Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa cosa 200lx 1990


Aanbevolen berichten

Antwoord op uw vragen;

1: nee, na diverse aanpassingen wordt het beter maar het blijft kwetsbaar.

2: nee

En dan mijn vraag, wat gaat het nu worden?

- een Primavera uit 2017 met defecte motor?

- een Vespa 2-takt uit 1998?

- een Vespa Cosa 200 uit 1990?

aangepast door Vespa Reng Deng Deng Deng
Link naar reactie

bedankt voor de info !    is die COSA 200 uit 1990 technisch gezien niet zo betrouwbaar ?   heeft 17.500 KM op de teller; 

ik heb ook nog een -te restaureren- Vespa 50cc uit 1998 staan; zou dat interessanter zijn om die te restaureren en dan tevens de snelheid te brengen op ca 80 km/u via betrouwbare technische ingrepen ? ik gebruik die scooter dan als motorscooter en zou toch graag veilig kunnen rijden tussen het autoverkeer ( wat betreft kruissnelheid en optrekvermogen);

Link naar reactie

Ik heb zelf een Cosa 200 gehad, qua blok was het redelijk betrouwbaar maar ook daar heb ik beduidend meer problemen gehad dan mijn broertje die een PX 200 heeft.

De problemen die ik gehad heb zijn ontstekingsproblemen, carburateur gerelateerde problemen en problemen met het hydraulisch remsysteem. 
Over alle drie de problemen heb ik een topic geschreven;

Met name het remsysteem is kwetsbaar en vooral ook kostbaar om te repareren en de onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar, recidiverende problemen met het remsysteem hebben er bij mij in geresulteerd dat ik de Cosa verkocht heb.

Anderzijds als het remsysteem werkt dan remt het zeker 10x zo goed als een PX.

Informatie over de Cosa is op dit Nederlandstalig forum summier aanwezig wat er bij voor gezorgd heeft dat ik veel zelf en middels een Duitstalig werkplaats handboek uit heb moeten zoeken. Op Duitse fora staat overigens meer informatie over de Cosa, dus als je Duits goed is moet er duidelijke info te vinden zijn.

Wat betreft de andere optie, een 80cc bromfiets op motorkenteken, dat is naar mijn mening binnen het huidige verkeer als motor allemaal net te langzaam.

Link naar reactie

alvast hartelijk dank voor de zeer praktische info !    ga dan toch waarschijnlijk wachten met die COSA 200 LX /     ik heb recent een DERBI 125 4t gekocht van bouwjaar 2009 met slechts 3500 KM op de teller/  is de spaanse versie van Piaggio /   heb je daar eventueel ervaringen mee ?

mvg Lambert

Link naar reactie

Eigenlijk heb ik alleen ervaring met de Cosa 200 en zijdelings werk en rij ik ook regelmatig op de PX 200 van mijn broertje, verder heb ik een blok revisie gedaan van een PK50S en momenteel bezit ik een Primavera 50cc 4T4V uit 2017.

Dus met de Derbi kan ik je niet helpen, hoewel ik denk dat de techniek motorisch niet veel verschilt van andere 125cc varianten binnen de Piaggio groep die zich binnen het zelfde bouwjaar en motornummer bevinden.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Lambert Rooijmans zei:

de PX 150 is blijkbaar ook nog 2takt...    maar wel recenter van bouwjaar dacht ik; is dat ook nog de klassieke volledig metalen uitvoerig ?  dit type heb ik ook nog niet dikwijls gezien in "te koop";

Is qua frame nagenoeg identiek aan de PX 200.

Er staat er 1 op marktplaats;

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m2064079415-vespa-px-150e-2-tact-motorscooter?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
 

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/scooters-vespa/m2032346165-vespa-px-150-bj-1983?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
 

 

aangepast door Vespa Reng Deng Deng Deng
Link naar reactie
1 uur terug, Lambert Rooijmans zei:

de modellen PX 150 of 200 zijn inderdaad zeer mooie scooters van VESPA; zelfs de nostalgische voetrem is -volgens mij- erg praktisch;  was toen uiteraard een noodzaak wegens linkerkant koppeling-versnellingen ;    zal minstens een investering zijn van 2.000 euro;

Dat zal het wel zo’n beetje kosten. Echter de revisie van een Cosa remsysteem kost je ook zomaar €500,-

Link naar reactie

in dat geval is het -mijns inziens- beter om uit te kijken naar een PX 150/200....   / ten eerste de volledig metalen carrosserie ( zo herinner ik mij de Vespa uit mijn jeugd/ZEER LANG geleden); en ten tweede uw besluit om de Cosa toch te verkopen;

zijn die PX-modellen allen met metalen carrosserie-4 versnellingen-en uiteraard dan voetrem?   en eigenlijk betrouwbaarder (motorisch)/ EN: zijn dat dan steeds ook 2 takt motoren ?

Link naar reactie

alvast hartelijk dank !   ik ben leek op gebied van de echte VESPA, maar wel erg geïnteresseerd in een originele VESPA 2takt met versnellingen; het is een complexe materie om dan de "betere types" te kiezen en te kopen....    in dit geval een motorscooter vanaf 125cc/ ik neem dus aan dat de types PX bij de meer betrouwbare types horen; een type COSA zou inderdaad voor onverwachte hoge kosten kunnen zorgen... / praktische aanwijzingen van meer ervaren VESPA-kenners zijn dan een zeer groot voordeel !!

Link naar reactie

ik heb enige tijd geleden een VESPA 50cc uit 1997 gekocht die zeker 6 jaar heeft stilgestaan- ik denk langere tijd..../ ik heb dit bouwjaar opgezocht en kom tot de conclusie dat het een ET2 zou zijn-met CVT; is nooit op nummerplaat ingeschreven geweest/ kan dit type van 2takt motor op betrouwbare manier worden voorzien van een grotere zuiger en cilinder zodat hij vlotter meekan in het verkeer ?  deze scooter zou ook een volledig metalen frame hebben-dus nog een "echte" Vespa; een volledige andere motor met handversnellingen heb ik ook eens overwogen, maar ik denk dat dit erg kostelijk gaat worden om een dergelijke betrouwbare passende motor erin te zetten;

Link naar reactie

Ik weinig verstand van de ET serie van Vespa, allicht zijn hier grotere cilinder kits voor te krijgen en naar mijn weten wordt de basis van dit blok ook gebruikt voor de 125cc versie.

Om je gelijk uit de droom te helpen, een blok met handschakeling uit bijvoorbeeld een PK50 gaat nooit passen in een ET, LX, Primavera (huidige serie) of Sprint (huidige serie) frame, simpelweg omdat de bevestigingspunten van het blok zelf al niet overeen komen, laat staan dat je de schakel en koppeling kabels ergens fatsoenlijk langs kan leiden.

En om daar ook gelijk maar duidelijk in te zijn, elke Vespa van welk bouwjaar dan ook (oud of nieuw) heeft een metalen carrosserie. De Primavera uit 2017 die ik momenteel in de schuur heb staan heeft gewoon een metalen carrosserie. Zelfs de nieuwste Elettrica heeft een metalen carrosserie.

Bij de modernere zijn er enkel wat meer plastic delen aangebracht, denk hierbij aan bijvoorbeeld de stuurkappen, vloerplaat en de kap die voor de claxon zit.
Het toepassen van plastic delen is al begonnen bij de latere V50 serie en meerdere mate de PX en PK serie, daar zijn namelijk de bovenste delen van de stuurkappen en claxonkap al van kunststof. Bij de V50 van de latere serie begon dit al met de kap die voor de claxon loopt. 
Bij latere PK series (XL) is bijvoorbeeld ook het spatbord aan de voorkant van kunststof geworden, terwijl dit bij de eerste PK serie nog een metalen spatbord is.
Bij de Cosa bijvoorbeeld is zowel het bovenste als het onderste deel van de stuurkappen en spatbord van kunststof en is de hugger, deel wat de onderkant van het frame bekleed, ook van kunststof, dit om de onderzijde en de hoofdremcilinder te beschermen tegen steenslag en weersinvloeden. 

Bij de huidige Vespa’s, Primavera/Sprint/GTS/GTV en Elettrica is de carrosserie uiteraard van metaal maar de vloerplaat, stuurkappen en het voorspatbord van kunststof. 

Alles wat uit de fabriek van Vespa komt is een echte Vespa, de ene Vespa is nou eenmaal populairder bij de liefhebbers dan de andere. 
Zo zijn de modernere Vespa’s weer minder populair bij de liefhebbers van de echte klassiekers.
Zo is bijvoorbeeld de PX vele malen populairder dan de Cosa, dit enkel en alleen om het uiterlijk van de Cosa wat toch wel een beetje het lelijke eendje uit de koker van Vespa is. 
De Cosa rijdt echter wel weer een stuk stabieler dan een PX en als het remsysteem goed werkt dan remt deze ook nog eens 10x beter.

Wat ik met het bovenstaand verhaal bedoel is dat je de Vespa moet kopen die jij leuk vindt en die binnen jou budget en toepassingsgebied past of dit nu een moderne variant of een klassieker is dat maakt niet zoveel uit, bij de klassiekers moet je echter wel handig genoeg en bereid zijn om zelf te sleutelen.

aangepast door Vespa Reng Deng Deng Deng
  • Like 1
Link naar reactie

beste dank voor de uitleg/   ga bij de restauratie van die ET2  50cc eens grondig uitpluizen wat ik kan  doen met dat 50cc blok/ heeft geloof ik nog maar 9.000 km gelopen; als een grotere zuiger en cilinder de betrouwbaarheid niet negatief zal beïnvloeden, is dat wel een optie;

ga  rustig uitkijken naar een PX model motorscooter aan redelijke prijs;   die Cosa die ik wist staan staat ook al geruime tijd stil en zal toch ook nog ca 1200  euro moeten kosten in de ongerestaureerde staat; 

ga eens echt opzoeken wat er mogelijk is met dat blokje van dei ET2 50 cc van 1997; degelijke grotere cilinder en zuiger- vario en koppeling van degelijk merk, als ik dan als resultaat ca 80 km/u topkan bereiken is het prima; hier in Vlaanderen overal   30KM/u     50 KM/u   70 KM/u....    als ik verdere ritten van plan ben, kan ik die DERBI 125 cc nemen ( 3500 km), die loopt 100 km/u top;   ik rijd toch steeds  aan matige kruissnelheid om te toeren; anders is het niet meer aangenaam onderweg....

mvg Lambert Rooijmans

Link naar reactie

ik moet voor die ET2 50cc een nieuw gelijkvormigheidsattest aanvragen- scooter heeft nooit op een nummerplaat gereden; er zijn wel oude verzekeringspapieren bij als bewijs dat de scooter in België heeft gereden; ik geloof dat de originele aankoopfaktuur er ook bij is; ik was van plan om dan nieuwe gelijkvormigheidsattest aan te vragen voor bijvoorbeeld een 70 cc of is dat 80cc-dus als motorscooter;het schijnt dat dat mogelijk is;  ik wil dus dat het wettelijk in orde is als ik ermee op de baan kom;

ik heb zelfs es ergens gelezen dat op het bestaande motorblok 50cc een 125 cc zuiger en cilinder kan worden gezet....(???); maar of dat de ophanging en remmen hierop zijn berekend, zal uiteraard zeer belangrijk zijn...        70 of 80 cc cilinder is voor mij ook voldoende; dan kan je mee in het verkeer op de weg voor ritten rond de kerk...

Link naar reactie

Ik raad je aan eerst alle papieren en verzekering in orde te krijgen, voor je er één euro extra kosten in steekt !
Want ik voorspel dat het niet in orde komt zoals je van plan bent. Je gaat op dit forum eerlijk gezegd ook veel hulp vinden voor oude Vespa's (t.e.m PX/COSA) en ook voor GTS, maar weinig voor de andere types. 

Contacteer eerst je verzekeringsmakelaar maar eens met je plan om die 50cc BROMfiets, om te gaan toveren naar een 80cc MOTOR.

Ik geloof niet dat je dat verzekerd gaat krijgen, aangezien die ET2 en enkel gehomologeerd is als bromfiets 50cc. Je kan hem sneller doen rijden, maar als ze je dan tegenhouden en op de rollen zetten, ben je hem kwijt.
 

Link naar reactie

bedankt voor het advies !    ga eerst bij PIAGGIO informeren of ze een gelijkvormigheidsattest kunnen afleveren voor mijn scooter als motorscooter...   normaal gezien als die scooter in ongeknepen versie zou zijn, zou hij toch gemakkelijk ca 65 à 70 km/u top hebben..../ in mijn jeugdjaren (ZEER lang geleden) hadden wij bromfietsen die nieuw ca 80 km/u liepen... ( Zündapp, Flandria, Sparta,...) Suzuki 50cc met 5 voetversnellingen zelfs 90 km/u..../ maar toch zeker even afwachten wat de invoerder ervan denkt....

Link naar reactie

Producenten leveren alleen duplicaten van initieel uitgereikte attesten horend bij een chassisnummer. Piaggio zal je dus NOOIT een attest aanleveren van iets wat het niet is. Ook niet van iets waar het op lijkt. Alhoewel een herhomologatie via DIV theoretisch mogelijk is, is het in de praktijk op legale wijze onbegonnen werk. Jouw voertuig moet dan voldoen aan ALLE wettelijke en technische vereisten en procedures zoals voor élk ander nieuw voertuigtype dat door producenten op de Belgische markt wordt geïntroduceerd. Conclusie: vergeet het maar. 

 

 

Link naar reactie

tja, ....      lijkt me sterk dat een scooter die werd opgevoerd tot de oorspronkelijke staat zoals hij origineel werd ontworpen ( dus ongeknepen) niet kan worden ingeschreven als motorscooter/ hij is te snel voor bromscooter in de teruggebrachte oorspronkelijke fabrieksstaat  VOLGENS DE BELGISCHE/EUROPESE richtlijnen...

maar alles is mogelijk uiteraard !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...