Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GS160 MK1 ombouwen zonder accu


Thois

Aanbevolen berichten

Hallo,

Momenteel ben ik in het bezit van een tweetal GS 160 MK1. Eentje is reeds gerestaureerd, de andere moet nog gebeuren. Echter heb ik nu telkens het probleem dat de accu wordt leeg getrokken. Pas geleden had ik een flinke rit met de Vespa gemaakt zonder problemen. Ik kwam thuis, Vespa gepoetst en daarna startte die niet meer. Het vermoeden dat ik had was dat er wat water in de carburateur / tank was gekomen. Echter bleek dat de accu hartstikke leeg was. Hierdoor de Accu van de andere Vespa gepakt, aangesloten en hij startte weer zonder problemen. Na een paar keer rijden wilde ik vanavond de Vespa weer pakken, zet hem op contact en het lampje brandde niet. Multimeter gepakt en de Accu bleek wederom leeg te zijn. Beide accu's zijn nu zo leeg dat de acculader ze niet eens kan opladen. 

Om een lang verhaal kort te maken vroeg ik mij af wat er voor nodig is om de Vespa om te bouwen zonder accu. Nu moet ik namelijk 2 nieuwe accu's kopen die niet bepaald goedkoop zijn en wil ook van het gezeur af zijn. 

Link naar reactie

Thanks voor de snelle reacties. Dan wordt het toch een nieuwe accu aanschaffen. Ombouwen naar 12 Volt vind ik voor een GS een beetje zonde, tevens is het nog een behoorlijke prijs voor het ombouwen.

Is het zo dat de accu leeg wordt getrokken als je de verlichting aanzet tijdens het rijden? Ik heb namelijk altijd de verlichting aan tijdens het rijden.

Link naar reactie

Volgens mij is de accu leeggetrokken door het standlicht. Toen ik de Vespa wegzette sprong het licht namelijk aan terwijl die niet op contact stond.

Het probleem is dat de accu benodigd is voor de vonk, anders had ik hem er eenvoudig tussenuit kunnen halen.

Link naar reactie

ja dat heb ik ook ondervonden Nero, zet de sleutel in stand 3 dan rij je u accu leeg lijkt me? heb hier ook wat zitten klooien met die accu. zit nu een nieuwe gelijkrichter in en is wel een stuk beter lijkt me . maar ik steek meestal mijn licht maar aan als het donker word :) gisteren de rit gedaan zonder licht t'was dan ook mooi zonnig weer B)

Link naar reactie

Helemaal naar links is inderdaad standlicht. Ik zet hem altijd op de 2de stand van links als ik hem uit zet. Echter ondervond ik de laatste keer dat toen ik op de schakelaar tikte, het licht ging branden. Hierdoor vermoed ik dat de laatste keer het licht is gaan branden terwijl de schakelaar toch in de uit stand stond.

Link naar reactie

Da's idd een gelijkrichter maar wel héél duur.  Een gelijkrichter vind je in elke "deftige" elektronicazaak of online: 

http://www.allekabels.nl/transformator/7371/1074335/gelijkrichter.html

Volgens mij ligt de oorzaak wel niet daar (tenzij je wisselstroom op de batterie zet), eerder aan het contact/ de bedrading er naar toe. 

Uitmeten en proberen! 

Om te vermijden dat je batterij leegloopt bij stilstand kan je er een schakelaar tussen plaatsen (tussen de massa en tussen de stroomdraad. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Alles is nieuw, dus er zit nergens oxidatie oid. Heb gisteren een nieuwe accu gehaald, en alle stelkkers met contactspray ingespoten. Merk dat de schakelaar erg gevoelig is, als ik het contact uitzet en ook maar een beetje met de sleutel beweeg gaat het licht direct aan. 

De gelijkrichter werkt nog goed trouwens, heb de spanning gemeten voor en na starten, na het starten was de spanning hoger. 

Zelf kom ik uit Roermond. De Vespa is uit de buurt, per toeval erg gunstig kunnen kopen. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Even dit draadje hacken :P. We hebben ondertussen toch al een 300 km weer gereden en toch gisteren terug panne met de accu.

Motor valt gewoon uit.

Deze nacht de accu geladen en die geeft terug 6.3v dat is ok. Als ik de motor laat lopen zakt mijn voltage naar 6v en zelfs 5.8v. dit blijft zo met of zonder lichten. Er is iets wat niet klopt ,maar wat , iemand nog een idee? regulator, kabelboom en accu zijn nieuw (accu 1jaar oud)

 

Link naar reactie
Op 1 mei 2016 om 19:18, nero zei:

 

2 uren geleden, tweecilinderke zei:

Even dit draadje hacken :P. We hebben ondertussen toch al een 300 km weer gereden en toch gisteren terug panne met de accu.

Motor valt gewoon uit.

Deze nacht de accu geladen en die geeft terug 6.3v dat is ok. Als ik de motor laat lopen zakt mijn voltage naar 6v en zelfs 5.8v. dit blijft zo met of zonder lichten. Er is iets wat niet klopt ,maar wat , iemand nog een idee? regulator, kabelboom en accu zijn nieuw (accu 1jaar oud)

 

Om van al deze problemen af te raken heb ik een Vespatronic geplaatst... Nog geen seconde spijt van gehad! :-p

Link naar reactie
5 uren geleden, nero zei:

Opgelet, er bestaan twee verschillende sets voor een MK1. Dit omdat er tijdens de productie twee verschillende types (as-diameter) van krukas gebruikt zijn.

Mijn dealer heeft eerst de verkeerde besteld... Deze zit nog nieuw in de doos en mag mogelijk met korting weg...

Moest je interesse hebben stuur je het serienummer van je motor maar door, dan vraag ik het even na voor je!

PS: Zoals Nero aangeeft kost het nu even geld, maar gaat het zeker ergernis voorkomen :-p

 

Link naar reactie

mijne liep vroeger ook al wel eens plat. Ik heb nu een gelbatterij en die gaat veel laner mee. verder is het belangrijk om de sleutel bovenaan het stuur uit het contact te halen als hij stilstaat, anders blijf je blijkbaar op een of andere manier stroom verbruiken

Link naar reactie

0028229 is het serienr. van de motor mag je altijd eens navragen.. En Geertvespa het is tijdens het rijden dat hij blijkbaar leegloopt maar dit na een lange tijd, ik heb +/- 300 km gereden over een tijdspanne van laat ons zeggen, 2 maand zonder extra op te laden en plots begint die te sputteren en val ik stil.contact op de stand zonder licht en met horten en stoten naar huis. daar een nacht aan de druppellader en we kunnen weer weg voor een tijdje! 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...