Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Twijfel Bougiekleur


Pverhulst

Aanbevolen berichten

In een vorig topic vermeldde je dat de vespa van een passionele vespaliefhebber kwam en grondig gereviseerd was.

 

Ondertussen heb je ontkoppelingsproblemen, gasgeefproblemen, lekproblemen,... gehad. Hoed je voor zogenaamde "passionele vespafanaten".

 

Het lijkt me dat deze vespa nog nooit of nog nooit deftig is gereviseerd.

 

Als er effectief olie uit dat gat komt, dan heb je een oliebron ontdekt en ben je binnenkort schatrijk.

 

Volgens mij doe je er goed aan om de motor een deftige revisie te (laten) geven vooraleer je probeert met allerhande aankopen je problemen op te lossen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Het is wel waar dat ik wat problemen heb ;-)

Grotendeels zijn deze opgelost. Het lek komt wel niet van dit gat, maar van de aansluiting cilinder-uitlaatspruitstuk. De boutjes waren niet goed aangespannen. En van hieruit loopt het wel naar het gat die verbinding heeft met de interne bobijnen.

Nu heb ik de bouten goed aangespannen. Kan helaas vandaag niet gaan rijden om te zien of het lekken gestopt is. Maar ik vroeg me af of ik dit gat mag dichten, mocht het lekken toch niet gedaan zijn zodat er niks op de interne bobijnen loopt.

(Ik zou graag een goed adres hebben voor onderhoud/herstelling van een smallframe. Maar het moet wel in de omgeving rond brugge zijn, daar ik de vespa niet kan vervoeren..)

Link naar reactie

Als je nou achter iedere moer van je uitlaatspruitstuk een veerring plaatst. Uit mijn hoofd M5 op de cilinder en spruitstuk. Dan komen ze ook niet meer los. dat is de reden waarschijnlijk waarom ze los getrild zijn. Verder is er op het internet een mooi schrijven te inden je het zelf aan wil pakken. Maar ik sta volledig achter nero, dat als je al zoveel problemen hebt je het beter kunt uitbesteden.

Link naar reactie

Ik zal een veerring plaatsen, dat is inderdaad een goed idee. Ik heb de externe bobine veranderd en hij start weer :-)

Ik zal nu ook eens de ontstekingstijd controleren. Weet iemand waar je de schroef moet los en weer aanvijzen voor het instellen van de contactpunten op 0,4mm. En ik begrijp dat die 0,4mm de grootste open stand is, maar hoe weet ik wanneer dat deze op zijn breedst is. Is dit bij btdc of ot?

In bijlage de foto van de statorplaat

post-15404-0-81200000-1429786274_thumb.j

Link naar reactie

Eigenlijk is het super simpel. Als het enkel de bedoeling is om deze op 0,4mm te zetten, mag je het vliegwiel er zelfs niet vanaf halen. Enkel het kapje dat erop zit met de 4 bouten. Dan zie je 2 openingen in het vliegwiel. Het speelt geen rol waar het vliegwiel zich bevindt om de contact breedte vast te stellen. Enkel op de btdc sluiten de contacten zich. De contacten zijn gelegen boven de zwarte draad op de foto die naast de dikke gele ligt.

Boven die zwarte draad is er een grotere vijs. Deze moet je wat openschroeven. Dan moet je iets van 0,4mm tussen plaatsen en de schroef weer aanspannen. Nadien moet die nog steeds 0,4mm openblijven. Dit gebeurde echter bij mij niet. Die kwamen weer op elkaar. Gewoon iets meer opendoen en dan weer vastvijzen en nu kijken op de voeler van 0,4mm er net tussen past. Indien wel, dan is het perfect. Ik gebruikte een stuk visdraad van 0,4mm voor de dikte te bepalen. Dat ging ook perfect.

Je vindt info op:

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/points.timing.over.html

En

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/points.timing.html

Nadien kunt u ook de bdtc bepalen. Dat gaat ook heel gemakkelijk.

Als er nog iets niet duidelijk is, zeg het dan. Ik probeer het dan uit te leggen. Of ik neem desnoods foto's.

Link naar reactie

Nee, het vliegwiel moet er dus zeker niet af. En dat maakt het wel veel simpeler. Ik moest deze er wel af krijgen want de ontstekingstijd was niet 100% juist. En dan moet je de rator plaat ietsje verschuiven. Misschien kunt u natuurlijk ook bij u eens kijken of de onrstekingstijd wel nog klopt... Is wel wat meer werk natuurlijk... Maar ook niet moeilijk.

Succes

Link naar reactie

Contactpunten afstellen met ne visdraad, man, man, man... en ik die dacht dat ik 6 maand geleden een complete leek was. Ik wil jullie enthousiasme niet niet beknotten maar a

ls je geen deftig gereedschap hebt, afblijven!

Link naar reactie

Man, man, man volgens mij denkt er iemand dat er 2 soorten lengtematen bestaan. Waarom zou visdraad niet preciezer zijn dan een voelerplaat??? Dat zou ik echt willen weten.

Nylon visdraad is even stug en 0,4mm is 0,4mm of is dat bij u anders?

Als u natuurlijk voelerplaatjes heeft, gebruik dan deze, maar preciezer en gemakkelijker zal het zeker niet zijn hoor. Enthousiasme is goed en efficiëntie en logisch denken zou bij anderen nog ook van pas komen :-)

Goed materiaal is nodig, maar alleen als het echt een verschil uitmaakt. Net hetzelfde als voor het mengen van 2-takt olie. Je kan zo'n speciaal bekertje kopen die de 2% verhouding zelf aangeeft, maar als je 1/50 van de hoeveelheid getankte benzine in een gewoon maatbekertje overgiet zal je dezelfde hoeveelheid bekomen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...