Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Sproeier Keuze ?


xdaastra

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb mijn lml 2T 125 wat aangepast.

 

Ik heb een sip road 2.0 gestoken en een originele luchtfilter van een PX met boost holes.

 

Nu is mijn vraag welk sproeierke ik best kan steken. ik heb het net al helemaal afgeschuimd en ik geraak er niet echt wijs uit.

 

Ik was begonnen met een 98 en ben gestopt op een 106 mijn bougie blijft immers nog steeds wit? 

Afstelling staat op mixture 1.25.

topsnelheid heb ik helaas niet kunnen testen wegens het belgische weer :D (dan merk ik toch dat hij inhoud als ik te groot ben gegaan of niet?)

 

Iemand wat tips? ik wil er namelijk veel uit leren! 

Link naar reactie

Belangrijk is dat je goed weet wat je bekijkt als je je bougie leest. Het duurt een minuutje voor je bougie om te veranderen van kleur bij normale omstandigheden. Dat wil zeggen... een minuut volgas rijden, afzetten, uitbollen. Dan de bougie eruit en kijken. Dat is de enige manier waarop de kleur van je bougie iets kan vertellen over je hoofdsproeier. 

 

Vanaf stationair tot net voor volgas moet je niet proberen afstellen aan de hand van de kleur van je bougie. Bij sommige gasstanden draait hij beter wat te arm, bij andere wat te rijk. Dat hangt van een aantal dingen af. Je moet zoeken naar het punt waarbij je het hoogste koppel hebt. Zelfs al is je bougie erg licht stationair... je gaat aan dat toerental een vespa (geforceerde koeling) nooit beschadigen. Het is pas onder belasting dat je hem gaat oververhitten als hij te arm staat. 

 

Mijn ervaring toen ik een Sip road 2 installeerde op een 200: hoofdsproeier ongewijzigd (116), en regelschroef ongeveer een halve slag uitgedraaid. 

Dat was na veel testen en aanpassen. De reden dat uiteindelijk de hoofdsproeier niet groter is, is deze...

Een sip road is een expansiepot. Hij zorgt er dus voor dat bij volgas de vulling vergroot, en niet zozeer de flow.  Er is een voelbaar verschil in koppel. Dat kan enkel als er meer benzine in de cilinder terecht komt. de originele uitlaat zal een deel van het onverbrande mengsel gewoon naar buiten blazen. De sip duwt het deels terug de cilinder in. 

De road 2 is niet getuned voor stationaire toerentallen. Daar merkte ik dus wel dat hij rijker moest staan. Maar stationair verliest hij een klein beetje koppel tegenover de originele uitlaat. Net voelbaar. 

 

Let wel... mijn motorblok is het jouwe niet. wees voorzichtig!

Link naar reactie

Draai je regelschroef een een halve toer uit, en kijk eens of hij dan krachtig stationair loopt, en vertrekt vanuit stilstand. Hoofdsproeier ga je wellicht weer moeten verkleinen hoor. Doe om safe te spelen voorlopig maar 100 of 102. En probeer eerst zoals omschreven volgas (de hoofdsproeier) juist te krijgen.

Link naar reactie

Vandaag nog wat aan het testen geweest. nu gaat hij met een 100,101,102 niet echt denderend. nu met een 108-110 gaat hij goed bij deze ziet de bougie er ook langs de ene kant wat koffie melkachtig uit en aan de andere zijde wat witter. kan ik zo rijden of maak ik zo brokken ?

ik vindt het raar dat ik met zo'n grote sproeier zo vlot kan rijden ?

kan ik hier schade met aanrichten ?

gaat er olie en benzine door deze jet of enkel benzine? (dat ik niet te weinig smering krijg)

 

de lucht/benzine schroef staat op 2 draaien de Idle op 2,5

Link naar reactie

na een hele levering sproeiers ben ik vandaag wat begonnen met knutselen. nu heb ik er is een 120 ingeduwd maar bij vol gas stottert hij nog steeds niet?

 

maar bij een beetje gas of gas dicht te draaien stottert hij ongelooflijk hard! nu heb ik op het forum deze gevonden http://www.vespaforum.be/index.php?/topic/17374-afstellen-carbu-efkes-nadenken-ivm-lml-150/

 

Wat ik hieruit heb kunnen leren is dat ik mijn mixer tube moet aanpassen naar een BE3 nu heeft deze een E3 zit hier verschil ? 

ook ga ik mijn rolanti sproeier aanpassen naar een 55/160

 

Zit ik hier met in de juiste richting ? ook heb ik mijn bougie aangepast naar een B7HS en een B8HS voor de zomer met langere ritten

Ik heb toch al wat dingen geleerd  :rolleyes:

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...