Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schokdempers: Hoeveel Km?


herbal

Aanbevolen berichten

Erg afhankelijk van de omstandigheden. In de meeste gevallen worden ze vervangen uit esthetische overwegingen lang voor ze versleten zijn. 

 

Schokbrekers falen meestal door een lek, afkomstig van versleten rubbers. Die lek kan uitwendig zijn (dan zie je het) of inwendig (dan voel je het na een tijd). 

Maar het is een erg simpel onderdeel. Onder normaal gebruik kunnen schokbrekers van de eerste reeks px'en nu (na 35 jaar) zelfs nog prima werken. 

 

Silent blocks zullen het eerst slijtage vertonen.

Link naar reactie

Erg afhankelijk van de omstandigheden. In de meeste gevallen worden ze vervangen uit esthetische overwegingen lang voor ze versleten zijn. 

 

Schokbrekers falen meestal door een lek, afkomstig van versleten rubbers. Die lek kan uitwendig zijn (dan zie je het) of inwendig (dan voel je het na een tijd). 

Maar het is een erg simpel onderdeel. Onder normaal gebruik kunnen schokbrekers van de eerste reeks px'en nu (na 35 jaar) zelfs nog prima werken. 

 

Silent blocks zullen het eerst slijtage vertonen.

 

Thanks. Heb 16800 km gereden met een stel schokdempers. Ik voel niet echt een probleem of zo, maar vraag me gewoon af hoelang die dingen kunnen meegaan. Ze verslijten zeer langzaam, dus je voelt eigenlijk niet dat ze echt verslijten he.

Link naar reactie

Als de demper begint te "wippen"  na het indrukken of als je hij doorklopt als je in een put rijdt is hij aan vervanging toe.

 

Met originele Piaggio dempers heb ik geen ervaring, die van bvb BGM gaan zo'n 20.000km mee (achterdempers). Mijn voordemper is nog altijd de originele die gaat nu toch al een 100.000km mee. Ik gebruik wel nooit de voorrem, wat "besparend" kan werken.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

toevallig gisteren bezig geweest met de dempers van mijn faro-basso. 60 jaar oud. Die dingen zien er intern als nieuw uit. En de demping is nog steeds alsof hij gisteren verkocht is. In feite is het een zeer solide ontwerp, en erg goed afgeschermd van stof en vocht. het enige wat eraan is, is een shim die gescheurd is. Maar als je van de uitwendige staat uitgaat lijken ze meestal de oorlog meegemaakt hebben.

Link naar reactie

de schokdempers van een farro basso zijn verschillend aan die van een px. Zoals nero zegt is het meestal de demping die het als eerste begeeft.

Makkelijk te testen, druk vanachter op je zadel je veer zoveel mogelijk in. Wanneer deze traag terug naar boven komt is hij nog goed, als hij naar boven "wipt" is hij versleten

Link naar reactie

Hoe verschillen ze? Ik weet dat de voorste schokbrekers bij een px de veer geïntegreerd hebben, maar dat is geen verschil in de schokbreker. De eerst volgende logische aanpassing die piaggio gedaan zou hebben is een luchtkamer integreren voor inwendige demping. Maar als je wist dat dat het verschil was zou je vast niet de primitieve raad geven om hem in te drukken en enkel de uitgaande demping als maatstaf te gebruiken om te bepalen of de demper nog goed is ;-)

 

 

de schokdempers van een farro basso zijn verschillend aan die van een px.

Link naar reactie

de schokdempers van een farro basso zijn verschillend aan die van een px. Zoals nero zegt is het meestal de demping die het als eerste begeeft.

Makkelijk te testen, druk vanachter op je zadel je veer zoveel mogelijk in. Wanneer deze traag terug naar boven komt is hij nog goed, als hij naar boven "wipt" is hij versleten

Test geslaagd. Achterste schokdemper nog goed.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...