Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Chassisnummer onvindbaar


kriekmans

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ben de trotse eigenaar van een Vespa VGLB1T die ik nu eindelijk ben beginnen te restaureren. Heb de Vespa verleden jaar nog ingeschreven om zodoende de keuring te vermijden. 
Ik vind echter het chassisnummer nergens terug op de Vespa. Kan het zijn dat er nooit een chassisnummer werd ingeslagen? Is het raadzaam om dit eventueel alsnog ergens te laten inslagen?

Daar waar het chassisnummer zou moeten staan staat wel een ander nummer nl. BA275187……

Iemand een idee waarvoor dit nummer staat. Ik vermoed alleszins dat het een Misa is.IMG_4797.thumb.jpeg.132b37d1ea03a7710db284f9d69b518f.jpegIMG_4799.thumb.jpeg.ea57d6214b666f9d092c55ccd55ff2cd.jpegIMG_4798.thumb.jpeg.db752bf501cb838d573e0cd124ed13c0.jpegIMG_4820.thumb.jpeg.c4a88fe7c14aaad1c569eb31fa60df4a.jpegIMG_4821.thumb.jpeg.969fd1fd27be917c9f9e4a202cea510f.jpeg

Link naar reactie

Aan de andere kant van je BA nummer staat het frame nummer.

Het kan zijn dat door de verf/plamuur oid dat nummer niet meer duidelijk is, wel handig om dit goed zichtbaar te maken.

De Vespa is al ingeschreven? 
Dan heb je ook een frame nummer moeten opgeven toch?

Alle voertuigen voor de weg, dus ook Vespas hebben een frame (VIN) nummer.

Kan zijn dat dit later door roest onleesbaar is geworden.

Voor de keuring moet (in NL) dit nummer goed leesbaar zijn.

(kan je evt zo doen; tot op staal kaal schuren, voorzichtig/handmatig, anders schuur je dwars door de letters heen. dan als ze goed zichtbaar zijn owatrol erop tegen roesten, daarna blanke lak omdat owatrol niet tegen water kan)

Link naar reactie

Hallo Niels,

bedankt voor de feedback. Wat bedoel je met de andere kant van het BA nummer? Aan de andere kant van het chassis of….? 
Het frame nummer heb ik van de originele papieren en documenten, eveneens het motornummer. Toen ik de Vespa kocht was deze reeds half gedemonteerd en half geschuurd en “bijgewerkt”. Ik heb de Vespa nu laten sodablasten en spuiten met een epoxyprimer.

Chassisnummer : VGLB1T 040446
Motornummer: VGLB1M 040582

Ik heb nog een foto toegevoegd van de Vespa voor het sodablasten.
 
mvg,
KristofIMG_4350.thumb.jpeg.35c6ce065e763fe8b6c03810cb80791c.jpegIMG_4348.thumb.jpeg.c58278567ab75f87193ac8355b78d38d.jpeg

IMG_4349.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

Chassisnummer hoort daar te staan. Zit nu mogelijk onder een laagjes epoxy; links van het nog nét te onderscheiden IGM-nummer op de laatste foto van je eerste bericht. 

image.thumb.png.9d39050e8e5230f6f6a9fe4aad98cdd6.png

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb zonet nog eens goed gekeken en volgens mij staat er toch geen chassisnummer naast het IGM nummer. Het IGM nummer is nog vrij duidelijk leesbaar en je kan ook aan de achterkant het nummer “voelen”. Waar het chassisnummer dan zou moeten staan voel je ook niets aan de achterkant….IMG_4867.thumb.jpeg.7697382fc609be60a806a4de28db2f50.jpegIMG_4865.thumb.jpeg.9fe656ea5b2aa16561b05614794494c0.jpeg

Link naar reactie
30 minutes ago, kriekmans said:

Ik heb zonet nog eens goed gekeken en volgens mij staat er toch geen chassisnummer naast het IGM nummer. Het IGM nummer is nog vrij duidelijk leesbaar en je kan ook aan de achterkant het nummer “voelen”. Waar het chassisnummer dan zou moeten staan voel je ook niets aan de achterkant….IMG_4867.thumb.jpeg.7697382fc609be60a806a4de28db2f50.jpegIMG_4865.thumb.jpeg.9fe656ea5b2aa16561b05614794494c0.jpeg

Ok vreemd, en aan de rechterkant vh frame waar de motor normaal zit net achter de carburateur bak?

Er moet ergens een frame nummer staan, als de rest zo goed leesbaar is moet dat ook ergens duidelijk staan.

Link naar reactie

Ahum... 😎

(Prijzen los erover, maar als de nood het hoogst is...; mits creatief googlewerk goedkoper te vinden in Italiaanse speciaalzaken) 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
14 hours ago, Frederik9111 said:

Ahum... 😎

(Prijzen los erover, maar als de nood het hoogst is...; mits creatief googlewerk goedkoper te vinden in Italiaanse speciaalzaken) 

Zo’n set heb ik ook nog wel. 😅😬

Er staat bij de jaarlijkse motorbeurs in Utrecht altijd een handelaar die ze verkoopt.

 

Link naar reactie

Ok, alvast bedankt voor de tips. Hoe groot zijn de karakters van het chassisnummer eigenlijk? Ik werk zelf bij BMW Belux (importeur) en hier werden vroeger de chassisnummers ingeslagen voor sommige auto’s waarbij het carrosserieonderdeel moest vervangen worden waar het chassisnummer op stond. 
indien de karakters ongeveer even groot zijn als bij een auto kan ik eventueel het hier laten doen. Ik vermoed dat de keuring hier niet echt zal over vallen of niet weten….

Link naar reactie
13 minutes ago, kriekmans said:

Ok, alvast bedankt voor de tips. Hoe groot zijn de karakters van het chassisnummer eigenlijk? Ik werk zelf bij BMW Belux (importeur) en hier werden vroeger de chassisnummers ingeslagen voor sommige auto’s waarbij het carrosserieonderdeel moest vervangen worden waar het chassisnummer op stond. 
indien de karakters ongeveer even groot zijn als bij een auto kan ik eventueel het hier laten doen. Ik vermoed dat de keuring hier niet echt zal over vallen of niet weten….

Hier in NL zijn ze daar juist heel streng in, als blijkt dat je het er zelf hebt ingeslagen volgt een boete. (Iig)

 

Is het nummer onvindbaar of onleesbaar, dan moet je een aparte keur afspraak maken waarbij de RDW  een nieuw uniek vin nummer zet mbv laser.

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Je kan de slagstempels blijkbaar ook bestellen bij sip scootershop, prijs valt goed mee. 
https://www.sip-scootershop.com/nl/product/slagstempel-cijfers-0-9-voor-framenummer_20837511

kan er iemand me eventueel een foto doorsturen van het chassisnummer van een VGLB1T zodat ik weet waar ik exact het chassisnummer moet inslagen? Zijn de karakters 4 of 5 mm groot?

alvast bedankt,

 

Link naar reactie

Karakters zijn 6 mm, dacht ik. Lettertype is "serif", dus met klein dwarslijntje aan eind van letter.
Opbouw = oud Piaggio logo, daarna VGLB1T, ster, 6 cijfers en ster. Alles in cursief en serif. 

vglb.thumb.jpg.b5133a4110d3a6a1cdb04fc516fe1d55.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
6 hours ago, Edwin said:

Karakters zijn 6 mm, dacht ik. Lettertype is "serif", dus met klein dwarslijntje aan eind van letter.
Opbouw = oud Piaggio logo, daarna VGLB1T, ster, 6 cijfers en ster. Alles in cursief en serif. 

vglb.thumb.jpg.b5133a4110d3a6a1cdb04fc516fe1d55.jpg

Dat oude Piaggio logo is lastig aan te komen als stempel, maargoed dan moet de keurder wel erg veel Piaggio/Vespa kennis hebben. 😅

Link naar reactie

Heb het hier eveneens in Duitsland gevonden

https://steelstampshop.de/products/schlagstempel-piaggio-logo

denk inderdaad dat bij een eventuele keuring iemand hier gaat op letten…

Ik vind nog steeds raar dat er geen chassisnummer werd ingeslagen. Waarschijnlijk op een maandag geproduceerd…

Moest ik de Vespa ooit willen verkopen vind ik het wel noodzakelijk dat het chassisnummer erop staat.

 

IMG_4890.thumb.jpeg.f5cbb6a5515346432db5c97a3b5b96a3.jpeg

Link naar reactie
43 minuten geleden, Niels_1977 zei:

Lijkt me niet dat er geen chassis nummer is ingeslagen geweest, misschien verwijderd en vervangen door blanco stukje staal?

Hey Niels,

ik denk het niet hoor, chassis heb ik met soda volledig blank gestraald en dan zou in nieuw ingelast stukje staal toch zichtbaar moeten zijn. Is er een verband tussen het IGM nummer en het chassisnummer of het BA nummer?

Link naar reactie
1 hour ago, kriekmans said:

Hey Niels,

ik denk het niet hoor, chassis heb ik met soda volledig blank gestraald en dan zou in nieuw ingelast stukje staal toch zichtbaar moeten zijn. Is er een verband tussen het IGM nummer en het chassisnummer of het BA nummer?

Snelle zoekactie op het IGM nummer;

IGM VBB

IGM VBB

Achter het VIN nummer van mijn Vespa GLb Misa staat geen IGM nummer, ik heb wel dat BA nummer aan de andere zijde vh VIN nummer.

Hoe zat het ook alweer met Misa, de onderdelen werden geproduceerd in Italie en in Belgie definitief in elkaar gezet?

Dus bv het frame zelf werd wel in Italie in elkaar gelast?

 

 

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Het BA nummer is een productienummer in Italië ingeslagen en heeft geen directe link naar het VIN nummer. Het VIN nummer werd bij Misa ingeslagen.

De plaats van het VIN nummer is bij deze modellen erg ongelukkig gekozen: onder de linkerbil, continu bloot aan regen, zout en de elementen. Het nummer is soms grotendeels weggeroest en bij onvakkundige restauratie helemaal verdwenen.
In dit geval mag je ervan uit gaan, indien geen sporen van het nummer zichtbaar op de binnenkant van het frame, dat er nooit een nummer heeft gestaan. Blijft toch vreemd.

Link naar reactie
22 uren geleden, Edwin zei:

Karakters zijn 6 mm, dacht ik. Lettertype is "serif", dus met klein dwarslijntje aan eind van letter.
Opbouw = oud Piaggio logo, daarna VGLB1T, ster, 6 cijfers en ster. Alles in cursief en serif. 

vglb.thumb.jpg.b5133a4110d3a6a1cdb04fc516fe1d55.jpg

 

22 uren geleden, Edwin zei:

Karakters zijn 6 mm, dacht ik. Lettertype is "serif", dus met klein dwarslijntje aan eind van letter.
Opbouw = oud Piaggio logo, daarna VGLB1T, ster, 6 cijfers en ster. Alles in cursief en serif. 

vglb.thumb.jpg.b5133a4110d3a6a1cdb04fc516fe1d55.jpg

Bedankt voor de info Edwin. Kan je nog een foto sturen zodat ik kan zien hoeveel spatie er is tussen het IGM nummer en de laatste ster? Staan beide op gelijke hoogte? Het lijkt ook dat de sterren kleiner zijn dan de cijfers en lettters, eveneens het Vespa logo lijkt kleiner. 
Ik heb ondertussen ook de slagstempel van het logo en ster gevonden el al bij al valt de prijs nog mee, € 110 voor alles.

 

Link naar reactie

Het zou inderdaad een vervangframe kunnen zijn.

Ik heb geen afbeelding van het VIN-nummer in combinatie met het IGM nummer. Wel nog een andere foto om de verhoudingen weer te geven. Het zal wel niet op een mm steken, want dat inslaan was/is manueel werk.

Ik vraag me ook af of het IGM nummer daar altijd stond.

IMG_1260.thumb.JPG.1c8f34f01eaa6b6a68acd7a9b429f445.JPG

Link naar reactie

Vespa, on the frame near the serial number, on the frame of a Lambretta, on Vespa exhausts, and on the horns but it has nothing to do with the serial number. It stands for "Ispettorato Generale Motorizzazione", which translates to "DMV General Inspectorate". The "Motorizzazione" (whose extended name is "Motorizzazione Civile e Trasporti in Concessione", "Civilian Motoring and Public Transport Licenses (dept.)" is the equivalent of the DMV. It's a branch of the Minister of Infrastructures and Public transportation, and the IGM is the office that certifies a vehicle as street legal. Every motorized vehicle must be street legal in Italy. Not only the vehicle, but its most important parts too, such as engine, exhaust system, carbs, lights, light glasses, and so on. In Italy if your combination isn't a legal one, the vehicle can be impounded and shouldn't pass periodic service checks, thus losing street legal state

Veel vespa's/Lambretta voor export hadden dat IGM-nummer trouwens niet

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...