Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Twijfel Bougiekleur


Pverhulst

Aanbevolen berichten

Mijn vorige bougie was zwart en wat nat. Dus volgens de bougieschema: te rijk en teveel olie..

Heb nu een nieuwe bougie geplaatst want het zwart kreeg ik er niet meer af en daardoor kon ik de nieuw ontstane kleur niet meer bepalen.

Ik heb net een ritje van 50km gedaan, bij bijna thuiskomst de motor al rijdend afgezet en verder laten uitbollen, de bougie er dan onmiddellijk uitgehaald en dan natuurlijk...een foto genomen.

Het probleem is dat de nieuwe bougie aan de ene kant wit is, aan de andere kant donkerbruin en de electrode heel, heel lichtjes nat in de bocht.

Wat denken jullie? Is het goed of niet? Of is 50km rijden te weinig om nu al iets over te zeggen?

Zoals altijd: bedankt op voorhand ;-)

post-15404-0-90100000-1429204166_thumb.j

post-15404-0-37940000-1429204180_thumb.j

post-15404-0-17300000-1429204192_thumb.j

post-15404-0-03060000-1429204203_thumb.j

post-15404-0-42020000-1429204213_thumb.j

Link naar reactie

Die had wat problemen tijdens het rijden.

Het opstarten ging perfect en het rijden met een koude motor ging heel goed.

Maar eens warm, dan begon deze wat te haperen en bij stilstand viel deze in toeren om dan uiteindelijk volledig stil te vallen indien ik geen gas gaf. Als ik het stationair al is het maar een héél klein beetje hoger zette, dan begon die de volgende keer bij stilstand heel hoog in toeren lopen. Heel bizar dus. Bij het rijden moet ik steeds redelijk hoog in toeren van versnelling veranderen, anders trekt deze totaal niet op of dreigt zelfs stil te vallen. Wat ik ook moet zeggen, is dat ik de stationairschroef heel ver moet indraaien. Ik heb zelfs het veertje moeten inkorten anders kon ik hem zelfs te weinig aandraaien. Ook niet normaal denk ik.

Mijn vorige bougie was wat zwart en wat nat, waardoor het enige dat ik nog kon veranderen de luchtmengschroef was. Omdat het mengsel blijkbaar te rijk was, heb ik de luchtmengschroef nog een slag uitgedraaid tot 3 volledige slagen. Hetgeen redelijk veel is, vind ik. En daarom heb de bougietest opnieuw willen doen.

Echter de vespa rijdt na deze aanpassing nog niet 100% zoals het hoort. Net de carburateur , dellorto 15/10, volledig opengedaan, maar alles is er nog als nieuw en niks verstopt. De idle jet maat is 38. Weet niet of er hierin een wijziging mogelijk of nodig is.

De sproeier maat is 52. Ik dacht dat deze misschien te groot was, maar lijkt me toch aanvaardbaar.. Ik moet ook nog zeggen dat er wat benzine in de luchtfilter was...

Wie kan helpen en is de bougiekleur goed of is het nog te vroeg om iets zeggen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Mijn vespa valt ook relatief traag in toeren bij het lossen van het gas. Dus misschien ook valse lucht. Heb geprobeerd met deo rond de inlaatspuitstuk te spuiten en het toerental daalt. Omdat de deo wel zeer fijn vernevelt, ben ik echter niet 100% zeker of hij de deo via de spruitstuk of via de luchtfilter opzuigt. De nevel is overal wat in carburateur ruimte.. Want als ik wat verder uit, meer richting luchtfilter, dan daalt het toerental even snel.

Hoe kan ik beter testen? En hetgeen ik niet begrijp: bij de deo of remreiniger test zou het toerental toch moeten stijgen?? Maar bij mij daalt deze onmiddellijk... Wat is de reden??

Link naar reactie

Hoe hoger in toeren, hoe meer zuurstof.

 

Als je remmenreiniger in de luchtfilter spuit komt er minder zuurstof bij je mengsel wat resulteert in lagere toeren en een vette bougie. :)

 

Om je oliekeringen te vervangen moet de motor er van onder en geopend worden, niet direct een werkje voor een leek, tenzij je wat technische kennis hebt...

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Aha,

Dan is dit ook weer eens duidelijk. Bedankt nero. En als er bv. 1) Valse lucht zou zijn thv de aansluiting carbu-spruitstuk en ik daar deo spuit: zou het toerental dan wel moeten stijgen?

2) de oorzaak van een vette bougie zou dus ook aan te weinig lucht kunnen liggen? En wat moet ik dan doen? De sproeier is al redelijk klein en de luchtmengschroef is al 2,5 slagen uitgedraaid...

3) en ik ken inderdaad nog niet super veel van vespa's. De oliekeeringen zal ik dan best niet zelf doen. Weet er iemand een goed adres rond Brugge?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

1) Naar mijn weten bevat deo geen zuurstof, neen dus. Die Deo-truk snap ik eigenlijk niet zo goed. :)

 

2) Aan een slechte verbranding (ontsteking?), maar meer waarschijnljk aan olie uit je carter die in de cilinder wordt gezogen door een lekke oliekering. Laat je carterolie eens af, als die naar benzine ruikt is de oliekering aan de koppelingszijde stuk.

 

3) Voor iemand te vinden die aan small frames wil/ kan werken moet je het misschien iets ruimer zoeken.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Bedankt voor het snelle antwoord.

1) de werking van de deo test weet ik niet zo, maar overal lees of zie ik (zoals op youtube) dat het toerental zou moeten oplopen omdat deo licht ontvlambaar is en dus voir extra ontsteking zorgt. Maar bij mij, en blijkbaar als enige, daalt het toerental op dat moment. En daardoor ben/was ik verrst

2) ik denk misschien ook in de richting aan een lekke oliekeering. Er was gelijk wat olie rond de cilinder. Ik zal morgen eens ruiken aan de carterolie. Had al eens vlug gekeken, maar deze was gelijk overvol. Morgen eens controleren. Hopelijk geen benzinegeur :-). Of wel, dan ben ik heel zeker dat het de oliekeerring is :-(

3) indien iemand een goed adres voor een smallframe in de ruime omgeving rond brugge, laat maar weten

Link naar reactie

Nero,

Vandaag eens de carterolie gecheckt. Ik ruik niet echt benzine... Ofwel moet het zo licht zijn dat ik het natuurlijk merk.

Vandaag dus een grote toer gedaan, vespa sputterde soms wel, soms niet, maar reed in het algemeen goed, maar toch...in panne gevallen.

Was aan het rijden en alles ging goed, maar na 40 km viel die compleet in toeren. Totaal geen reactie en geluid meer op gasverandering. Precies dat die op 3 sec tijd geen benzine meer opnam. Benzine is er nochtans nog in overvloed. Proberen opnieuw te starten, maar niks. Er is wel genoeg compressie, dus dat is zeker geen probleem.

Heb dan een nieuwe bougie ingestoken en de vespa startte weer. Toeval of niet? Maar na 500m rijden weer hetzelfde. Plots totaal geen reactie meer en de vespa valt na 3 keer sputteren na een plotse toerentaldip onmiddellijk uit. Weer efkens opgestart. Dit dus in neutraal, maar de vespa maakte dan enorm veel toeren. Net hetzelfde als volgas blijven geven in neutraal. Wat gebrobeerd te draaien aan de gashendel, maar geen verschil. De vespa dus maar onmiddellijk stilgelegd. Opnieuw gestart en dan deed die normaal. 100m kunnen rijden en dan weer stilgevallen. Onmogelijk om nadien de vespa nog te starten.

Ik dacht misschien een probleem met de benzinetoevoer of iets verstopt. Heb ter plaatse de carburator volledig opengemaakt, maar daar is het ook 100% zeker geen probleem. De gasschuif werkt nog ook perfect. En er was nog voldoende benzine in de leiding.

gekeken of de bougie nog vonkte en dat was wel niet goed. Amper een vonk. Wel eens elektriciteit gevoeld waar ik de draad vastnam. Maar dus niet echt een vonk te zien aan de electrode. Ik vermoed dus dat er een probleem is met de ontsteking.

Wat kan de oorzaak zijn en kan een lekkende oliekeering daar ook het probleem van zijn. De bougie zag er deze keer wel goed uit. Dus redelijk mooie kleur en niet nat. Ik zag gelijk wel een spoor van donkerbruine/zwarte olie aan de voorkant van het motorblok. Maat misschien is dit van veelvuldig te proberen starten, want het begon pas naar beneden de lopen.

Wie o wie kan mij helpen?

Link naar reactie

Zet je vespa op iets zodat je het achterwiel kan eraf halen. Dan gebruik ik een krik om het blok te ondersteunen om dan de motorbout eruit te halen. Dan rustig de krik laten zakken tot je aan de bouten en kap kan. Wel niet vergeten de carburateur eraf te halen. Ik deed het zo alleen, geen ander paar handen voorhanden. Wel met een pk maar dat is vrijwel hetzelfde.

Link naar reactie

Heel,erg bedankt voor de hulp en uitleg. Een barst is het niet, al lijkt het inderdaad echt zo op de foto.

Ik heb de bobine en bougiekabels besteld, morgen zou het moeten aankomen. En ik zal dan misschien eens de cilinder openmaken, op de manier dat u vertelt. Het is dan vrij simpel als ik al de kabels niet moet losmaken.

Ik laat nog iets weten.

Mocht de cilinder stuk zijn, is er dan een bepaald merk aan te raden? Liefst een 50cc zodat deze nog altijd b klasse blijft. Zijn er tussen de verschillende merken sommige die wat meer pit geven of is de ene 50cc hetzelfde als een andere 50cc?

Link naar reactie

Ik heb de cilinder aan de buitenkant gekuist. Ik denk dat het lekt tussen de uitlaatspruitstuk en de cilinder. Hoort daar ook een papieren pakking? De vijs was ook niet goed aangedraaid. Kan er in principe vanuit hieruit olie/benzine lekken?

Daarbij is er een gat thv de interne babijn. Langs hier was er ook olie naar binnengelopen. Mogelijks zorgde dit ook voor problemen. Was dit gay niet bedoeld voor de oorspronkelijke bougiekabel? Nu komt de bougiekabel van een externe bobijn. Mag of moet dit gat dicht? Zie de 1e en laatste foto.

Alvast bedankt!

post-15404-0-04700000-1429629497_thumb.j

post-15404-0-69660000-1429629520_thumb.j

post-15404-0-14940000-1429629550_thumb.j

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...