Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Lek test, wat is goed?


Skidmark

Aanbevolen berichten

Omdat ik wat afstelling issues had heb ik een lektest gedaan. Eerst een lek gevonden waar de cilinder de carter helften ontmoet, die is nu dicht. 

Als ik nu test is mijn blok nog steeds niet helemaal lekvrij maar met de plantenspuit met sop vind ik geen lek meer. 

Is dit een normale waarde of moet hij echt 100 procent houden? Lees op het grote net verschillende gedachtes hierover namelijk.

IMG_20230722_085203790.jpg

Link naar reactie

Je bent al een heel eind en zou bij deze meting tevreden zijn. Bij dit soort metingen heb je altijd het risico op iets van lekkage, misschien langs je slangklem of misschien wel bij het slangetje naar je ventiel. Als je echt een lekke keerring hebt of als een ander essentieel onderdeel lekt dan loop te meter snel naar nul en dat is bij jou niet het geval.

Zolang je bij je de carterpakking (deel van krukas kamer), krukas keerringen, kop- en voetpakking cilinder, bougie, in- en uitlaatspruitstuk geen bellen ziet is het goed.

Je streeft uiteraard naar perfectie, dat zou ik ook doen, heb je zuiger ook al in een andere positie gezet (bv BOD) en in deze stand gemeten?

 

  • Like 2
Link naar reactie

Geen idee hoe dat kan als je inderdaad aan de buitenzijde alles afgesopt hebt en je ziet nergens belletjes dan zo het theoretisch lekdicht moeten zijn.

Je aansluiting van je kop ook afgesopt?

En in het andere geval dat je aan de buitenzijde niets kunt vinden dan moet één van je keerringen of je carterpakking lek zijn.

De keerring aan vliegwielzijde is vrij eenvoudig te controleren. de andere kant zou je natuurlijk kunnen proberen te testen door je ontluchtings piefje bij je koppeling eruit te draaien en het gaatje met sop te bewerken. Als je druk verliest je carter in dan zou daar een bel moeten verschijnen

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Keering aan de vliegwiel zijde heb ik inderdaad gecontroleerd en die was goed. Het kan natuurlijk ergens in de aansluiting zitten maar ik heb overal op gesproeid met mijn plantenspuit 🙈.

Wat me wel opviel is dat er in het begin aardig wat via de bougie ontsnapte. Die moest ik erg strak aandraaien. Is dat normaal? 

Ik heb eigenlijk alleen gemeten met de zuiger in de onderste positie. Had dat ergens op het internet opgepikt.

Heb de Vespa in ieder geval weer in elkaar gezet want zoals Pilaf al aangaf ben ik tevreden met dit resultaat. Als ik dadelijk weer wat tijd heb kan het echt afstellen beginnen.

Link naar reactie

Heb ook bij meerdere lektesten problemen gehad, veroorzaakt door het niet gasdicht zijn van de bougie.

Ik heb daar destijds contact over gehad met NGK en eigenlijk gebruiken wij als 2-takters de bougie’s verkeerd.

Het zit hem in het verwijderen van de bougie als we opzoek gaan naar de “koffiekleur”.

De moderne bougies hebben een “seal” ring en deze sluit in principe maar 1x goed af na het op moment zetten van de bougie. Als je de bougie losmaakt en daarna nogmaals op moment zet is de gasdichtheid niet meer gegarandeerd. Dat wil niet zeggen dat het niet kan maar bij een lektest loop je hier mogelijk tegen aan.

Een oplossing hiervoor is losse bougie gasringen kopen welke je kan vervangen als je de bougie loshaalt en weer opnieuw wilt plaatsen.

Dan je opmerking over het vastzetten, ook hier zijn ze bij NGK duidelijk over en ze moeten op moment worden gezet. Ik deed het altijd op gevoel bij mijn Vespa’s met het vast is vast principe maar dat was volgens NGK specificaties te weinig. Zet ze nu altijd vast met een moment sleutel en moet zeggen dat dat soms ongemakkelijk vast is.

 

  • Like 3
Link naar reactie

Het verhaal over maar één keer kunnen gebruiken op de manier zoals het hoort mag toch algemeen bekend zijn.

je gebruikt een metalen pakking toch ook niet vaker?

Wat betreft het ongemakkelijk vast draaien heb ik nog wel een opmerking. Let goed op of je cilinderkop hier tegen kan.

Bij Vespa’s ben ik het nog niet tegengekomen maar bij ander motortjes al wel dan wordt de draad in de kop er uit getrokken met de bougie.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...