Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraagje motor lml


Dtpieter

Aanbevolen berichten

Ik heb recent een lml/bajaj blok gekocht, in nieuw en ongebruikte conditie.

Iemand wel eens aan die electronica gewerkt?

Er zit een bijzondere grondplaat in, met een sensor die een stuk metaal aan het vliegwiel registreerd.

Er zat geen cdi bij, ook dat is op een lml een ander systeem als normaal, maar de kleuren kwamen overeen met de wel bekende px kleuren wbt electronica. (zwart en blauw naar het frame, groen/rood/wit naar de cdi)

Aangezien ik niet de speciale lml coil en losse unit (geen idee wat dat is, grijs kastje) heb, heb ik de standaard ducati coil aangesloten. Werkte perfect!

Iemand anders dat wel eens getest?

 

 

IMG_8726.jpeg

Link naar reactie
Op 11/9/2023 om 20:42, Niels_1977 zei:

Er zit een bijzondere grondplaat in, met een sensor die een stuk metaal aan het vliegwiel registreerd.

De “sensor” of wel “grijze kastje” is je pickup. Die zit in dit geval niet op de stator zelf maar extern:

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/ontsteking-stator-lml_51201500

Zover ik weet kan je inderdaad een normale Vespa CDI gebruiken en aansluiten volgens het standaard kleurenschema. Daarna met de stroboscoop je timing controleren en starten maar.

  • Like 1
Link naar reactie

Hallo Pilaf, 

wbt grijze kastje bedoel ik toch iets anders, de pickup zit vast aan de grondplaat, maar zit boven het vliegwiel, detecteert een stukje metaal op het vliegwiel en bepaald zo het moment waarop de bougie een vonk moet geven.

 

Het onderdeel wat ik bedoel is denk ik een opslitsing vd bobine, waarom LML dit heeft gedaan weet ik niet.

Dus deze 2 onderdelen is denk ik gelijk aan 1 bobine van de px (onderste foto);

 

 

 

 

 

 

 

IMG_8858.jpeg

IMG_8857.jpeg

IMG_8859.jpeg

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie
Op 11/9/2023 om 20:42, Niels_1977 zei:

Iemand anders dat wel eens getest?

Die grijze kastjes zijn waren meestal rood en prima verkrijgbaar.

Die Bajaj-statoren zijn behoorlijk inaccuraat. Puls heeft een flink marge (een halve mm binnen of buiten de circel van het vliegwiel scheelt een meteen een paar graden voorontsteking). Zéker verschillende keren stroben en een « gemiddelde » positie kiezen.

Anderzijds volledig compatibel met Ducati. Stater, vliegwiel, krukascone, en CDI zijn idd. wisselbaar.

 

Link naar reactie
22 minutes ago, Frederik9111 said:

Die grijze kastjes zijn waren meestal rood en prima verkrijgbaar.

Die Bajaj-statoren zijn behoorlijk inaccuraat. Puls heeft een flink marge (een halve mm binnen of buiten de circel van het vliegwiel scheelt een meteen een paar graden voorontsteking). Zéker verschillende keren stroben en een « gemiddelde » positie kiezen.

Anderzijds volledig compatibel met Ducati. Stater, vliegwiel, krukascone, en CDI zijn idd. wisselbaar.

 

Ah, goed om te weten, dan zal ik de electra wellicht vervangen door Ducati/PX onderdelen.

De kwaliteit vd electra is idd erg basic (is al te concluderen aan het uiterlijk vd stator), de carters/cilinderset valt me niks tegen.

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...