Bendalf Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 twijfel, twijfel en nog eens twijfel... :-( De laatste weken heb ik veel met m'n VNBke gereden maar ik ben toch aan het twijfelen gegaan. Hij staat nu deftig in orde en rijd wreed goed maar toch... Hij is perfect om toerkes mee te doen, naar de bakker of het cafe om de hoek te rijden maar voor een gewestweg net iets te traag (M'n topsnelheid is +-65km/h - gemeten aan zo een politiebord). Ik heb dat nu een paar keer gedaan en echt veilig voel ik me (nog??) niet, zowel que snelheid als baanligging (putten, etc) en dit beperkt me enorm eigelijk. Dus nu twijfel ik om de VNB weg te doen en te vervangen door een LML. Het probleem is dat ik er niet uit geraak want ik heb zo lang gezocht achter die VNB en vind die looks nog steeds bangelijk en knapper dan de LML. De echte vraag gaat eigelijk over rijden op een gewestweg: hadden jullie dat gevoel en die onwennigheid in het begin ook en word je zoiets gewoon (veiligheidsgevoel)? Misschien heb ik gewoon nog te weinig kilometers gedaan. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Je zou er desnoods toch een moderne motor onder kunnen hangen? Link naar reactie
bluevespa Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Normaal gezien zou je VNB, standaard toch wel een 70-75Km/h moeten halen. Zo ben ik toch begonnen...en zelf hierbij voelde ik mij niet al te veilig. Dus gewoon gekozen voor een nieuw motortje, en dat doet het hem wel dan Hoe meer je rijdt natuurlijk, hoe meer je je aanpast aan het verkeer, en aan het feit dat je met een oldtimer rijdt. Link naar reactie
N!Ce Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Een VNB stamt uit een periode dat de autos ook nog niet zo snel en aggressief reden... Was eerder een rondtufscooter en niet verwonderlijk dat er later grotere wieltjes kwamen en krachtiger machines zoals de GS160, SS180, Rally, ed... Echt relax ga je daar volgens mij nooit mee rijden elke dag, jammer, maar helaas... N Link naar reactie
El Toro Rosso Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Of je houdt hem als echt voor naar de bakker of het café om de hoek te gaan, en koopt een LML als back-up... Link naar reactie
Bendalf Geplaatst: 28 augustus 2008 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Echt relax ga je daar volgens mij nooit mee rijden elke dag, jammer, maar helaas...N Tja, misschien moet ik dat gewoon aanvaarden ofwel idd gaan voor een nieuwe lml-motor en alle nodige aanpassingen plus weer die extra keuzes (8" of 10", etc)... Link naar reactie
bluevespa Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Een VNB stamt uit een periode dat de autos ook nog niet zo snel en aggressief reden... Was eerder een rondtufscooter en niet verwonderlijk dat er later grotere wieltjes kwamen en krachtiger machines zoals de GS160, SS180, Rally, ed...Echt relax ga je daar volgens mij nooit mee rijden elke dag, jammer, maar helaas... N Heb nog nooit relaxter gereden dan op men VNBke hoor Link naar reactie
josse Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Gewoon zo laten en gebruiken voor rond de kerk te rijden. Koop een krachtigere scooter voor dagelijks. Link naar reactie
pascal Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Als je het geld hebt, VNB houden en een andere Vespa voor dagelijks gebruik. Heb een VNB gehad met getunede PX motor ... maar kon niet wennen aan de 8" wielen en het daarbij horende rij- en remgedrag, toch niet voor dagelijks gebruik in druk stadsverkeer. Gisteren 180 km gewestwegen gedaan met de LML en da's toch een wereld van verschil. Samengevat : ik mis de looks van m'n VNB wel, maar als ik moet kiezen (zelfs voor een rondrit op 't gemak) zou ik toch steeds voor de LML of PX opteren. Of : een VNB met conversie 10" wielen, PX/LML motor en schijfrem vooraan. De vraag is dan in hoeverre het nog wel een VNB is natuurlijk, als alleen het frame nog origineel is ... Een Primavera ET3 met nieuwe vering en schijfrem is een andere optie als je toch persé een oldtimer wil ... alleen betaal je daar vandaag meer voor dan voor een LML. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Ik vind N wegen op de GL-x met PX200 motor trouwens nog steeds best spannend, met 2 personen erop zelfs ei'k liever niet. Iedereen om mij heen lijkt 100 te willen, terwijl 80 de max is. Een ET3 die zo hard gaat is naar mijn idee ook geen pretje: die is een stuk wiebeliger dan een largeframe, zelfs met nieuwe vering en engine mounts. Link naar reactie
pascal Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 @ MR10 : Op de meeste Belgische gewestwegen is 70 de max. snelheid (sommige 90). Uiteraard vlamt er af en toe wel eens iemand aan 120 voorbij, maar het meeste verkeer houdt zich redelijk goed aan die snelheid zonder te bumperkleven. 100 met een Vespa (zeker een smallframe) is geen pretje, maar gisteren toch een stuk 90 gereden op een nieuw stuk asfalt (dus geen betonplaten met naden tussen) en dat bleef comfortabel op de LML. Sneller wilde hij trouwens niet. Link naar reactie
nero Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Je kan ook proberen de gewestwegen zoveel als mogelijk te vermijden door de kleinere wegen op te zoeken. Zo kan het woon-werkverkeer ook een plezier worden om te doen en kom je lekker ontspannen thuis. Groetjes, nero. Link naar reactie
Bendalf Geplaatst: 28 augustus 2008 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 tja, als ik het zo begrijp dan zijn vooral de remmen en 8" wielen de beperkende factor van een VNB voor dagelijks gebruik. Of ik moet natuurlijk alles converteren naar 10" en lml motor. Een tweede vespa gaat momenteel niet dus ga waarschijnlijk voor de lml gaan, vooral omdat ik meer wil rijden dan alleen rond de kerk, bv naar het werk (leuven-brussel). Dit is echt een moeilijke keuze :-) Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Conversie is niet zo'n probleem toch? Who cares of het daarna nog een VNB is of niet; als je de originele stukken op zolder keilt, kun je voor eventuele verkoop ooit alles weer terugbouwen, en in de tussentijd rijd jij op een scoot die oldtimer looks heeft, maar moderne tech. Conversie geintje gaat je natuurlijk ook wel weer cash kosten... Link naar reactie
pascal Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 Ik denk dat je met alle nodige aanpassingen toch al snel aan 1500 EUR aan kosten uitkomt : nieuw PX/LML motorblok, (nieuwe) voorvork, aanpassingen electriciteit (alles naar 12V), nieuwe 10" velgen en banden, schijfremkit, ... tel daar de werkuren nog eens bij als je niet alles zelf doet ... Link naar reactie
designo Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 ja, maar als je alles zelf doet en je telt een occasie px motor, wat kabels en connectors, een regulator, en wat klein materiaal... dan valt het nog wel mee. Gok zo'n 500 euro. Vandaag heeft 'm onder zijn vnb toch ook geen nieuwe motor en de meeste px'en hadden ook geen schijfrem... Link naar reactie
Bendalf Geplaatst: 28 augustus 2008 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 idd, die kosten kan je nog zelf bepalen maar daar zou dan nog stralen en herspuiten bijkomen etc. En, ik moet toegeven dat ik daar misschien niet de tijd voor ga hebben. Klein onderhoud en wat prutskes herstellen zijn geen probleem maar een volledige restauratie en conversie zal ni lukken. 't Komt er gewoon op neer dat ik beter had moeten luisteren en meteen voor een px of lml had moeten gaan ;-) Nu moet ik gewoon nog beslissen wat belangrijker is: oldtimer rijden of iedere dag met een px of lml bollen. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 28 augustus 2008 Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 spuiten kan ook later nog wel een keer, maar het klinkt alsof je al weet wat je gaat doen; ik denk dat je je VNB zo kwijt bent hier. Link naar reactie
Bendalf Geplaatst: 28 augustus 2008 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2008 nee, beslissing is nog niet genomen. Ga der in alle rust nog eens over nadenken. Link naar reactie
Bendalf Geplaatst: 29 augustus 2008 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2008 De kogel is door de kerk en heb besloten om de VNB te vervangen door een LML. Vind het best wel spijtig maar uiteindelijk zijn de voordelen van een px/lml groter door het dagelijks gebruik. De vrouw is ook meer content aangezien ze in de vnb geen vertrouwen had (en achterop zitten ging ook al bijna niet). Misschien dat er binnen een paar jaar een tweede wespje komt maar dat zullen we dan wel zien. alsof je al weet wat je gaat doen; ik denk dat je je VNB zo kwijt bent hier Dat zal idd geen probleem zijn denk ik. Misschien is hij al zelfs verkocht (zondag weet ik meer) :-) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.