Ga naar inhoud
Vespaforum.be

To Curry or not to curry ?? dealer Leuvensesteenweg buurt Pl


Pascal C

Aanbevolen berichten

Nogmaals bedankt voor de reacties op vorig forum.

Uit jullie talrijke reacties heb ik opgemaakt dat ik binnen mijn budget en voor mijn doeleinden best een LML koop.

Uit nieuwsgierigheid ben ik net langsgeweest op de Leuvensesteenweg...

http://www.2dehands.be/vespa-25-stuks-a ... or_merk=62

2 vriendelijk jongens, doen ook Fiat 500-jes en rijdt zelf al van zijn 18 met een Vespa rond.. hij voert maar 1 model in vanuit Italië (omdat dat naar eigen zeggen -en terecht- het mooiste model is)... hij heeft me de serienummers op motor en chassis getoond die aantonen dat het wel degelijk over italiaanse Vespa's gaat..

Is die "Curry-paranoia" niet een beetje TE veralgemenend??? OF: kan het niet zijn dat er 2 mannen het lef hebben om een deal te smeden met een kerel vanuit Italië en ze dan hier als zoete broodjes te verkopen?

Kan een kenner dat ter plekke vaststellen? Of kan ik die mits betaling binnendoen om te laten controleren indien ik een aankoop zou overwegen? Kan ik één van jullie uitdagen om samen met mij te gaan kijken of kan je dat pas merken als je hem helemaal demonteert?

Is er iemand die al ervaringen heeft gehoord met de Vespa's van die specifieke handelaar want ik hou niet van generaliseren as such...

Ik wil jullie niet allemaal voor gek verklaren of zelf naïef wezen maar wordt ELKE vespa tegenwoordig er niet van verdacht CURRY te zijn?

Groetjes en fijn weekend , Pascal

Link naar reactie

beste pascal

alle oude vespa's zijn Italiaans sommige hebben alleen een heel grote omweg rond de wereld gedaan voor hier aan te komen

dat van die nrs is een verkoopers truc ze zijn in de jaren 60 gewoon verscheept naar india enz om daar nieuw verkocht te worden dus laat je niets wijsmaken

zijn volgens mij inderdaad curry

grtz sidvespa

Link naar reactie

pascal,

emotie is een slechte leidraad. Je hoopt zo sterk een eerlijke scoot te kopen dat je niet meer kritisch kijkt. Een fout die velen van ons ooit of bijna hebben gemaakt. Tracht alles eens nuchter en vanop afstand te bekijken en hou steeds 1 gedachte voor je "als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is het ZEKER geen waar"

ik geef een beperkte opsomming:

- Bekijk de prijzen van vespa's eens op ebay.it daar zijn ze voor deze prijs ginder niet te vinden laat staan ze naar hier nog eens te transporteren.

- Het zijn handelaren dus moeten ze winst maken van laten we zeggen toch 500 euro per scooter dus moeten zij die in gerestaureerde staat aankopen voor 2000 euro

- hij spreekt over VNA en VNB wel ik zie geen enkele op de foto's want deze moeten trapeziumvormige kilometertellers hebben. Mutatis mutandis kunnen dit geen 125 cc zijn maar wel 150 cc. Bijgevolg zou ik ook graag eens deze chassisnummers willen zien.

Ik heb het reeds gezegd mosselschelpvormige kilometers = groot risico op curry

trapeziumvormige kilometerteller 99% zeker geen curry

Die scooters komen misschien uit Italie maar dan wel met dien verstande dat het begin de jaren zestig was en dat ze geimporteerd geweest zijn naar Azie. Het is dus curry.

punt andere lijn

Link naar reactie

Maar ok WAT is CURRY eigenlijk?

Zijn dat louter Vespa's die ooit in Azië gereden hebben? Of in Azië gerestaureerd en verfraaid met valse kilometertellers en dergelijke ? Of zijn zowel die motor als de koetswerkstukken gemaakt door een firma op dezelfde manier als dat nep-rolexen gemaakt worden ? Een vals horloge'tje laten tikken lijkt me makkelijk maar die Vespa's rijden toch...

M.a.w. wat riskeer je met een Curry ?

1. Dat een kenner zegt dat niet elk toerentellertje of achterlicht van dezelfde motor komt? (zou mij niet zo hard storen)

2. Dat hij gemaakt is van sterk minderwaardig materiaal ? (en dus gevaarlijk)

3. Dat hij slechts gedeeltelijk gerenoveerd is.. dus buitenkant wel, binnenkant niet en dat er dus enkele kosten kunnen bijkomen?

Cheers (en erna stel eet ik nooit nog kip-curry !)

Link naar reactie

wat is curry

ik zal het u is uitleggen

een scooter die jaren het werkpaard is geweest van de mensen die niets anders hadden dan deze scooter en hij was dan ook hun broodwinning en moest kost wat kost rijden en liefst zo lang en goedkoop mogelijk

zij worden nu opgelapt en naar hier gebracht in containers met 25 of 50 tegelijk

dat is curry

grtz sidvespa

Link naar reactie

Misschien 'ns beginnen met de plamuurtest ? Met een magneet over het chassis gaan... en je merkt wel hoe goed het chassis nog is...

Ik ben er trouwens zeker van dat er ook goeie 'curry' scooters zijn, maar ik ga het risico toch niet nemen hoor ;o)

Link naar reactie

Reden al die asiatische arbeiderkes dan met zo'n knap model van Vespa rond ?

Als ik het goed begrijp zijn het dus authetieke vespa's die "op"gebruikt zijn (kmteller al paar keer rondgeweest etc..) en die dus gewoon een nieuwe lek verf, een valse teller en lampjes krijgen en die dus elk moment kunnen in mekaar vallen ?

Maar eigenlijk is dus alles goed aan die scooter, behalve de motor ?

P

Link naar reactie

VNA's en VNB's hebben in origine allemaal 8"-banden. Tenzij ik mis ben hebben deze allemaal 10"-wielen, ttz. hier is serieus aan gefoefeld (andere motor, voorvork aangepast ed...). Als je weet dat de kwaliteitsnormen in Azie anders zijn dan de westerse, als je weet dat men niet zonder winst verkoopt, besef je misschien zelf ook dat men je voor deze prijzen geen prachtig gerestaureerde vespa kan verkopen, tenzij dat men het niet zo nauw neemt met restauratietechnieken en te vervangen onderdelen.

Wat betreft "de vriendelijke gasten", elke goeie verkoper komt sympathiek over.

Misschien zou je er toch eentje moeten kopen en, als je na 14 dagen met brokken zit teruggaan. De kans is groot dat deze gasten niet zo vriendelijk meer zullen zijn...

Voor alle duidelijkheid: ik kan deze mensen niet, misschien verkopen ze uit idealisme...

Wat ik wel weet is dat er lieden zijn die grove winsten maken met het bedotten van mensen, het foefelen met papieren op grote schaal en kinderarbeid. Met deze lieden wil ik eigenlijk niets te maken hebben.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

pascal,

ik vrees adt je soms niet goed leest (of niet wil?).

1. natuurlijk reden die 'arbeiderkes' daar rond met die schoon modellekes. dat waren op dat moment de modellen die in 'showroom' stonden en daar werden verkocht. zoals jij nu een LML zou kopen, kochten zij daar bv een vnb. met die bakken is jaren gebeuld. veel te veel gewicht op geladen, rijden tot het echt niet meer gaat, onderhoud in extreme nood en ga maar verder.

2. de laatste jaren is er een soort van vespa 'hype'. mensen daar hebben via het internet geld geroken en hebben een bloeiende handel gestart in goedkope restauraties om de mensen in europa, australie en amerika geld uit hun zakken te kloppen.

3. aan die scooters is niets goed. noch het frame, noch de motor. de afgebeulde scooters worden uit elkaar gehaald en zo stellen ze één scooter samen. is de achterkant van de ene goede en de voorkant van de andere nog ok, dan lassen we die twee toch gewoon even aan mekaar? een dikke laag plamuur erover goedkope lak die lekker blinkt en niemand die het ziet. de motor ondergaat hetzelfde lot. uitboren, draad tappen, cola blikjes, vloeibare pakking, alles is goed genoeg om dat bakje aan de praat te krijgen.

4. natuurlijk hebben ze allemaal een italiaans framenr. ze zijn dar gemaakt en verscheept naar ginder. dat is enkel een verkoopstruc om de koper te misleiden.

5. velen hebben plotseling ook 10" wielen hoewel ze origineel 8" hebben. maar die conversie wordt meestal niet professioneel gedaan, met alle gevolgen vandien.

soit, blijf van al die curry ver weg en vraag hier desnoods informatie.

en kijk eens goed naar de foto's in het artikel...

curry.jpg

Link naar reactie

Hallo,

Het was een combinatie van 10 inch en 8 inch wielen, afhankelijk van de scooter.. de verkoper was wel zo vriendelijk om mij de 8 inch aan te prijzen indien ik tussen 2 grijze zou kiezen (de 8 en 10 inch)... misschien omdat hijzelf dan ook vermoedde dat daarmee minder geknoeid zal zijn ...

Volgens hen komen ze van Italië en heeft hij ze stuk voor stuk persoonlijk getest en uitgekozen ter plekke...

Het gekke is dat ze identiek zijn als deze die worden aangeboden door een Indiër waarmee ik vorige week mailde: hij verkoopt ze aan 1250 euro

http://www.kapaza.be/Motoren/Vespa/1016 ... ml#reageer

Dus voor hetzelfde geld kopen die 2 guys die Vespa's per 25 aan die gast en verkopen ze ze aan dubbele prijs hier...hun voordeel is dat ze ook authentieke Fiat 500's verkopen wat doet uitschijnen dat ze goede banden hebben met Italië..

Toch jammer.. waren hele toffe mannen..

P

P.S.: het Vespa embleem op de voorkant van een Vespa.. is dat altijd een flintedun plaatje dat met een 7-tal vijsjes bevestigd is aan de scooter? En die vijsjes komen aan de achterzijde van het voorframe door ?

Link naar reactie

hangt af van het model. meestal is het met rivetjes die idd door het frame komen bij andere modellen werd het geplakt. uit italie? ja en toen verscheen er een groot zwart kruis op zijn voorhoofd zeker? op alle foto's op kapaza staan schoolvoorbeelden van curry scooters. da's gewoon BS om je een scooter aan te smeren. die gasten zullen ook al wel van het curry fenomeen gehoord hebben zeker!

Link naar reactie

hallo, hier nog een link naar curry's. is ergens al gepost denk ik. Heb de verkoper een envoudige vraag gesteld via Kapaza. Vraag: Vespa of Curry?

Antwoord:

Als ge problemen hebt met verzoek ik U , U kenbaar te maken en eens een 'klapke' te komen doen bij mij thuis om eens te kijken of ge rijst kunt kakken!

http://www.kapaza.be/detail/10448253/

Link naar reactie

OK.. ik heb alle artikels eens bekeken... schandalig hoe er zo geknoeid wordt .. als je die hangaars ziet volliggen met stukken vespa.. scary dat er zo'n markt bestaat..

Binnenkort gaan ze ze nog MINDER mooi afleveren in België om geloofwaardiger over te komen...

Ik kan me al inbeelden dat een trotse vader zijn zoon of dochter zo een vespa cadeau doet (uit nostalgie)en die knalt dan tegen 80 tegen een boom omdat het wiel lost, de rem blokkeert of de scooter in twee scheurt...

DE VERLIEFDHEID is OVER... het is een kort en krachtig emotioneel verhaal geweest...

De mooie looks van de oldie's hebben verloren tegen Fajes, Pascal en Co...

Het zal dus definitely mijn zwarte LML worden met witten banden...als ik ooit zo'n mooie oldtimer wil als visueel sierstuk in de living bestel ik hem wel aan 1250 euro bij die Indiër..

Sorry guys... een vent verliest zichzelf snel als de verpakking mooi is.. kennelijk is daar aangaande vrouwen en Vespa's een lijn in te vinden ;-)))))))))

Link naar reactie

Misschien is het cru van mezelf, maar ik heb eerlijk gezegd geen compassie meer met mensen die een 'curry' kopen. Ik ben van mening dat als je bvb 3000 euro voor iets uitgeeft, dat je de moeite doet om wat research te doen. Op gelijk wel vespa forum zijn threads te vinden als deze...

Als je een beetje research doet zoals Pascal C nu doet, dan koop je dergelijke Vespa's niet... en blijven ze met hun rommel zitten. Jammergenoeg zijn er nog veel mensen die een schoon oud Vespake zien staan en daar vlotjes een paar duizend euro voor neertellen zonder zich vragen te stellen over de toestand en oorsprong van het voertuig. Want hoe je het nu draait of keert, blijkbaar krijgen ze die Vespa's wel netjes verkocht...

Link naar reactie

Die verkoper was zo eerlijk om te zeggen dat het hem niet uitmaakte of hij hem aan mij verkocht of niet.. op een weekje of twee waren ze toch allemaal weg... het erge is dat ik hem daar in geloof... snelle verkoop, puur op emotie..

Indien ik niet op vespaforum was geweest of van Curry had gehoord stond die vanavond in mijn garage te blinken.. zeker weten... en gezien de "Vespa-hype"

en zelfs nadat ik in een eerder forum om raad had gevraagd was de lokroep van de oldie vandaag nog krachtig genoeg om een 2e forum aan te maken..

eind goed al goed.. ben een afspraak aan het maken met de importeur van LML voor aanstaande zaterdag...

en als er dan ene vespist mijne LML durft afbreken maak ik eigenhandig curry van zijne vespa ! ;-)

cheers

Link naar reactie

Ik vind dat een wijze beslissing. En niks houd je tegen om toch op je gemak uit te kijken naar een échte oldie. Soms wordt er hier wel 'ns eentje aangeboden door een forumlid die er één van de hand doet. Een Vespa waarvan de geschiedenis bekend is... maar daarvoor moet je uiteraard veel geduld hebben.

Link naar reactie

Jurgen, ik heb een vraagje voor jou...

Ik zou de volgende kunnen kopen: Vespa Piaggio Primavera 125cc van 1970.

- Volledig gereviseerd volgens de regels van de kunst

- Nieuwe carburator Dellorto.

- Er zijn 2 oppervlakkige schrammetje (op linkerflank en voorste slijklap)

- papieren in orde en geschiedenis van de motor bekend

ik kan hem hebben voor 2700 €

FOTO zie mijn profiel !!!

Nu, ik ken de eigenaar... die weet wat curry is en dit is er echt geen...doet hem weg omdat hij geen parkeerplaats heeft en hij toch maar gestolen dreigt te worden uit zijn tuin..hij zegt dat het een betrouwbare motor is maar dat het een 38-jarige motor blijft waardoor alledaags gebruik zoals met mijn LML niet echt een aanrader is..het si een oldie om af en toe van stal te halen bij droog weer en te genieten

wat denk jij? is toch wel mooie prijs hè..

Pascal

Link naar reactie

héhéhé... de twijfel slaat alweer toe ;o)

Primavera lijkt me wel ok. De prijs ? Als jij dat er voor over hebt, dan is dat een ok prijs. Voor mij is het teveel, want een Primavera is niet mijn eerste keuze en een rode al helemaal niet. Zie je, zo is het altijd iets hé ;o)

Link naar reactie

Zagen we die niet al eerder? Ik vroeg me toen al af of die lak er niet duimdik opstaat?

@Pascal: wat dacht je van een LML voor dagelijks, en zelf een oldtimer opknappen (jouw model, jouw kleur) voor tochtjes in het weekend ;)

Link naar reactie

Je KAN een Primavera perfect voor dagelijks gebruik kopen hoor, als hij motorisch 100% in orde staat volstaat een regelmatig onderhoud en controle van bougie/ontsteking om zorgeloos te kunnen bollen.

En 2.700 EUR zal voor sommigen ook niet te duur zijn denk ik (denk met heimwee terug naar de tijden dat Primavera's nog geen 1000 EUR gingen), maar de vraag die je jezelf moet stellen is : wil je zelf ook sleutelen indien nodig. De kans dat je dat moet doen met een oldtimer is nu eenmaal groter dan met een nagelnieuwe.

Link naar reactie

In eerste instantie zal mijn 125cc een vervanging zijn van mijn company car die ik moet afleveren. Ik heb net een burn out achter de rug en zal een poosje een simpel jobke moeten gaan doen (zonder BMW vant bedrijf) dus roei ik met de riemen die voorhanden zijn.. en een vespa heb ika ltijd al leuk gevonden... liefst niet te veel sleutelen dus het eerste jaar en moet betrouwbaar zijn..

Ik vertrek morgen enkele daagjes naar de zee.. bedankt iedereen voor de respons wederom en zaterdag haal ik mijn LML !

Ciao vrienden van de kleine steegjes en landwegen !

P

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...