f4_1400 Geplaatst: 17 augustus 2023 Delen Geplaatst: 17 augustus 2023 Hoeveel cc cilinderkop kan ik verwachten bij een (3-poorts) PX150 cilinderkit? Bij mij zat er een kop van het "merk" Silking op van zo'n 40cc (gemeten door de kop op keukenweegschaal vol te gieten met water), lijkt mij dat de compressie dan rond de (150+40)/40=4.75 is, wat mij veel te laag lijkt. Ik had ook nog een Piaggio kop liggen (van een 2-poorts blok), type 150-S 3B, gemeten volume 32cc, dus compressie (150+32)/32=5.7: ook erg laag, ik verwacht een getal boven de 7. Wat doe ik verkeerd? In BDP steekt de (zo goed als vlakke) zuiger iets boven de bovenkant van de cilinder uit, de verbrandingskamer is dus iets kleiner dan de gemeten volumes, maar ook als ik er een paar cc vanaf trek blijf ik op zulke lage compressiewaardes komen (pas bij 25cc begint het wat te worden: (150+25)/25=7) Achterliggende gedachte is de vraag of ik er goed aan doe die Piaggio kop te plaatsen. Ik haal nu een top van 80 km/h met SI20.20D, 160-BE3-98, 48-160, Sip Road 2.0, contactpuntontsteking op ik meen 21 graden. Blok loopt op zich goed, maar deze max lijkt mij aan de lage kant. Cilinderkit is van Goetze en minder dan 1000 km oud. Het betreft een VLB1M blok waar een 3e spoelpoort is bijgemaakt (inclusief carter licht oplassen t.b.v. pasvlak voor cilindervoet). Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 19 augustus 2023 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2023 Niemand die mij kan verlichten over compressie en volumeverhoudingen? Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 21 augustus 2023 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2023 Op Marktplaats zag ik een PX150 cilindersetje te koop met precies zo'n Piaggio 150-S 3B cilinderkop. Heb dus bij mij diezelfde kop geplaatst en heb een stukje proef gereden: rijdt goed, Vespa lijkt iets pittiger en ik heb er bijna de 90 mee aangetikt (volgens de teller). Gezien de nu hogere compressie had ik de hoofdsproeier vergroot, van 98 naar 100. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 21 augustus 2023 Delen Geplaatst: 21 augustus 2023 Op 18/8/2023 om 00:29, f4_1400 zei: ...In BDP steekt de (zo goed als vlakke) zuiger iets boven de bovenkant van de cilinder uit... Ik zou maar eens dringend de Squish meten. Voor je't weet rij je je motor in gruizelementen. Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 21 augustus 2023 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2023 Zuiger, cilinder en kop zijn nu volgens mij gewoon een kloppend setje. Vorige eigenaar heeft destijds zitten beunen; al die zaken ben ik zo langzaamaan aan het corrigeren. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 21 augustus 2023 Delen Geplaatst: 21 augustus 2023 Standaard cilinders hebben meestal een mega-squish van enkele mm's. Als de zuiger nu boven de cilinder uit steek, zou er wel eens een 60mm krukas in kunnen zitten. Meten = weten! Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 21 augustus 2023 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2023 Zit een 57er in (door mij geplaatst). Ik ga ervan uit dat het zo goed is. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 21 augustus 2023 Delen Geplaatst: 21 augustus 2023 Laatste keer: check je squish. Koppen wisselen zonder je squich en psi’s te checken is beetje neig gevaarlijk. 1 Link naar reactie
josse Geplaatst: 21 augustus 2023 Delen Geplaatst: 21 augustus 2023 (aangepast) 25 minutes ago, Frederik9111 said: Laatste keer: check je squish. Koppen wisslen zonder je squich en psi’s te checken is beetje neig gevaarlijk. luister aub naar de goede raad. Zou echt stom zijn om daar de mist in te gaan : https://nl.blog.scooter-center.com/tutorial-crushing-edge-vespa-px/ 21 augustus 2023 aangepast door josse Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 27 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2023 Goede raad is duur, dus toch maar eens gecheckt: de zuiger ligt in BDP aan de omtrek gelijk met de cilinderwand. Het midden is iets hoger (want zuiger is bol). Cilinderkop heeft meteen een neergaand randje vanaf het pasvlak gezien. De squish is sowieso een mm of meer. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 27 september 2023 Delen Geplaatst: 27 september 2023 "Een mm of meer" is allesbehalve geruststellend. MEET de squish, zoals het hoort, met een correct gemeten TDC, met correct aangespannen cilinderstangen, met een verse cilinderpakking. Elke 1/10de mm telt. Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 27 september 2023 Delen Geplaatst: 27 september 2023 Squish ligt idealiter tussen de 1.2mm en de 1.5mm. Minder dan 1.2mm en de kroon van de piston kan tegen de cilinderkop stoten. Meer dan 1.5mm verlies je vermogen. Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 28 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2023 Is dit niet een beetje een theoretische discussie? Wat mij betreft is nu vastgesteld dat ik een standaard setup heb waarbij de squish helemaal niet spannend (want vrij ruim) is. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 28 september 2023 Delen Geplaatst: 28 september 2023 Stalen standaard cilinders hebben vaak een squish van 2-3mm of meer. De geadviseerde squishwaarde voor maximale performantie is afhankelijk van materiaal, cilinderopbouw, brandstofdebiet,... (alu upgrade cilinders idd vaak rond 1.2~1.5mm). In algemene termen en geheel los daarvan is de quick&dirty aanpak simpelweg af te raden. Meet je squish, meet je TDC, meet je voorontsteking, meet je aanspanmoment,... Source: https://www.vesparesources.com/topic/77015-modificare-squish-px-150/ Link naar reactie
f4_1400 Geplaatst: 24 oktober 2023 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2023 Inmiddels dik 300 km gereden met deze cilinderkop, gaat (tot nu toe) goed. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen