Jump to content
Vespaforum.be

Schotland road trip '24


Recommended Posts

Het stond reeds lang op de to-do lijst... eind mei gaan we ervoor, een trip door Schotland. Overzet heen en terug via IJmuiden. Tips and tricks steeds welkom...

image.thumb.png.fa363be2751da7d190bf3421a61ea234.png

  • Like 2
Link to comment
30 minutes ago, Marc T said:

beste, hoeveel tijd (dagen) heb je?

8 goed gevulde dagen - 7 korte overnachtingen waarvan 2 op de ferry  😄

Link to comment

Opgepast voor de pot holes! Ze hebben dat daar voldoende...

Ben je gekend met Schotland?

Seizoen zit al goed ivm de midges, hier kan je er meer info over vinden (als je het mag geloven)  https://www.smidgeup.com/midge-forecast/ 

Ga je kamperen?

Vooral het stuk door de Cairngorms zal het mooiste zijn denk ik. Ik rij zelf ook liefst langs daar naar boven als we wat tijd hebben, duurt wat langer maar is echt de moeite.  https://cairngorms.co.uk/

Vorig jaar in de zomer nog Belgen van de Vespa club Oostende tegengekomen in Durness die de NC500 aan het doen waren met Britse kameraden. Heb ze nog wat biertjes gegeven als ondersteuning voor de trip

https://www.google.com/maps/place/Durness+Beach/@58.5674171,-4.7479873,15.75z/data=!4m15!1m8!3m7!1s0x4861e2c403f2a19f:0xe7c1fad809c30714!2sSchotland,+Verenigd+Koninkrijk!3b1!8m2!3d56.4906712!4d-4.2026458!16zL20vMDZxMXI!3m5!1s0x4890394d2c656633:0x47efcbcfcfb83ae!8m2!3d58.5687871!4d-4.7389412!16s%2Fg%2F11t5x29l64?entry=ttu

Bepaalde interesses wat je daar nog wil zien of doen? Of enkel mijlen afleggen en genieten van de scenery?

 

  • Like 2
Link to comment
12 hours ago, Vloebi said:

Opgepast voor de pot holes! Ze hebben dat daar voldoende...

Ben je gekend met Schotland?

Seizoen zit al goed ivm de midges, hier kan je er meer info over vinden (als je het mag geloven)  https://www.smidgeup.com/midge-forecast/ 

Ga je kamperen?

Vooral het stuk door de Cairngorms zal het mooiste zijn denk ik. Ik rij zelf ook liefst langs daar naar boven als we wat tijd hebben, duurt wat langer maar is echt de moeite.  https://cairngorms.co.uk/

Vorig jaar in de zomer nog Belgen van de Vespa club Oostende tegengekomen in Durness die de NC500 aan het doen waren met Britse kameraden. Heb ze nog wat biertjes gegeven als ondersteuning voor de trip

https://www.google.com/maps/place/Durness+Beach/@58.5674171,-4.7479873,15.75z/data=!4m15!1m8!3m7!1s0x4861e2c403f2a19f:0xe7c1fad809c30714!2sSchotland,+Verenigd+Koninkrijk!3b1!8m2!3d56.4906712!4d-4.2026458!16zL20vMDZxMXI!3m5!1s0x4890394d2c656633:0x47efcbcfcfb83ae!8m2!3d58.5687871!4d-4.7389412!16s%2Fg%2F11t5x29l64?entry=ttu

Bepaalde interesses wat je daar nog wil zien of doen? Of enkel mijlen afleggen en genieten van de scenery?

 

Het is de eerste keer Schotland, de route zodanig opgebouwd om een mooie lus te maken met beperkte tijd. Kamperen is wat te veel van het goede... bij minder weer niet zo plezant 😉

Link to comment

Check @Speedracer, heeft ervaring met een kilt op de scooter 😛

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
17 hours ago, Vloebi said:

Opgepast voor de pot holes! Ze hebben dat daar voldoende...

Ben je gekend met Schotland?

Seizoen zit al goed ivm de midges, hier kan je er meer info over vinden (als je het mag geloven)  https://www.smidgeup.com/midge-forecast/ 

Ga je kamperen?

Vooral het stuk door de Cairngorms zal het mooiste zijn denk ik. Ik rij zelf ook liefst langs daar naar boven als we wat tijd hebben, duurt wat langer maar is echt de moeite.  https://cairngorms.co.uk/

Vorig jaar in de zomer nog Belgen van de Vespa club Oostende tegengekomen in Durness die de NC500 aan het doen waren met Britse kameraden. Heb ze nog wat biertjes gegeven als ondersteuning voor de trip

https://www.google.com/maps/place/Durness+Beach/@58.5674171,-4.7479873,15.75z/data=!4m15!1m8!3m7!1s0x4861e2c403f2a19f:0xe7c1fad809c30714!2sSchotland,+Verenigd+Koninkrijk!3b1!8m2!3d56.4906712!4d-4.2026458!16zL20vMDZxMXI!3m5!1s0x4890394d2c656633:0x47efcbcfcfb83ae!8m2!3d58.5687871!4d-4.7389412!16s%2Fg%2F11t5x29l64?entry=ttu

Bepaalde interesses wat je daar nog wil zien of doen? Of enkel mijlen afleggen en genieten van de scenery?

 

Vloebi,

dus als we tussen onderstaande routes moeten kiezen, wordt dat resoluut "SCOTL_3_ALTERNATIEF", ook bij mogelijks minder  weer?

 

image.thumb.png.8733e9ef0927a3887498dfc7639e1bc3.png

image.thumb.png.ba5692bfe7b1f36777237682325bb802.png

Link to comment
9 uren geleden, Andy72 zei:

Vloebi,

dus als we tussen onderstaande routes moeten kiezen, wordt dat resoluut "SCOTL_3_ALTERNATIEF", ook bij mogelijks minder  weer?

 

image.thumb.png.8733e9ef0927a3887498dfc7639e1bc3.png

image.thumb.png.ba5692bfe7b1f36777237682325bb802.png

Zeker voor dat alternatief gaan door de Cairngorms, dat is echt remote en fijn om echt te "rijden" (bochten, bulten, over de toppen gaan en opnieuw een adembenemend landschap, even met de veren volledig uitgerokken over een bult gaan, in de remmen voor een schaap, veel roadkill wat je tegenkomt van de voorbije nacht, echt beginnen tussen de wouden en dan hogerop richting desolaat landschap met geweldige views en nadien terug afdalen richting bossen, rivieren en wouden.

Cairngorms is bij mijn weten "het" nationale park van Schotland. Ofwel rij je langs links naar boven via een hoofdbaan en heb je mooie landschappen op "saaie wegen" ofwel ga je langs die alternatieve route en maak je het echt mee. Ik rij daar als ik tijd heb altijd voor rond omwille van de route. Op de hoogste punten rij je daar trouwens langs Schotse skipistes. 

Hou zeker rekening met het 4 seizoenen in 1 dag verhaal. Dit gaat echt op voor Schotland, ongeacht het moment op het jaar. Zeker als je dan hogerop door de Cairngorms gaat rekening mee houden dat het kouder kan worden en als het dan nog eens regent ga je misschien eens vloeken maar dat hoort gewoon bij Schotland. 's Avonds ne goeie whisky en je bent dat rap vergeten....

  • Thanks 1
Link to comment
14 uren geleden, Andy72 zei:

Het is de eerste keer Schotland, de route zodanig opgebouwd om een mooie lus te maken met beperkte tijd. Kamperen is wat te veel van het goede... bij minder weer niet zo plezant 😉

Hou er rekening mee dat je daar (met de auto) een gemiddelde hebt van 70km/h zelfs als je denkt dat je stevig doortrapt. Dus qua dagtrips mee rekening houden.

En dat de vrachtwagens daar met aanhanger vol bomen daar ook overal die 70 per uur ook willen blijven halen en mij ook al met mijn buske als tegenligger de kant wilden induwen omdat ze via binnenkant bocht toch wel die topsnelheid wilden aanhouden. Dus op je 10 inchkes rekening mee houden dat je maar een klein ding bent en ze wel eens over de lijn durven komen.

De benzinestations groeien daar niet aan de bomen dus zeker goed de route bekijken en tanken voor je aan bepaalde trips begint ook al is de tank nog voldoende, zeker als je naar afgelegen zones gaat. Ik zou zeker extra benzine op de scooter vastsnoeren. Heb met mijn diesel met 5-600km range toch ook al een paar keer met de billen dichtgeknepen rondgereden naar de pomp waar ik dacht vlot toe te komen. En niet alle pompen hebben buiten bancontact en zijn ook niet alle uren open. Bij twijfel kan je ze altijd even bellen op voorhand moest het spannend worden, ook al gedaan. En eigenlijk zijn de Schotten altijd hulpvaardig dus dat loopt wel los.

Link to comment
14 uren geleden, Andy72 zei:

Het is de eerste keer Schotland, de route zodanig opgebouwd om een mooie lus te maken met beperkte tijd. Kamperen is wat te veel van het goede... bij minder weer niet zo plezant 😉

Met welke Vespa ga je?

Link to comment
10 hours ago, Vloebi said:

Met welke Vespa ga je?

zoals de meeste meerdaagse trips met de moderne 😉 GTS250 en de medereiziger met GTS300. Voor afstanden rekening ik altijd met een 50km/h gemiddeld... wanneer we dat niet halen is het meestal een prachtige route geweest. 

Link to comment
10 hours ago, Vloebi said:

Hou er rekening mee dat je daar (met de auto) een gemiddelde hebt van 70km/h zelfs als je denkt dat je stevig doortrapt. Dus qua dagtrips mee rekening houden.

En dat de vrachtwagens daar met aanhanger vol bomen daar ook overal die 70 per uur ook willen blijven halen en mij ook al met mijn buske als tegenligger de kant wilden induwen omdat ze via binnenkant bocht toch wel die topsnelheid wilden aanhouden. Dus op je 10 inchkes rekening mee houden dat je maar een klein ding bent en ze wel eens over de lijn durven komen.

De benzinestations groeien daar niet aan de bomen dus zeker goed de route bekijken en tanken voor je aan bepaalde trips begint ook al is de tank nog voldoende, zeker als je naar afgelegen zones gaat. Ik zou zeker extra benzine op de scooter vastsnoeren. Heb met mijn diesel met 5-600km range toch ook al een paar keer met de billen dichtgeknepen rondgereden naar de pomp waar ik dacht vlot toe te komen. En niet alle pompen hebben buiten bancontact en zijn ook niet alle uren open. Bij twijfel kan je ze altijd even bellen op voorhand moest het spannend worden, ook al gedaan. En eigenlijk zijn de Schotten altijd hulpvaardig dus dat loopt wel los.

Mb benzinestations, ik lees inderdaad op verschillende forums dat je hier wel rekening mee moet houden... anderzijds zijn er ook veel die hier geen graten in zien. Aangezien dat wij toch vooral kiezen voor de kleinste wegen kan dat natuurlijk wel een issue zijn...  TomTom gaat ons de weg wijzen, ik ga ervan uit dat deze ons ook naar een benzinestation wijst wanneer dat nodig wordt. Die geeft de benzinestations op de route al vrij ver van te voren aan en indien nodig wat omrijden hé.

Link to comment

Kan nooit kwaad om een jerrycan van 5 liter mee te pakken é, bergop verbruik je gemakkelijk een stuk meer dan op plate wegen...

Edited by Speedracer
Link to comment
2 uren geleden, Andy72 zei:

zoals de meeste meerdaagse trips met de moderne 😉 GTS250 en de medereiziger met GTS300. Voor afstanden rekening ik altijd met een 50km/h gemiddeld... wanneer we dat niet halen is het meestal een prachtige route geweest. 

Ge gaat de 50 ni halen...🙂

Link to comment
2 uren geleden, Andy72 zei:

Mb benzinestations, ik lees inderdaad op verschillende forums dat je hier wel rekening mee moet houden... anderzijds zijn er ook veel die hier geen graten in zien. Aangezien dat wij toch vooral kiezen voor de kleinste wegen kan dat natuurlijk wel een issue zijn...  TomTom gaat ons de weg wijzen, ik ga ervan uit dat deze ons ook naar een benzinestation wijst wanneer dat nodig wordt. Die geeft de benzinestations op de route al vrij ver van te voren aan en indien nodig wat omrijden hé.

Bepaalde routes heb je er idd voldoende maar als je weet dat je op dampen bij een volgende gaat toekomen, ze zeker even bellen zodat je dan nog kan beslissen wat je doet. 

Soms zijn ze er nog maar ook niet altijd operationeel...

image.thumb.png.1690a4a30efa242879d9a03ab2cf2414.png

Link to comment

Misschien toch maar overwegen om met een jerrycan te reizen... een gewaarschuwd man is er twee waard... en ik ben hier nu al twee keer gewaarschuwd 🤔 Het rijd waarschijnlijk ook wat meer ontspannen als de meter in het rood zou gaan en ge nog een buske reserve hebt.

Link to comment
  • 2 months later...

Ben nu zelf een paar dagen terug van een Schotland trip en wederom weer spannend momentje gehad ivm tanken. 

We zaten met een strak tijdsschema en dus de eerste melding en mogelijkheid van tanken overgeslagen wetende dat er 8 mijl van onze voorlaatste bestemming een pomp was. Die zouden we dus na ons bezoek wel aandoen.

Die pomp bleek dus leeg te zijn of buiten dienst (het was zondag en er was die dagen een whiskyfestival aan de gang dus veel drukker dan anders). Verder doorrijden naar een grotere stad was ook krap qua timing en naar mij goesting ook al te ver met de toch wel lege tank. Dus dan maar de andere richting uit naar een kleine benzinestation die ik nog ergens in een bocht wist liggen en dichterbij was an sich en meer in de richting dat we moesten zijn dus beter qua timing.

Bleek die dus op zondag dicht te zijn en geen betaalmogelijkheden buiten aan de pomp. Wetende dat ik echt niet tot aan een grotere stad zou geraken bij het huis naast de winkel dan maar aangebeld en de vriendelijke dame die haar zondagmiddag dutje aan het doen was op de zetel heeft haar winkeltje / benzinestation geopend en me met veel plezier mijn tank laten vullen. Op mr Google stond die trouwens als open op zondag....

  • Like 2
Link to comment
10 hours ago, Vloebi said:

Ben nu zelf een paar dagen terug van een Schotland trip en wederom weer spannend momentje gehad ivm tanken. 

We zaten met een strak tijdsschema en dus de eerste melding en mogelijkheid van tanken overgeslagen wetende dat er 8 mijl van onze voorlaatste bestemming een pomp was. Die zouden we dus na ons bezoek wel aandoen.

Die pomp bleek dus leeg te zijn of buiten dienst (het was zondag en er was die dagen een whiskyfestival aan de gang dus veel drukker dan anders). Verder doorrijden naar een grotere stad was ook krap qua timing en naar mij goesting ook al te ver met de toch wel lege tank. Dus dan maar de andere richting uit naar een kleine benzinestation die ik nog ergens in een bocht wist liggen en dichterbij was an sich en meer in de richting dat we moesten zijn dus beter qua timing.

Bleek die dus op zondag dicht te zijn en geen betaalmogelijkheden buiten aan de pomp. Wetende dat ik echt niet tot aan een grotere stad zou geraken bij het huis naast de winkel dan maar aangebeld en de vriendelijke dame die haar zondagmiddag dutje aan het doen was op de zetel heeft haar winkeltje / benzinestation geopend en me met veel plezier mijn tank laten vullen. Op mr Google stond die trouwens als open op zondag...

wat hebben we geleerd... zaterdag zeker volgooien 😉   Volgende week is het zover, voor de geïnteresseerden zijn we te volgen op polar steps.  

https://www.polarsteps.com/AndyHendriks1/11304610-schotland-vespa-road-trip

  • Like 4
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...