Ga naar inhoud
Vespaforum.be

lek gereden...


Jelle

Aanbevolen berichten

Het was gisterenavond nog mooi weer dus ik dacht ik ga eens proberen om met de vespa van Turnhout naar Schelle (m'n ouders) te rijden ong 60km enkel schat ik. Het vlotte al trager dan gehoopt maar eindelijk was ik Lier voorbij na een uurtje rijden. Was op de baan van Illusion en ineens begint mijnen achterkant te slingeren tegen 80km/u (moet m'n px nog roderen dus ga nog niet harder). Ik kon gelukkig tot stilstand komen zonder tegen de grond te gaan, bleek dat mijn achterband lek was...gelukkig heb ik 1 jaar gratis vab-bijstand. Dus na een dik half uur wachten komt er een wegenwachter aan, vriendelijke kerel maar die had nog nooit een wiel op een vespa vervangen en ik denk ook nog nooit een vespa van dichtbij gezien. Gelukkig lukte het wel redelijk maar toen ie effectief het oude wiel er vanonder haalde, schoof de Vespa van zijn staander, die viel gelukkig niet maar de linkerbil die hij er niet helemaal had afgehaald wel, natuurlijk krassen erop... ondertussen was het al 22h30. Ik moest nog een uur terugbollen, onderweg in Herenthout nog een regenbui zodat ik goed bevroren om 11h30 thuis kwam.

Echt een rotte avond wetende dat we daarvoor ons nog buitengesloten hadden (sleutels in app en deur toegetrokken) en hiervoor de slotenmaker moest komen die 50 euro kost voor 2 minuten werk en 150meter verplaatsing.

Ik heb mijn px125 nog maar 4 weken, ben momenteel ook aant verhuizen dus nog geen tijd gehad om de manual volledig door te lezen. Had oa nog nooit de billen eraf gehad en wist niet hoe het wiel juist bevestigd werd anders had ik het beter zelf vervangen. Ik stond ter hoogte van Honda garage Theys en de eigenaar was wel vriendelijk toen ie kwam kijken wat er mis was.

Hoop dat de velg van die platte band niet krom is. Ik ben wel onmiddelijk gestopt maar de band was ineens leeg en het duurde wel 50meter eer ik stilstond. Bovendien vind ik dat de vespa met het reservewiel iets minder stabiel/koersvast is, moet wel de bandenspanning nog checken. Maar zou dit eventueel ook kunnen komen door het feit dat de vespa even op de grond heeft gestaan/geraakt zonder achterwiel en er misschien iets geraakt is?

Heb vandaag met de klantendienst van VAB gebeld, moet er een verslagje van tikken, bestek laten opmaken en dan doormailen naar hen. Hopelijk kan ik de krassen dan laten bijwerken en probeer ik ineens een stuurkapje zonder spiegelgaten op hun kosten mee te laten spuiten.

Link naar reactie

Man man man toch, als je nog geen wiel kan vervangen! Zijbil eraf halen door hendeltje onder zadel naar links te trekken, dan bil eraf halen. Reservewiel hangt vast met 2 moeren, wiel zelf hangt vast met 5 moeren, hoe moeilijk kan dit zijn... En het ergste is nog dat die van VAB het helemaal niet doorhad, ze hebben het bij vespa nog zo simpel gehouden dat zelfs het kleinste kind dit kan als jehet even bekijkt...

En om te voorkomen dat de vespa van zijn staander gaat kan je hem best op zijn zij leggen op gras ofzo om krassen te voorkomen, tenzij je valbarenhebt achteraan) dat werkt ook beter om wiel er terug op te krijgen want op je eentje de vespa achteraan opheffen en wiel erop zetten is ni simpel... Je kan ook een pootje kopen bij SIP dat je aan je motor bevestigd, als je dit dan uitklapt dan komt de vespa van de grond te staan zodat je de nodige werkruimte hebt.

Link naar reactie

bij SIP online zoeken onder catalogus, produkten, vespa PX/T5/Cosa, vervangingsdelen, gereedschap

Motor montagestander PX/T5/Cosa

chroom

Art.-nr. 10550000

Gewicht: 400g

Eenheid van aantal: Stuk

24,50 €

Link naar reactie

voor het nog makkelijker te maken plaats de scooter met zijn poot op de zijkant van een voetpad zodat het achterwiel er af staat zo heb je meer speling en kan je de scooter meer zoals een wip van de kindjes achteraan naar boven doen zodat er meer ruimte vrijkomt om het wiel te verwisselen

grtz sidvespa

Link naar reactie

idd en moest ik niet net een appartement gekocht hebben waar nog redelijk wat werk in is (schilderen, plintjes plaatsen, verlichting hangen,...) dan had ik zeker de manual al volledig doorgenomen.

Heb voordien nog nooit een vespa gehad maar nu weet ik wel hoe je best een wiel vervangt. Het is idd heel simpel maar ik stond daar in het donker en wist niet goed hoe ik best het wiel er vanonder haalde (tis niet dat je een krik hebt zoals bij een auto) Volgende keer dat ik platrij (hopelijk komt die er nooit) leg ik hem dus gewoon op zijn zij in het gras.

Leuke avond... :-(

Als je je vespa nog maar 4 weken hebt, kan ik begrijpen dat je nog niet bekeken hebt hoe een wiel te vervangen.

Dat zal nu wel gebeuren :-)

Link naar reactie

Ben overlaatst onderweg naar Tilburg plat gereden juist aan ne bouwwerf ,Kheb daar ne hoop bakstenen geleend vespa der bovenop , alles goed inevenwicht zetten en op tien min. stond men ander wiel der onder .Kheb er zelfs men handen nog mogen wassen.

Toffen gasten die bouwvakkers.

Link naar reactie

Bakstenen en dan uw jas of houten planken erop om geen krassen te maken of ???

Ben overlaatst onderweg naar Tilburg plat gereden juist aan ne bouwwerf ,Kheb daar ne hoop bakstenen geleend vespa der bovenop , alles goed inevenwicht zetten en op tien min. stond men ander wiel der onder .Kheb er zelfs men handen nog mogen wassen.

Toffen gasten die bouwvakkers.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Heeft iemand een foto van hoe die Motor montagestander PX/T5/Cosa op je vespa komt te staan ?

Thx, Jeroen

das nog eens een oude thread boven water halen hé ;-)

Link naar reactie

Die staander wordt vastgemaakt aan 2 (van de meer dan 2)bouten waarmee de 2 carterhelften vastzitten, en aan de bout tussen carter en vering. Ik denk dat je dit best even laat plaatsen, tenzij je zelf een momentsleutel hebt? Denk eraan dat de bout tussen vering en carter er volledig uit moet...

Fotoke kan ik je niet leveren, sorry.

Link naar reactie
Shit happens, Jelle. Laat u niet ontmoedigen. Er zullen nog wel van die dingen kunnen gebeuren zoals kabels die breken enz. Met de tijd zul je je plan wel kunnen trekken. Zeker niet opgeven.

hehe idd, ik vind dat trouwens zo de grote charme van een vespa. Het gebeurt wel eens regelmatig dat er iets kapotgaat, maar bij een vespa kan je bijna alles dat kapotgaat terug maken :) (als je wat handig bent)

Link naar reactie

Heb ook zo een pootje staan op mijn PX (met electrische starter), heb deze wel moeten aanpassen omdat mijn pinker stuk ging daardat die electrische starter in de weg zat.

Hier de foto's

Hier zie je hoe je het moet monteren, is vrij simpel.

73375390le6.jpg51119042mv5.jpg

Doordat die electrische starter in de weg zat en zo mijn pinker kapot ging, heb ik het pootje doormidden gezaagd.

60237256wz2.jpg87915621ke7.jpg

Heb over het afgezaagd stuk een buisje gedaan waar ik 2 gaatjes heb in geboord en daar dan draad in getrokken, zo kan ik dat afgezaagd stuk terug monteren en vastzetten met 2 boutjes en klaar is kees ;-)

82124001jq7.jpg31958187qt5.jpg88431697ls6.jpg87549634mh3.jpg45660874ss3.jpg69393175fj0.jpg

Grtz Michel

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...