo blijven maar vindt iedereen dit wel leuk ?

Eerst een goed stuk bollen, aankomen en terug vertrekken voor een (soms te) lange rit. Kleine stop achteraf en hop, back home ! En wat heb je de hele dag gedaan, gereden ! Dit jaar vond ik het "Primaveratreffen" wel leuk ! We waren er wel vroeg (10u) maar dat was juist gezellig. Tijd genoeg om wat te babbelen (die Vesparijders, echte viswijven !), hamburgerke eten, een gymkana en vooral muzikale omlijsting. Zelfs spijtig dat er een rondrit voorzien was.

Link naar reactie
Wat ik me eigenlijk afvraag en "DON'T SHOOT ME !", gewoon een bedenking (die ook nog anderen delen) Bijna ieder "treffen" gaat gepaard met een rondrit . Dat is al vele jaren zo en dat zal altijd wel zo blijven maar vindt iedereen dit wel leuk ?

Eerst een goed stuk bollen, aankomen en terug vertrekken voor een (soms te) lange rit. Kleine stop achteraf en hop, back home ! En wat heb je de hele dag gedaan, gereden !

ik geef u daar gelijk in prince! op een meeting bv zal ik raar of zelden de ride-out meedoen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...