Ga naar inhoud
Vespaforum.be

verschil tussen px125/150 blokje en een px80 blokje??


jeansprint

Aanbevolen berichten

hallo, kent er iemand de verschillen tussen een 125/150cc blok en een 80cc blok van een PX? kan er bijvoorbeeld een krukas en een piston/cylinder combinatie van een 125 ingebouwd worden, zijn lager en oliekeerringen idem? de katalogen van diverse scootershops brengen niet altijd duidelijkheid, vandaar de vraag, alle tips en verschillen welkom! janneman

Link naar reactie

Voor zover ik weet is het enige verschil de opening voor de cilinder die een kleinere diameter heeft, maar die kan je laten uitdraaien, en er bestaat blijkbaar een speciale DR177 met dunnere 'spigot' die past op die carters...

Link naar reactie

heb links en rechts al eens rondgekeken, zie hier de resultaten van scooterhelp.com:

S p e c s: V8X1T px80

1984 - 1990

note: never imported to the USA

engine: single cylinder, air cooled 2-stroke

induction: disc valve

bore: 44.5 mm

stroke: 51 mm

cubic capacity: 79.5 cc

bhp at rpm: 12 @ 5700 (12pk lijkt me wat veel!!!)

transmission: 4 speed constant mesh

primary drive: 20/68

1st gear: 19.38: 1 (10/57)

2nd gear: 13.11: 1 (14/54)

3rd gear: 8.59: 1 (19/48)

4th gear: 6.50: 1 (23/44)

S p e c s: VNX1T px125

1978 - 1981

engine: single cylinder, air cooled 2-stroke

induction: disc valve

bore: 52.5 mm

stroke: 57 mm

cubic capacity: 123.4 cc

compression ratio: 8.2: 1

bhp at rpm: 7.5 @ 5750

lubrication: 2%(USA autolobe)

transmission: 4 speed constant mesh

1st gear: 14.47: 1

2nd gear: 10.98: 1

3rd gear: 7.31: 1

4th gear: 5.36: 1

inderdaad een andere verhouding voor de versnellingsbak, zoals sidvespa schrijft, nog tips? posten maar! janneman

Link naar reactie

Ik heb diverse testen gedaan met het PX80 blokje. De verschillen in tandwielen kun je opvangen met een andere koppeling. Met een 125 cilinder een koppeling met 21 tanden gebruiken en voor een 150 cilinder een koppeling met 22 tanden. Uiteraard rekening houdend met wat Tom zegt

Link naar reactie

hallo, na het bezoek aan de SIP website (vliegwielen en koppelingen idem 80 & 125/150)en de tip gepost door rené (om een 125/150 cylinder te monteren moet je een krukas hebben met een langere slag), zou ik durven stellen dat een krukas van een 125cc past in het 80cc carter en bijgevolg lagers en oliekeerringen idem zijn als die van zijn grotere broer, of zie ik dit verkeerd? mag men eventueel de cylinder afdraaien zodat hij past of toch beter het carter uitdraaien zoals tom suggereerd? janneman

Link naar reactie

Beste is om blok uit te draaien. Verder is de overbrenging van de versnellingsbak zelf erg kort waardoor je er nog niet bent met alleen een andere (21/22 tands) koppeling. Tevens is er een opvoerbeveiliging gemaakt in de inlaat van het carter waardoor deze bijna niet groter te maken is zonder membraam te gaan rijden. Krukas is idd ook anders (48mm slag ipv 57mm slag voor 125/150) maar zo te vervangen.

Link naar reactie

ik heb een polini 177 kit voor een px125 op een 80 gemonteerd. als je deze kit nieuw kopen, aangepast voor een px 80 (bij sip) Hier draaien ze dan de cilinderbasis af. Je kan ook (zoals ik gedaan heb) het karter aanpassen. Zoals gezegd past de krukas van een 125 zonder aanpassingen

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...