Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Olieprobleem !? Ik durf even niet meer...


heinie

Aanbevolen berichten

Hetvolgende deed zich voor de voorbije week...

woensdag liet ik mijn choke per ongeluk openstaan en plots viel mijn motor uit, blokkeerde alles en redde ik me slippend naar de kant van de weg (tegen 90 per uur dus was even schrikken). Ik dacht dat ik hem verzopen had en liet hem dus even rusten en reed verder. Tot 2x toe sloeg de motor terug af. Ik weet't nog steeds aan die choke.

Ik reed (toevallig) 2 dagen niet.

Vandaag reed ik opnieuw en weer van da ! En toen zag ik iets ! Mijn olie was op op op... Ikke in alle paniek er een bus van 1 liter ingekapt en hem nu even laten staan.

Mijn vragen naar jullie:

-is dat stilvallen te wijten aan dat olie-tekort ? Ik durf anders gewoon even weer niet op de vespa want is echt levensgevaarlijk zo in't midden van de baan volledig blokkeren.

-is normaal gezien mijn vespa morgen terug de oude ? (wetende dat hij maar 5 maand oud is en dus nog prima in orde normaal gezien)

-is 1l te weinig, te veel, genoeg ?

-kan ik blijvende schade hebben aangericht ?

Paniek paniek

Dat ik een complete motorleek ben die gewoon ongelofelijk geniet van het vesparijden maar er verder niets van afweet moet ik er waarsch niet meer bijzeggen. :-)

Help...

Alvast bedankt

G's !

Link naar reactie

ik neem aan een nieuwe px? normaal staat er in je 'gebruiksaanwijzing' van je px (meegeleverd) een stukje over zonder olie vallen. altijd op tijd olie bijvullen natuurlijk! als je dit regelmatig doet is er geen probleem.

Link naar reactie

beste heinie

volgens mij aan de uitleg die je geeft heb je een warm loper gehad door zonder olie te rijden dit is natuurlijkniet zo gezond maar om de schade op te meten moet je de cilinder even verwijderen en kan je kijken of er veel schade aan de cilinder en piston is

nu kan je anders ook zo terug proberen zonder hem te opeen en zien of je motor van zijn kracht verloren heeft

voor je terug start moet je dan wel eerst een paar dingen doen

1 doe olie in uw benzine tank dus rond de 2% of 3% doe dit zeker met tenminste 1 volle tank (de olie die je er er nu hebt in gedaan moet eerst door de olie pomp enz voor ze in de benzine komt)

dan starten en best gewoon even op ralentie laten draaien zodat de benzine in uw carbu zonder olie kan vervangen worden door benzine met anders uw carbu leeg maken is nog beter als je dit kan

dan gewoon terug voorzichtig terug alles opbouwen en zien wat de motor aan prestatie heeft ingeleverd

grtz sidvespa

Link naar reactie

Dank u Sid en de andere voor de uitleg, ik doe mijn uiterste best om het te begrijpen, zal vriendlief het ook eens laten onderzoeken en anders trek ik naar mijn dealer.

@Mister T : Nee, eerlijk gezegd doe ik dat niet. Als ik een nieuw toestel koop lees ik enkel het hoognodige als het nodig is, is dit vreemd ? Om mijn problemen op te lossen zijn er de kenners/dealers/techniekers en euh... dit forum. Maar ik ga die handleiding nu wel eens vastnemen. Ik hou gewoon van mijn vespa om ermee te rijden, niet om eraan te prutsen, dat laat ik aan een ander over :-).

Ik heb er de olie ingedaan die ik bij mijn vespa had gekregen bij mijn dealer.

Link naar reactie

Heini,

Niet panikeren, je hebt een paar vastlopers gehad, doe een beetje olie rechtstreeks bij de benzine, en vul je reservoir, start de vespa, en laat hem 10min stationair draaien.

Als je hoort dat de motor mooi draait, dan kan je gewoon terug rijden, laat toch even je cilinder nakijken door een herekent persoon, of als je de kennis hebt, waar ik sterk aan twijfel, kun je de cilinder er zelf afhalen.

Je cilinder zal men waarschijnlijk even moeten honen, eventueel de segmenten van de piston vervangen.

groetjes

Link naar reactie

Ik citeer : Nee, eerlijk gezegd doe ik dat niet. Als ik een nieuw toestel koop lees ik enkel het hoognodige als het nodig is, is dit vreemd ?

Goed bezig... zelf niet meer dan de hoogstnodige moeite doen en dan een ander laten opdraaien met je miserie...duh, waar is de logica... en trouwens, olie dat is het hoogstnodige! dat is zoiets als water en brood voor de mens...?!?

Link naar reactie

Wat zeggen ze dan weer over vrouwen en techniek? Sorry hoor Heinie kon het niet laten. Volg gewoon de raad op van enkelen hierboven en zorg ervoor dat je die olie in het vervolg wel tijdig bijvult (rond de 800 kilometer), je kan dat trouwens perfect zien aan dat glazen buisje onder je choke (ik denk toch dat je een nieuwe PX hebt met automatische mengsmering?), als daar luchtbellen te voorschijn komen dan wordt het tijd om bij te vullen, zie je niets meer dan is die uiteraard leeg (nogmaals zie handleiding voor deze info).

Link naar reactie

@Stanman en Erix: Merci vr de tips ! Da van vrouwen en techniek beaam ik volmondig in mijn geval :-) Ik hield het oliepeil meestal wel in't oog aan dat glazen buisje maar 't zal de nazindering van de eindejaarsfeesten geweest zijn die mijn aandacht verslapte.

@Teddy KGB: Anderen laten opdraaien voor mijn miserie ??

Je commentaar slaat op niks hé. Als ik naar de dealer of garagist of eender wie ga die mijn technische problemen oplost betaal ik hen ook eerlijk hiervoor of gebruik ik mijn recht op garantie, is daar iets verkeerd mee ? En wat betreft de hulp die ik vraag op het forum, ik verplicht niemand om mijn post te lezen, laat staan er op te antwoorden.

't Is Ook niet dat ik mijn vespa niet soigneer ofzo, maar dat is toch ook mijn eigen zorg zeker.

"Om mijn problemen op te lossen zijn er..." was inderdaad missch nogal blasé verwoord.

Link naar reactie

@heinie: zo had ik het niet begrepen... las tussen de regels een "je m'en fou" houding... soit... niets kwalijk nemen dan maar...

by the way, werkzaam in de sociale sector (www.jes.be), kan ik je 2de opmerking alleen maar delen, maar dat heeft uiteraard dan weer niets met vespas te maken...

Link naar reactie

@Teddy: ik neem niet snel iets kwalijk zene maar na mijn eigen comments herlezen te hebben kom ik nogal "in mijn gat gebeten" over, ook typisch vrouwelijk zeker (ik bevestig hier cliché na cliché):-). Met Jes ben ik vaag bekend, ook vanuit mijn eigen socio-cult functie.

@Quick: Merci ! Plan is om vandaag nog bij de Smout te geraken want heb al terug gereden maar ben er nog echt ni gerust in en hij moest in januari toch binnen voor eerste onderhoud. Maar ben nog steeds benieuwd naar jouw vespa. Maandag heb ik vergadering in ccbe, ben je er dan ?

Link naar reactie
Andere keer dan Quick.

Heb m'n vespa binnengedaan en ja... ik geef uiteindelijk toe, de dealer lachtte me net niet uit toen ik zei dat ik de gebruiksaanwijzing niet gelezen had.

Bedankt toch iedereen :-)

Je hebt dan toch weer iets bijgeleerd dankzij het forum hé?! Goed bezig hier allemaal!

Dus vanaf nu lees je elke handleiding als je iets nieuw koopt hoop ik?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...