Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 50 R 1970


JJP

Aanbevolen berichten

Onlangs deze Vespa overgenomen van een goede kennis. 

 

Het is een Vespa 50 R uit 1970. De lak is origineel en in redelijk goede staat. Op wat roest op de treeplank na. Ik ga deze zo laten, de charme van een oude lak vind ik toch een stuk mooier dan een compleet gerestaureerde. De vroege R kwam net als de N met 9 inch dichte wieltjes. Als extra aankleding zat er een rand om het beenschild en een versiering op het spatbord voor. De rubbers op de treeplank zijn hetzelfde als de 50 N. 

 

De motor is compleet gereviseerd. Nieuwe lagers, pakkingen, keerringen, schakelkruis etc etc. Set up:

 

- 75 DR (3 poorts)

- 16-16 carb

- Reed valve inlaat

- Electronische ontsteking (PK 50)

- Sip Road Banaan uitlaat

 

Toen ik de Vespa kocht zaten er spiegels op, een te groot zadel en de lampen voor en achter waren goedkope repro's. Direct de spiegels eraf geschroefd, zadel vervangen voor een andere exemplaar (nog niet definitief) en voor en achter originele Siem units gemonteerd. Ook vond ik een origineel stuurslot, waar ik erg blij mee ben :)

 

Gister de 9 inch wieltjes vervangen voor 10 inch ( met dank aan Didier van het forum hier) en met nieuwe Heidenau banden. Ook de Faco uitlaat vervangen door de Sip Road Banana. De verbetering qua wegligging is enorm. 9 inch is voor mij veel te wiebelig en biedt weinig comfort en vertrouwen in de handeling. 

 

Wat foto's: 

 

IMG_1356_zpsycqeukzg.jpg 

 

Zoals ik de Vespa onvernam. 

 

 

IMG_1429-1_zpsc1bdzykp.jpg

 

Spiegels eraf, ander zadel.

 

 

IMG_1411_zpsgjq2wzbi.jpg

 

Wat kleine deukjes en plekjes (motorluikje heeft een tik gehad). 

 

 

IMG_1412_zpsrtvnoduk.jpg

 

Origineel stuurslot. 

 

 

IMG_1779_zpsnibou3bm.jpg

 

Huidige staat, met 10 inch wieltjes en Sip Road Banana. 

 

 

Wat ik nu nog op mijn lijstje heb staan:

- Andere kentekenplaat houder. 

- Voorveer vervangen (heb een iets sterkere Carbone reeds liggen)

- Reservewielhouder + wieltje plaatsen (ook origineel liggen). 

Link naar reactie

Thanks allemaal! 

 

@arti-bella: 

De verschillen die ik nu merk tussen de Faco en de SIP Road: 

 

- Constantere krachtlevering. 

- Lijkt iets vlotter op te trekken

- Ook in lage toeren iets meer vermogen dan de Faco. 

- Geluidje mooier ;)

 

 

Ik heb wel het idee dat de 75 DR 3 poorts niet voldoende power heeft om optimaal gebruik te maken van de uitlaat. Hoe dan ook vind ik dat deze in lage toeren te weinig vermogen levert. Dat was al zo met de Faco uitlaat, ik had ook niet de verwachting dat het met een andere uitlaat zou veranderen. Was ook met name een optische beslissing. Maar het zet me wel aan het denken wat ik in plaats van deze cilinder zou kunnen monteren. Ik heb niet zoveel interesse in heel hard kunnen rijden. Ik woon in de stad en daar heb ik meer aan een scoot die ook met 2 vlot optrekt en meekomt in het verkeer. 

 

Wat er nog op de plank ligt is een 102 Pinasco, alu cilinder. Waar ik geen zin in heb is om de vertanding aan te passen, primair wel, dat is zo gepiept. Dus, is het aan te raden deze te monteren? Heeft dat veel zin met standaard overbrenging (met aangepast primair)? Of is het zonde en heb je pas echt profijt van deze set met een andere vertanding?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...