Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rondritjes met de scooter...


Speedracer

Aanbevolen berichten

Wat ik me eigenlijk afvraag en "DON'T SHOOT ME !", gewoon een bedenking (die ook nog anderen delen) Bijna ieder "treffen" gaat gepaard met een rondrit . Dat is al vele jaren zo en dat zal altijd wel zo blijven maar vindt iedereen dit wel leuk ?

Eerst een goed stuk bollen, aankomen en terug vertrekken voor een (soms te) lange rit. Kleine stop achteraf en hop, back home ! En wat heb je de hele dag gedaan, gereden ! Dit jaar vond ik het "Primaveratreffen" wel leuk ! We waren er wel vroeg (10u) maar dat was juist gezellig. Tijd genoeg om wat te babbelen (die Vesparijders, echte viswijven !), hamburgerke eten, een gymkana en vooral muzikale omlijsting. Zelfs spijtig dat er een rondrit voorzien was.

het hangt er maar van af welk soort treffen je doet. Bij treffens a la oysterboom en dirty weekender is er heel het weekend een rondrit voorzien van 1 a 2 uur wat een kleine rit is en tijdens die tijd is er ook nog een drankstop voorzien.

De meeste andere activiteiten die door een club worden georganiseerd zijn 99% van de tijd aangekondigd als rondritten, normaal dat je dan gaat rijden natuurlijk

Link naar reactie
Wat ik me eigenlijk afvraag en "DON'T SHOOT ME !", gewoon een bedenking (die ook nog anderen delen) Bijna ieder "treffen" gaat gepaard met een rondrit . Dat is al vele jaren zo en dat zal altijd wel zo blijven maar vindt iedereen dit wel leuk ?

Eerst een goed stuk bollen, aankomen en terug vertrekken voor een (soms te) lange rit. Kleine stop achteraf en hop, back home ! En wat heb je de hele dag gedaan, gereden ! Dit jaar vond ik het "Primaveratreffen" wel leuk ! We waren er wel vroeg (10u) maar dat was juist gezellig. Tijd genoeg om wat te babbelen (die Vesparijders, echte viswijven !), hamburgerke eten, een gymkana en vooral muzikale omlijsting. Zelfs spijtig dat er een rondrit voorzien was.

Bedankt voor de positieve reactie, we doen dit zeker nog eens over. Wat de rondrit betreft deze was geheel vrijblijvend en tevens ook bewust kort gehouden om de hiervboven opgesomde redenen. Tot het volgende Primavera treffen!

BPX

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Wel, ik heb alweer veel opgestoken na het lezen van de richtlijnen op een toertocht... vooral voor de nieuwe vesparijders " daar ben ik ook bij " zou het bijna verplicht moeten zijn om die nuttige tips eens door te lezen. Het kruiselings rijden bvb zou ik al niet aan gedacht hebben, is inderdaad wel veel veiliger. Nu ik behoor niet tot de jongere generatie en ben daardoor een defensieve rijder, ik hoef niets meer te bewijzen :-)) Misschien een tip; deel flyerkes uit op een toertocht met korte slagzinnen, wat wel en niet mag. Ik denk dat de meesten niet van slechte wil zijn maar door onwetendheid onbewust fouten maken tot grote ergernis van de organisatoren, wegkapiteins enz...

Link naar reactie

Als ik een ride out meerij werp ik me graag op als wegkapitein, en kan me aansluiten bij het betoog aan het begin van deze thread.

Ik wil hieraan toevoegen dat de wegkapitein die een kruispunt afgesloten heeft, alvorens hij weer vertrekt om het kruispunt vrij te geven, aan de wachtende verkeersdeelnemers een handgebaar maakt ter bedanking van het geduld. De meeste weggebruikers groeten terug, met een glimlach!

Wat ik hier echter mis is de juridische vraagstelling: wie is aansprakelijk als er wat gebeurt?

Bijvoorbeeld: indien een wegkapitein een voorrangsweg afzet zodat de groep de voorrangsweg kan oversteken; een ongeduldige klootzak in een auto rijdt toch door en rijdt een scooterrijder aan en deze scooterrijder raakt invalide / zwaar gewond / komt te overlijden.

Wie is nu aansprakelijk?

Ik ga even niet in op de mogelijke antwoorden, want Belgie is geen Nederland.

Als wegkapitein geniet ik vaak van de reactie van de overige weggebruikers (ze stoppen al voordat er een stopteken gegeven wordt om de colonne voor te laten gaan, of ze stoppen terwijl het op dat moment niet de bedoeling was de weg af te sluiten).

Wat ik me nog goed herinner zijn de niet-georganiseerde ride outs van Borculo naar de zwemplas in de beginjaren. Voorrijder Frits of Sticky reed steevast veel harder als de hierboven vermeldde 30 km u, dus achteraan was het een racepartij. Stoplichten werden niet afgezet en er werd bij rood vrolijk doorgereden. Tot opeens een auto van rechts groen kreeg, iets naar voren reed en door de groep dreigde te rijden. Prompt stopte een stuk of vier scooteristen, type Britse bouwvakker, en maakte met obscene gebaren duidelijk wat de automobilist verkeerd deed en wat de gevolgen konden zijn... de auto ging vlug in z'n achteruit, en de vier scooters verdwenen weer in de groep... oei oei oei...

Link naar reactie
  • 4 weken later...
... Wat ik hier echter mis is de juridische vraagstelling: wie is aansprakelijk als er wat gebeurt?

Bijvoorbeeld: indien een wegkapitein een voorrangsweg afzet zodat de groep de voorrangsweg kan oversteken; een ongeduldige klootzak in een auto rijdt toch door en rijdt een scooterrijder aan en deze scooterrijder raakt invalide / zwaar gewond / komt te overlijden.

Wie is nu aansprakelijk?

Ik ga even niet in op de mogelijke antwoorden, want Belgie is geen Nederland.

...

In nederland weet ik het natuurlijk niet maar in België mag je als wegkapitein een kruispunt afzetten, stoplichten daarentegen niet.

Een wegkapitein moet wel herkenbaar zijn aan zijn fluovest met opschrift wegkapitein en een bordje C1 (witte cirkel met rode rand)

Link naar reactie
  • 5 weken later...
  • 2 maanden later...

Mischien een ideetje.

Zou het niet handig zijn dat de kop en staartrijder met elkaar in verbinding staan met een walki-talki?

Heeft er iemand panne of kan niet volgen? Geen probleem... staartrijder geeft een seintje aan de koprijder om eventjes te wachten of het tempo te vertragen.

Mvg vital

Link naar reactie
  • 3 weken later...

ik heb een vraagje. ik heb een 50 cc en zou graag meedoen aan zo rondritten met de vespa. maar is dit mogelijk? want ik mag buiten bebouwde kom niet op de weg en dan kan ik onmogelijk bij de groep blijven of mag ik bij zo een groep wel op de weg rijden ? groeten

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Dank u voor de mooie uiteenzetting hoe een groepritje moet verlopen.

Zelf zal ik mijn vespa terug hebben ergens tegen het einde vd maand/begin volgende maand.

En dus ook mijn eerste groepsritjes zullen dit jaar er gaan aankomen , elke info hier was dus enorm welkom!

Mvg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik rijd nu al 6 jaar met verschillende dax-meetings mee en wat mij daar toch wel opvalt is dat er niet veel belang wordt gehecht aan die wettelijke leeftijd hoor... Er zitten bij mij in de les zelfs personen die meeting Bobby (+- 500 man) begeleiden en deze personen zijn zeker nog geen 25 jaar oud... Moest je dus nog eens een wegkapitein te weinig hebben... ;)

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...