Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Carter: lekkage? Valse lucht


Pverhulst

Aanbevolen berichten

Een goeie avond iedereen.

Met dit mooi weer opnieuw de vespa naar buiten gebracht.

Tevens enkele onderhoudswerken gedaan. Lekkende benzinekraan vervangen, carbu volledig gereinigd, ontstekingstijd perfect op -19 graden gezet, gebarsten inlaatspruitstuk vervangen, gebroken wormwiel van odometer vervangen,...

Nadien eens gaan rijden. Vespa rijdt nu 10km/h sneller dan vroeger. Maar wel nog een probleempje. Als de motor warm is en ik kom ergens in stilstand, dan loopt deze niet goed stationair. De ene keer valt hij uit na 2 minuten stilstand, de andere keer stijgt het toerental tot een heel hoge rpm. Verschillende standen van de mix-schroef en stationair schroef geprobeerd maar nog steeds niet goed.

Ik vermoed ergens valse lucht.. Thv de carbu is het sowieso goed. Vliegwiel er eens afgehaald en klein beetje olielekkage gezien thv de keerring. Deze dus maar vervangen. Olie tevens ververst.

 

Nu mijn eigenlijke vraag: als ik druk zet in de carter thv opening van de verwijderde oliebout, dan ontsnapt er lucht ergens in de carter. Eerder richting koppelingszijde. Is dit normaal of niet. M.a.w. Is dit een perfect luchtdicht systeem of niet. Waarschijnlijk een wat domme vraag, maar ik stel deze toch... Ik heb het vermoeden dat dit niet zou mogen, maar misschien ben ik verkeerd. En indien dit niet mag, waar moet ik zoeken.. Keerring langs koppelingszijde? Nergens olielekkage te zien trouwens...

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Weet niet of het dat is maar er  zit een ontluchter boven  op je carter, ...

Betreft hoog in toeren gaan>  heb je een nieuwe vilting ring gestoken tussen spruitstuk en huls ? 

Gr 

Link naar reactie

Bedoel je de versnellingsbak of het carter? Carter is het gedeelte waar de krukas in draait. Groot verschil ;-)

 

Al zijn ze beiden niet 'luchtdicht' hoor. En druk zetten op onderdelen met keerringen is steeds een beetje gevaarlijk. Als de lip naar buiten floept is ie voor de vuilbak. 

Zoek je luchtlek met wat remmenreiniger, dat werkt prima!

Link naar reactie

Ik heb op dit moment exact hetzelfde probleem. Zelfde stappen doorlopen en zelfde onderdelen vernieuwd. Het is mij nog een raadsel wat het is. 

Ik dacht aan een lekkende voetpakking van de cilinder. 

Link naar reactie

Goed om te weten dat deze dus niet luchtdicht zijn. Ik heb gewoon via een slangetje erop geblazn, dus zeker geen compressor, want anders zou de keerring inderdaad kunnen verschuiven.

 

Gasklep zal het denk ik niet zijn, want ik heb zelfs even een volledig nieuwe carburator geprobeerd en hetzelfde probleem.. En de gaskabel lijkt mijn inziens nog in goede staat.

 

Heb thv de carburator met remmenreiniger gespoten en merkte niet echt een verschil, behalve als er remmenreiniger rechtstreeks thv de luchtfilter komt, dan stopt de motor. Ik had verwacht dat deze net sneller zou moeten draaien.. Is dit normaal?

 

En waar zou ik best nog kunnen testen met remmenreiniger?

Link naar reactie

Volgens mij heeft het  niets met de carb te maken.

Uw blokje zet uit door warmte , we moeten daar probleem zoeken.

Ik had pas kapotte schroefdraad aan bougie waar door ik compressie verlies had als hij warm werd,  met beroerd rijen en starten als gevolg. Check dat eens misschien...

Gr 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Adrian zei:

Volgens mij heeft het  niets met de carb te maken.

Uw blokje zet uit door warmte , we moeten daar probleem zoeken.

Ik had pas kapotte schroefdraad aan bougie waar door ik compressie verlies had als hij warm werd,  met beroerd rijden en starten als gevolg. Check dat eens misschien...

Gr 

 

 

Link naar reactie

Ik zal dit eens vanavond checken. Beroerd rijden doet hij niet. Rijdt wellicht iets meer als 60km/h (wijzer gaat maar tot 60) zonder grote haperingen en dit met een standaard origineel blokje. Maar 1 keer op 10 bij stilstand, begint het toerental continu te stijgen waardoor ik verplicht ben deze uit te zetten, anders zou de motor gewoon ontploffen :-).  Als ik deze opnieuw start is er geen probleem meer. Gasklep kan eigenlijk niet de oorzaak zijn, anders zou deze bij opnieuw starten opnieuw in toeren gaan en dat doet hij niet.. Ik snap er niks van.. 

Link naar reactie

Kan u zeggen dat meer dan 60 absoluut niet normaal is met een standaard blokje :) eerder 45 max, voor een 1ste serie , is het misschien een 50s ? 

Of foute wormwiel ? 

Hoe is uw bougie kleur ? 

 

Gr 

 

Link naar reactie

Leek me ook een beetje veel :)

Het is inderdaad een eerste serie van 1964. Blokje is nochtans zeker standaard. Mogelijks een verkeerde wormwiel. De oospronkelijke was een metalen. De nieuwe is een rode plastieke van bij maskes gekocht. Heb tevens de ontstekingstijd veranderd. Dus ben ik niet zeker waardoor deze nu 60 km/h aangeeft ipv de 50. Zal eens met de gps de snelheid moeten meten dan.

Bougiekleur is mooi lichtbruin van kleur.

Link naar reactie

dit zijn symptomen van valse lucht. Je zal zien dat wanneer dit voorvalt en je je choke opentrekt het toerental terug gaat zakken omdat je zo meer bezine geeft waardoor het mengsel terug wordt wat het moet zijn. Op zoek naar de valse lucht dus. Ik gok toch op carbu/spruitstuk

Link naar reactie

 

@geertvespa

ik denk dat dit inderdaad juist is. Het is zoals dat het mengsel plots te arm wordt. Maar ik denk niet dat de valse lucht van bij de carbu komt. Deze is echt mooi op zijn plaats met een nieuwe viltring en een nieuwe huls. Keerring langs vliegwiel is ook vervangen. Van waar kan er nog valse lucht komen?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...