Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gaskabel


Atom

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Gisteren is mijn gaskabel afgebroken aan de kant van het stuur. Al een chance had ik er thuis nog eentje liggen. Deze was zonder nippel aan de kant van de carburator. Dus ik à l'improvisoir een nippel erop gesoldeerd en bijgevijld. Dit op de afstand dat die past in het "haakje" dat verbonden zit met de oliepomp en waarin het haakje van de gasklep past dewelke in de carburator zit. (ik rij met een PX150 E arcobaleno van 1984)

 

Volgende dag naar het werk gereden en wat merk ik : stationair blijft de motor niet draaien, dus de stelschroef op de carburator staat nu een halve slag open en dan gaat het nog. Ook merk ik bij het rijden op een constante snelheid dat het allemaal wat schokkerig gebeurt. Misschien iets met de oliemenging die nu niet juist meer is?

 

Als ik ga kijken bij SIP zie ik dat er verschillende kabellengtes zijn voor de gaskabel(standaard vs malossi), is dat van tel?

 

Mijn vraag is dus ofdat heel dat gedoe met de lengte van uw gaskabel te maken heeft? En waarop moet je letten bij het monteren van een nieuwe gaskabel ivm instellingen carb enz. ?

 

Reeds bedankt en nog een fijne dag!

AT

 

Link naar reactie

Normaal is de kabel aan de kant van de carbu met een bolletje of een heel klein cilinder vorming tonnetje (dit krijg je ook door je stel moer door zonder deze te moeten demonteren ). Aan de kant van uw stuur moet je hem op maat bevestigen met een speciaal kabel klem tonnetje dat in de inkepingen in uw stuur passen . Wat uw carbu afstellen betreft kan je volgens mij hier de zoek functie best even gebruiken

Grtz sidvespa

Link naar reactie

mijn vraag is dus enkel ofdat het normaal is bij het veranderen van uw gaskabel dat je dan uw carb instellingen dient aan te passen?

Dus of de lengte van uw gaskabel invloed heeft op uw instellingen van uw carb. Dien je de gaskabel zo hard mogelijk aan te spannen, als je bv een verstelbaar nippelte achteraan uw kabel hebt?

Link naar reactie

Stel éérst je stationair toerental af. Dat kan gerust zonder gemonteerde gaskabel. Stationaire stelschroef (die van boven op het luchtfilterhuis) bijna helemaal indraaien, en dan zachtjes uitdraaien tot je het juiste toerental hebt. Vervolgens stel je de kabel zo af dat je 1-2mm met je gashendel kan draaien zonder dat je gasschuif beweegt. 

 

Waarschijnlijk is het stationaire toerental bij jou ooit afgesteld met de stelschroef van de kabel. Dat is niet de juiste manier. Een kabel is niet nauwkeurig genoeg voor die functie.

Link naar reactie

inderdaad, stationair regel je met je stationair schroef, speling op de kabel met de regelschroef van de kabel.

dus: als uw carburator afgesteld was met de regelschroef, ja dan met je de carbu terug afstellen als je je kabel vervangt

Link naar reactie

ja inderdaad, het gesoldeerde propje dat ik dus op de kabel had gesoldeerd was te groot en duwde de gasschuif terug dicht, daarom bleef de motor dus niet (of bijna niet) stationair draaien.( te weinig benzine als ik de gashendel niet opendraai) Van de middag het soldeersel zitten bijvijlen en nu ronkt ie gelijk een gelukzalig poezeke.

Bedankt nog om me op het juiste spoor te zetten!

Nu hopen dat het soldeersel houdt...

Link naar reactie

ik zou toch eens kijken naar je stationaire schroef hoor. Je gasschuif komt toch terug tot tegen de regelbare aanslag, en niet verder, hoe hard je kabel er ook tegen duwt. 

 

Ik vermoed nog steeds dat je kabel geen (of niet voldoende) speling heeft, bijgevolg de regelschroef op de carb zijn functie niet kan doen en dat dat de oorzaak van de kabelbreuk in de eerste plaats was. 

 

 

 

 het gesoldeerde propje dat ik dus op de kabel had gesoldeerd was te groot en duwde de gasschuif terug dicht, daarom bleef de motor dus niet (of bijna niet) stationair draaien.

Link naar reactie

Ik was vergeten te vermelden dat ik de stationaire schroef terug heb uitgedraaid(ca. 2.5 toeren) De gesoldeerde prop was dus te groot en het hendeltje aan de oliepomp kon niet verder, daarom dat de gasschuif niet in een goede positie stond en de motor dus belabberd draaide. Nu is dus alles ok, deze morgen nr het werk gesnord en ging lekker dus ikke content . merci voor de input trouwens !

 

Wel even melden dat ik de kabel die ik dus nog had liggen een grotere diameter heeft als de kabel die ik er heb uitgehaald. (deze was bovenaan aan het stuur afgebroken) Dus wa meer moeite om die kabel in da clipske van de oliepomp te krijgen (in de carb)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...