Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Afgebroken stelschroeven voor versnellingselecteur


VanKo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben een PK50XL aan het restaureren.

Tijdens het demonteren van het blokje ben ik 2 problemen tegengekomen:

  1. Het naaldlagertje van de secundaire as, die in een blind gat in het carter zit, krijg ik er niet uit. Heeft er iemand tips ?
  2. De 2 stelschroefjes voor de versnellingsselecteurkabels zijn afgebroken. Hoe krijg ik resterende stukken van de schroefjes uit het carter ?

Alle tips zijn welkom. Of als er iemand het geschikte materiaal heeft om deze klussen te klaren en het even voor mij wil doen, mag je me zeker ook contacteren.

Ik hoop dat ik snel verder kan, zodat ik snel van de Vespa kan genieten.

Alvast bedankt.

IMG_2292.JPG

IMG_2291.JPG

Link naar reactie

om de naaldlager te verwijderen , warm je het carter rond de lager goed heet , daarna valt het er gewoon uit als je het omdraait , wel enkel het carter opwarmen he , niet de lager zelf .

de stelschroefjes zoals op foto verwijder je het best zo , een smalle schroevendraaier in de gaatjes kloppen tot ze klemmen en de schroefjes er verder indraaien tot ze er aan de achterzijde uitvallen , een kleine kruis wil ook wel eens lukken 

Link naar reactie

Voor die naaldlager bestaan een speciale trekker. Ook kan je eerst die naaldjes eruit halen en dan buitenkant warm maken. 

Die stelschroefjes kan je met een kleiner boor dan de schoef voorzichtig losdraaien. Ook voldoende kruipolie gebruiken. Dan komen die wel los. 

Grts

Link naar reactie

Bedankt voor de tips. Ik probeer vanavond de schroefjes los te krijgen.

Wat het lager betreft: ik heb reeds geprobeerd met het op te warmen met een hete-lucht-blazer, maar ik kreeg het er toch niet mee los. Bestaat er een beter manier om op te warmen ?

Raffa, heb je toevallig ergens een afbeelding van zo'n trekker of weet je waar ze te vinden zijn ?

Link naar reactie

een lagertrekker ziet er zo uit en is in elke gereedschapszaak te vinden:

8165_lagertrekker_inwendig_15mm.jpg

je moet de juiste diameter hebben voor je lager. Op de bovenkant schroef je een schuifhamer. Paar zachte tikjes met de schuifhamer en het lagertje is er uit. 

 

Voor de stelschroefjes is het juiste gereedschap een linkse tap. gewoon de juiste maat in het gaatje van de stelschroef. Linkse kant opdraaien waardoor het zich vast zet en de schroef meeneemt in de juiste richting (eruit).  

MRO_SHOP-50006001.jpg

Link naar reactie

Een mogelijkheid om 't lager eruit te Krijgen is het lager en het gat volledig opvullen met vet en dan met een hamer de as erin kloppen. Door de hydraulische werking van het vet kan het lager eruit geperst worden.

Link naar reactie

Heb ooit eens een primavera carter in een oven gestoken op 200 graden , de lagers vielen er vanzelf uit 

Link naar reactie

Na uren zwoegen met gasbrander, schroevendraaiers, WD-40 en alles wat ik thuis kon vinden nog altijd geen resultaat...:angry:

Denk dat ik toch maar echt geschikt gereedschap zal moeten halen. 

Iemand een idee waar ik dit kan vinden in de omgeving Brasschaat/Antwerpen ? Of kan het eventueel ergens gehuurd worden ??

Link naar reactie

Gooi het maar bij mij af. Pm me maar ik werk in de regio Woensdrecht, woon in Breda (30 minuten rijden)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...