Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Olieplug GS 160 zit vast


michiel200

Aanbevolen berichten

De onderste (aftap) olieplug van m'n GS 160 zit muurvast.

Lukt niet om de plug los te krijgen.

De kop is inmiddels rond. Oplassen van een bout geprobeerd, maar deed de bout breken bij poging te draaien.

Verhitten heeft ook geen oplossing geboden.

Blok is overigens uit elkaar, carterhelften zijn gesplitst.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt.

Michiel

Link naar reactie

Probeer eens met een fijn slijpschijfje een groef te slijpen in je ronde plug, vervolgens met een lang stuk plaatstaal in de groef het geheel los te draaien.

Zeker genoeg WD40 of cola of wat dan ook langs binnenzijde spuiten.

In het slechtste geval breekt de kop van de plug af en moet je boren.

Je kunt steeds met een helicoil reparatieset of iets dergelijks de schroefdraad repareren.

Link naar reactie

of dicht lassen en terug draad in trekken.

Dan ook gelijk M8.

Link naar reactie

Heb besloten de plug maar lekker te laten zitten.

Op een gescheurd carter zit ik niet te wachten. Dan heb ik echt een probleem, omdat GS carters zijn erg moeilijk te vinden zijn.

Dus dan maar olie aftappen met een pompje via vulopening. Of scooter heel plat leggen dat het er via die vulopening uit kan lopen.

Josse, ben nog wel benieuwd hoe jij het oplost?

Link naar reactie
Josse, ben nog wel benieuwd hoe jij het oplost?

ik heb toch een kapotte oliekeerring achter de koppeling, dus blok moet open. Dan zal ik dat wel ineens oplossen. Eens de karter open, kan ik er makkelijker aan werken en bv kruipolie aan de binnenkant aanbrengen. We zien wel, maar denk wel dat ik het opgelost krijg. Nu nog zo'n nieuwe plug bestellen. Zijn die te vinden ?

Link naar reactie

michiel nu uw blok toch open ligt zou ik het zeker nu doen later zal je er spijt van hebben dat je het niet deed

we kunnen ook niet zien van waar je bent in je profiel anders zou er mischien wel iemand in jou buurt een helpende hand willen aanbieden

grtz sidvespa

Link naar reactie

Josse, ik heb geen nieuwe plug kunnen vinden. Is een nogal afwijkende maat. Heb begrepen dat M8 gangbaar is voor veel modellen. In een GS 160 zit er een van ca. M12 met een magneetje.

Sidvespa, plug laten zitten is natuurlijk niet optimaal. Maar heb meerdere malen het advies gekregen om er niets aan te doen. Juist ook van mensen die veel verstand en ervaring hebben met Vespa's. Zoals ik al schreef, een scheur in het carter is geen fijn vooruitzicht.

Ik heb een mooi handpompje met een zeer kleine slang dat ik gebruik om de olie uit m'n bootmotor te halen. Is een inboard; de aftapplug zit iets boven de kielbalk. Dit pompje werkt ook op Vespa's.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Op een gescheurd carter zit ik niet te wachten. Dan heb ik echt een probleem, omdat GS carters zijn erg moeilijk te vinden ziin...

Mocht het echt nodig zijn... ik heb er hier nog 3 liggen... New Old Stock

Groeten

Link naar reactie

heb het zelfde probleem gehad.

de bout was helemaal naar de klote.

je kon er zelfs geen speciaal tang op zetten.

heb er 3 dagen mee bezig geweest.

ik heb de bout dan maar los gekregen met een doorslag en hamer.

en met de ruwe hand

Door in de richting van losdraaien te slaan plus een beetje opwarmen rond de bout

Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Aan al diegenen die beweren dat die oliepluggen moeilijk te vinden zijn : ze liggen bij Scootermarket gewoon in een grote bak.

Ik maar mailen naar Mauro Pascoli en Rollerladen etc... goe bezig.

Ewel da is nu eens goe om weten zé! Bedankt voor de post!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...