Ga naar inhoud
Vespaforum.be

afkoppelen automatische smering Vespa px80


Postmanjohan

Aanbevolen berichten

Je moet alvast het tandwiel dat instaat voor de mengeling verwijderen, en best ook de ontstane opening in het carter afdichten. Alle info hier: https://www.vespa-t5.org/mechanik/oelpumpe-stillegen/

Tip: indien je Duits te wensen overlaat, kan Google translate je helpen. 't Is geen perfecte vertaling, maar 't is verstaanbaar ;)

Link naar reactie

Het bovendeel van de oliepomp (een groot woord voor wat eigenlijk niet meer is dan een paar tandwielen) wordt gesmeerd door de 2t-olie. Als je overstapt op voorgemengde benzine verwijder je best alle draaiende delen (11, 12, 13 en 14) want zonder smering kunnen ze vastlopen en via de aandrijving binnenin schade veroorzaken. Je verwijdert inderdaad best ook de verticale as (5) want die (staat rechtstreeks in contact met en) wordt aangedreven door een tandwielspacer op de krukas. Je wil daar geen afgebroken tandjes rondslingeren hebben in je carter. Minder critisch zijn de binnendelen (1,2 en 4). Daarvoor moet je even de koppeling verwijderen. De verticale aandrijfas (5) kan je'r via de carbubox gewoon uittillen (soms met een draaitje aan het vliegwiel). De tandwielspacer (3) achter de koppeling blijft uiteraard gewoon zitten (want funtioneert nog als afstandsspacer voor de koppeling).

IMG_5930.GIF

Link naar reactie
21 uren geleden, Postmanjohan zei:

Vastloper gehad. Zuiger en cilinder aan gort. 

 

Hoe weet je dat het een smeringsprobleem is en geen mengselprobleem of iets anders?  Voor hetzelfde geld verwijder je nu een perfect smeersysteem en heb je ermee de oorzaak niet aangepakt. Een carburateur is meer onderhevig aan slijtage (met gevolgen vandien) dan een oliepompje. 

Link naar reactie

Ja dat is een goeie. Hoe weet je inderdaad dat de pomp de oorzaak is. 

De tank en carburateur waren smerig door vervuilde ethanol (gomresten) ivm langdurig stilstand. Die zijn vervolgens grondig schoongemaakt.  Vervolgens is de carburateur opnieuw afgesteld. Toen reed de scooter eigenlijk prima. Maar helaas ging die bij 70 vol in een vastloper. Tja dan ga je uitsluiten om dit te voorkomen en je leest veel dat de pomp niet altijd betrouwbaar is. Omdat die af en toe hapert en geen olie afgeeft maar lucht. 

 

Link naar reactie

Idd, als er werken aan carbu of olie pomp uitgevoerd (bvb nieuwe pakkingen ) worden zijn alle kleine leidingen of kanaaltjes leeg en is er op dat moment onvoldoende  smering in de cilinder 

daarom , na zulke werken uitgevoerd te hebben steeds 1 volledige tank met  2%mengsmering ( wat wil zeggen 2% olie bij uw benzine ) rijden en dan is de olie terug waar ze hoort te zitten 

grtz sidvespa

Link naar reactie

Probeer absoluut zeker te zijn voor je weer gaat rijden. Dat hij goed reed wil zeker niet zeggen dat je mengsel (lucht/benzine) goed is. Een 2t heeft het meeste vermogen bij een iets te arm mengsel, wat ook een oorzaak van oververhitting kan zijn. 

 

Ik lees hier regelmatig over mensen die hun oliepomp afsluiten wegens niet betrouwbaar zijn, maar eerlijk gezegd heb ik er zelf nog geen weten kapotgaan. Ik heb al wel veel mensen geweten die vergaten olie bij te vullen, of vergaten hun pomp te ontluchten na werken. Maar dat is geen falen van de pomp. Ik zou ze zelf nooit afsluiten. 

Ik snap wel dat je het zo wil uitsluiten, maar dan zou ik, zoals sidvespa zegt, liever eerst proberen met olie in het oliereservoir, én voorgemengd bij de benzine. Dan rij je met dubbel zo veel olie tijdelijk, maar daar doe je weinig fout mee. 

Link naar reactie

Nee, het is minder simpel. In de eerste plaats is een vastloper nooit gewoon een gebrek aan smering. Je piston loopt vast door oververhitting. Die oververhitting kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende zijn een foute lucht/brandstofverhouding (arm mengsel), pingelen (met weer verschillende oorzaken zoals foute ontsteking, te hoge compressie of foute brandstof) of een slechte smering. Het wegvallen van mengsmering is dus niet 100% zeker de oorzaak van je probleem. 

Om met een vers opgebouwde motor veilig te spelen zorg je dat je met alles in de veilige zone blijft. Ontsteking niet té vroeg, hoofdsproeier aan de rijke kant en bij de eerste tankbeurt(en) gewoon even 2% olie onder je benzine mengen. Als je ook je oliereservoir onder het zadel vult met olie, en je ziet dat het niveau van de olie flink gezakt is na de eerste tankbeurt, dan kan je er vanuit gaan dat de pomp netjes ontlucht is. Vanaf de 2e tankbeurt laat je hem dan gewoon zelf smeren. Of zo doe ik het toch 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...