Ga naar inhoud
Vespaforum.be

nieuwe PX 125 valt stil al rijden


emjie

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een maand mijn PX 125. De motor dooft uit als ik traag rij, terug schakel of stil sta. Aan de lichten moet ik gas blijven geven. Het gekke is dat ik er niet altijd last van heb. Ik rij elke dag naar mijn werk, in 't centrum (ongeveer 10 km heen en terug) Ik heb al de ralentie verhoogd, maar helpt niet. Ik zie aan het verkliklampje van mijn koplamp dat die uitdooft en hoor aan mijn motor dat hij zal uitvallen, als ik dan gas blijf geven blijft die wel draaien, maar wel nie echt zuiver. Iemand een idee wat het kan zijn. Met dat lang weekend voor de deur kan mijn dealer mij niet helpen en kan ik pas op 6 mei naar hem toe.

Ik ben daar gelijk niet echt blij mee zé.

groetjes emjie

Link naar reactie

Ben net naar mijn werk gereden, en nu val ik al stil van de moment dat ik geen gas geef.

@ Fooraapje: Mijn dealer zei dat ik zelf mijn ralentie moest regelen, dus heb ik dat dan maar gedaan.

Ik zal in 't weekend, vanachter moeten zitten op de PX van mijn vriendje, die valt nog niet stil...

Link naar reactie

Oef we zijn terug thuis geraakt, 4 keer stil gevallen op 5 km...

Bedankt voor de vele tips, k ga zeker eens checken bij links met vuil in de sproeiers.

Dinsdagmorgen voor het werk naar de dealer, Ik laat mijn vespa daar. Dan heeft hij 2 dagen tijd om het op te lossen. Ik zou graag woensdagavond naar gent rijden, ik hoop dat dat zal lukken.

groetjes

emjie

Link naar reactie

een vraagje ...

als je je koppeling inhoud en gas geeft , kan je hem dan draaiende houden? Ik bedoel dus, als je hem voelt stilvallen , dan je koppeling intrekken en gas geven , dan blijft ie draaien , niet?

Ik vraag het omdat ik het gevoel krijg dat je 'choke' blijft hangen .

De rolantie kan ook , maar dat kan je na 5 minuten al weten, als dat het niet doet , is het idd vuile sproeiers( lijkt me tjans gek bij een nieuwe motor) of je choke die blokkeerd of zo . Ik heb het zelf eens aan de hand gehad toen ik ver van huis was , met wat geprul en getrek aan de choke was het euvel verholpen en is zelfs nooit meer teruggekomen.

Mvg

Link naar reactie

Dealer zegt dat je het zelf moet doen??? Waarom heb je dan garantie??? Binnen doen en uw dealer moet dit maar oplossen, daar heb je tenslotte voor betaald hé. Ik zou er zelf afblijven anders krijg je nadien nog te horen dat je iets verkeerd heb gedaan en dat je garantie vervalt. 2 dagen om het op te lossen lijkt me heel redelijk, is maar een half uurtje werk normaal gezien.

Link naar reactie
een vraagje ...

als je je koppeling inhoud en gas geeft , kan je hem dan draaiende houden? Ik bedoel dus, als je hem voelt stilvallen , dan je koppeling intrekken en gas geven , dan blijft ie draaien , niet?

Mvg

Ja inderdaad, zo moet ik dus mijn motor in gang houden, als ik terug schakel, uitbol of aan de lichten sta. Ik moet ook altijd met choke starten, zelf als mijn vespa warm staat,dat klopt toch ook niet hé...

Link naar reactie

had dergelijk probleem ooit met een oldtimer (auto) - bleek de combinatie van stationair toerental (dat om welke reden ook steeds veranderde) en choke te zijn

nadat de choke was nagekeken en nadien vervangen bleek het onregelmatig stationair draaien ook verholpen te zijn - was raadsel voor mij maar nog meer voor garagist die me verder heeft geholpen

omdat je nog garantie hebt zou ik dus ook aanraden om de dealer een beetje te pushen om je probleem (da van je vespa dus) op te sporen en te verhelpen

grts frutsab

Link naar reactie
Ja inderdaad, zo moet ik dus mijn motor in gang houden, als ik terug schakel, uitbol of aan de lichten sta. Ik moet ook altijd met choke starten, zelf als mijn vespa warm staat,dat klopt toch ook niet hé...

Probeer eens als hij dreigt stil te vallen de choke uit te trekken, als hij dan blijft draaien, dan is het waarschijnlijk de ralenti-sproeier die verstopt is.

Als dat niet helpt controleer dan eens of de carburator goed vast zit. Bij een aantal nieuwe PX-en is vastgesteld dat de beide schroeven waarmee de carburator gemonteerd is niet hard genoeg aangespannen waren van de fabriek uit, en na verloop van tijd loskwamen. Dit zou ook kunnen kloppen met jouw symptomen...

Link naar reactie
Probeer eens als hij dreigt stil te vallen de choke uit te trekken, als hij dan blijft draaien, dan is het waarschijnlijk de ralenti-sproeier die verstopt is.

Als dat niet helpt controleer dan eens of de carburator goed vast zit. Bij een aantal nieuwe PX-en is vastgesteld dat de beide schroeven waarmee de carburator gemonteerd is niet hard genoeg aangespannen waren van de fabriek uit, en na verloop van tijd loskwamen. Dit zou ook kunnen kloppen met jouw symptomen...

compleet mee eens! heb ik idd ook van gehoord van die carbu's . De choke zal hem lichtjes 'bewegen' van het moment dat je hem uittrekt.

Zeker en vast eens proberen wat Speedracer daar zegt . Als het dit is kan je terug naar de dealer om hem te vragen of hij de carbu en choke eens wilt nazien , ook al twijfelt hij zelf , probeer hem er toch op te zetten . Kan best dat die mens dat nog niet is tegengekomen en dus ook niet weet. Alleszins dit is een probleempje wat geen extra schade kan veroorzaken(op korte tijd heh!) , wel kan het zijn dat eens dat geregeld is dat je stationair toerental compleet verkeerd staat , mits je die al versteld hebt. Maar dat kan geen kwaad hoor en je dealer zal dit wel gratis doen .

Mvg

Link naar reactie

Ik heb net een ritje gemaakt rond de 'kerktoren'. En Meneer Julius (mijn Vespa) reed zonder problemen, nog nooit zo perfect gestart. Hij heeft zeker schrik om 2 dagen op logement te moeten bij de dealer? 't is een wispelturig beestje zé... In ieder geval gaat hij morgen naar de dealer voor een nazicht. Wel rijden, niet rijden... Er zal wel iets scheef zitten, dus moet het onderzocht worden. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Groetjes

emjie

Link naar reactie

Deze morgen naar mijn dealer gereden, alles wordt nagekeken. Het zijn waarschijnlijk de sproeiers, zegt hij. Deze morgen was het een vlotte rit, waarschijnlijk komt het omdat het warme en vochtige lucht is. 't was mij inderdaad al opgevallen dat hoe droger het weer was hoe meer ik stil viel. Ik dacht dat dat er niets mee te maken kon hebben, blijkbaar wel. Onze Defender rijdt ook beter als het wat warmer en vochtiger is. Allée hup, hopelijk is Vespa woensdagavond tip top in orde...

groetjes

emjie

Link naar reactie

'k wens je succes en hopelijk pruttelt je vespa binnen de kortste keren weer als een echte wesp

de onze is vandaag ook binnen voor eerste onderhoud (1000 km) en een aantal chroom accessoires - ben benieuwd wanneer ik hem/haar straks mag gaan afhalen

by the way - ik vermoed dat ik mezelf ook een keertje voor nazicht moet binnenbrengen - bij extreem droog en warm weer heb ik ook regelmatig last van schorre keel en "stilvallen" ...

grts frutsab

Link naar reactie

Goede middag,

Ik heb hetzelfde probleem gehad, met een nieuwe px150, en het is nooit weggegaan.

Je kan mijn postings nakijken, en daaruit je conclusies trekken. Volgens mij zijn de laatste px wespen slecht afgewerkt, en zijn de produktiekosten gedrukt met goedkope onderdelen, waardoor ze inferieur zijn aan het originele model.

Is de wesp nog in garantie, aarzel niet om een officiele ingebrekestelling naar je dealer te sturen. Zorg ervoor dat het mankement officieel op papier hebt staan.

Ga niet zelf aan de machine sleutelen, dan vervalt de garantie.

Ik heb mijn wesp van de hand gedaan, een jaar miserie was genoeg, de dealer heeft 'm teruggenomen. Het is mogelijk dat deze nu verkocht is met hetzelfde probleem, dat is de verantwoordelijkheid van de dealer, niet de mijne.

Ik hoop echt dat het probleem niet zo ernstig is als in mijn geval, maar indien het mankement niet wordt opgelost, raad ik aan direct harde maatregelen te nemen.

Link naar reactie

@ euroscooter

"Midden juni kocht ik een nieuwe PX150, en vanaf de eerste dag reed deze niet naar behoren. Probleem is als volgt, vanaf een kwartiertje rijden begint durft alle vermogen wegvallen, liefst op hellingen, bij hogere toeren, maar ook gewoon in de stad.

Soms is al het vermogen er, maar als de kuren beginnen voel je dat het vermogen nooit meer vol is, net of je een gesputter of getik voelt".

Lijkt mij toch totaal ander probleem, daar jou px al zijn vermogen verliest, zelfs bij hoge toeren, denk dat bij Emjie het probleem omgekeerd is en ook het vermogen niet weg valt.

grtz, IB

Link naar reactie

Nieuwe PX-en

Zeker volgende 3 zaken nakijken.

-Staat ontstekingsplaat juist

-Klemmen fichkes aan CDI (bobijn) voldoende.

-Staat carbu vast en is hij proper.

Had zelfde probleem als euroscooter met een PX150 2007, Onststeking stond niet 100 % juist, wit fichke aan CDI klemde niet voldoende en gaf slecht contact, carbu was vuil.

Nu vlamt hij even goed als mijne andere.

Link naar reactie

hallo,

heb een gelijkaardig probleem, ik moet de motor ook steeds in gang houden als ik stil sta. Ook de choke trekt steeds terug naar binnen.

Zouden dat ook vuile sproeiers zijn? Het is een px 125 uit '83 dus niet meer in garantie. Ik was van zin om hem misschien binnen te doen in de motorkid in edegem?

iemand ervaring mee, is dat een dure en betrouwbare garagist?

Of is dit haalbaar om zelf te doen? (omgeving mortsel)

groeten masterdied

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...