Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kleur Bougie


Gio

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

 

Ik ben bezig met mijn carb af te stellen . ik wil mijn foto tonen van mijn bougie hoe hij eruit ziet , te donker als je mij het vraagt.Het is wel een nieuwe bougie , heeft nu 20 km gelopen dacht ik . Is het te vroeg om te concluderen naar het kleur ? mijn blok is een px met pinasco 177 cilinder gietijzer ,voorlopig nog een org uitlaat sito +. Maar ga nog over naar een race uitlaat . carb spaco 24m. Heb een hoofdsproeier 128 in zitten ,maar als ik lager ga met mijn hoofdsproeier, dan gaat hij wat inhouden in het begin bij gas geven. En als ik volle gas geef tot de uiterste dan is er niets aan te merken. Met  de huidige hoofdsproeier 128 is het precies opgelost . Ontsteking staat gelijk met de 2de streep t of it . bougie is ngk b8 of zoiets . rij nu nog deze tank leeg ,momenteel nog 4% .misschien ook hier iets te maken ,om het jiuste kleur te krijgen ? Als iemand hier ook in die aard heeft gehad ,ma ge mij gerust GRAAG laten weten .Mvg Gio

 

 

Oh ja, mijn regellucht schroef staat nu 3 toeren open . Heb gehoord dat die nieuwe carb een fijne schroefdraad hebben , dat je de dubbel moest open draaien ??     

Link naar reactie

Oei, da's véél te rijk. Ohja, ontsteking staat ook vrij laat zo te zien, beter iets meer richting A.

 

Ik heb op dezelfde setup een hoofsproeier 116 zitten, originele 24.24 mengbuis en 2 toeren uitgedraaid, ontsteking vrijwel op de A.

Ivm dat inhouden bij lage toeren: blaas voor alle zekerheid uw ralentisproeier es uit of spoelen met pure benzine.

Link naar reactie

Nero, heb bougiekop nagekeken maar nog niet getest met een ander ,lijkt me ok .

Frederik, ontsteking staat nu op A , relantie sproeier schoon gemaakt . mengschroef met 2 toeren of met 1 1/2 toeren nog steeds het zelfde. Het blok wordt nu veel warmer .Maar hij gaat qua koppel een pak beter en trekt ook goed door nu tot de uiterste . Maar bougieke lijkt nu aan de witte kant te gaan  . Heb niet veel kunnen testen vandaag.Maar maandag heb ik meer tijd en dan maar uitzoeken wat het is. ik ben koppiger dan het vespa zelf dus , I like it :PMaar ook met jullie hulp erbij :)  Mvg Gio

Link naar reactie

Elke motor is anders, he. Volgende stap is nu ontsteking iets verlaten en mengvijs extra kwart toerke verder open tot je goed zit. Je bent er bijna!

Link naar reactie

Koffiekleur, ik hoor dat allemaal graag zeggen. je moet maar eens de bougies controleren na 1000km van nieuw verkochte px'en dit jaar. de ene keer is die bruin, de andere keer zwart, toch is hierin in prestaties niks voelbaar.

 

ik rijd persoonlijk liever rond met een zwarte bougie, dan met een bruine. zolang hij niet stort of inhoudt natuurlijk. alles hangt er ook vanaf welk type carbu je gebruikt. nen dellorto is heel gevoelig aan te rijk/te arm. Mikuni daarentegen kan je perfect afstellen, en na testrit denken, nu staat hij goed, en er los neffe zitte.

 

mijn scooters met mikuni carbu zijn altijd afgesteld op de testbank, en na dat die van de testbank komt, ga ik er mee rijden, en zet ik den hoofdsproeier nog hoger tot vlak voor hij van prestaties begint te verminderen/pruttelen,.. in theorie gaat ge dan misschien nen halve pk minder hebben ofso, maar als ge dat voelt op de baan, verdient ge van mij de nobelprijs voor 2takttuning.

 

 

better safe than sorry

Link naar reactie

Heb geen stroboscoop,dus blijven zoeken. De ontsteking staat nu tussen de twee strepen. pruttelen doet ie niet op hogere toeren,mengschroef is nog 1/12 open. Bougie is zwart, wit en een lichte schijn bruin bij. getest alleen op 2 aan 300m is het voldoende?

Link naar reactie

Ik heb het volgende gedaan:

 

  • Ik heb de sproeiers getest: 116, 118, 120: nog steeds het zelfde dat inhouden in het begin
  • Ik heb ook de ontsteking veranderd in alle mogelijke graden.
  • Carburateur volledig gekuist, benzine loopt goed door.

 

Wat ik nog heb opgemerkt is dat wanneer de choke opstaat dat ze het niet doet, maar valt helemaal uit als ik geen gas meer geef .

 

Heb nog twee twijfels over:

  • krijgt ergens valse lucht
  • dat er iets scheelt met mijn ontsteking zelf . 

 

Aan de luchtschroef heb ik ook al het mogelijke gedaan maar er verandert niets aan . 

 

Laat maar iets weten wat ik nog kan doen.

 

Alvast bedankt.   

Link naar reactie

Een Pinasco is een hoogtoerige cilinder, het is normaal dat je bij weinig gas geven de indruk kan hebben dat deze inhoud. Als je dan gas bij geeft gaat hij plots lekker draaien.

 

Als de vespa niet stil valt zou ik er niet teveel achter zoeken...

 

Voor de rest zou ik een 120 als hoofdsproeier steken en deze testen op volgas.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Ik zal eens testen met 120 of 122 .

Maar nu heb ik precies een ander probleem? Na het kuisen van mijn carb, krijg ik dat whaaap geluid.

 

Met het gas wat spelen om toch het spel aan de gang te houden, tot je wat meer toeren maakt blijf je wel draaien ook op stationair.

 

Ook duurt het even om weer op zijn stationair relantie te komen . Met deze sproeiers getest 116 118  120 128 . 

 

En met de luchtmengschroef ook mee zitten uit te zoeken , maar nopes.     

Link naar reactie

Heb de carb. willen openen of alles op zijn plaats was, en wat zag ik bij de luchtschroef ,puntje afgebroken . Zat nog vast in de carb.

Die eruit gehaald, nieuwe schroef erin gedraaid en dat inhouden en whaaap geluid was verdwenen .Sproeier is nu 120 ,ga voorlopig zo laten.

 

De luchtschroef staat op 1 /75 , maar ga ook op 1 1/2 uitzoeken met de kleinere sproeier.

 

bougie is nu meer zwart ,maar niet nat/vettig met een klein vlekje grijs bij . Ga nog zakken met de sproeier met 2 maten kleiner . 

Tot ik de juiste kleur heb gevonden .

 

volgende check : ontsteking op A geplaatst ,weet niet welke graden het zijn. Bij gas geven ,trek je goed op en pruttelen of stotteren doet je het ook niet .  

 

Voorlopig rijdt je hoe ik het wou, maar ben nog niet echt gerust.  

 

In ieder geval, wil ik jullie allemaal bedanken voor mij verder te helpen . Bedankt iedereen .

Laat het nog weten wanneer de juiste kleur er is . Ciao  

Link naar reactie

Ben nog naar 118 gezakt, heb denk ik ongeveer 50 km ermee gereden in delen dan. Bougie werd iedere keer lichter van kleur, naar grijs / wit .

Aan rijprestatie niets om op te merken. Rijdt prima.

Ik had eens gekeken door bougie gat van de cilinderkop, en zag een witte aanslag op de zuiger. Normaal heeft deze meestal een zwarte kleur.

Het geeft toch aan dat:

Het sproeier nog te klein is?

Van valse lucht eigenlijk geen sprake van. Blijft schoon draaien op relantie, bij gas geven prima reactie en daarna ook onmiddellijk zaken naar relantie.

Kan ook aan de ontsteking zijn dat je nog veel te vroeg staat. Staat momenteel nog A .Hier mee verder zoeken en daarbij ook mijn sproeier gaan vergroten voor alle zekerheid.

Of alleen de sproeier gaan uitzoeken en voorlopig ontsteking even zo laten? Mvg Gio

Link naar reactie

 

Probeer eens een 120 hoofdsproeier en een BE3, als uw ontsteking goed is afgesteld zou de motor perfect moeten lopen.

 

Bouw steeds een marge in (warm/koud weer, korte rit/ lange rit, bergachtig/ vlakke baan. Vermoedelijk gaat de motor niet beter presteren met een grotere hoofdsproeier (deze dient alleen voor volgas te rijden), maar de kans op een vastloper wordt veel kleiner.

 

Als het ontstekingstijdstip niet correct staat gaat je motor ook vast lopen of er wordt een gat in de piston gebrand, en dit  met een correcte hoofdsproeier.

 

Kijk eerst dus of je ontsteking wel goed staat en begin dan pas de grootte van de hoofdsproeier af te bouwen.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@Frederik:  mengvijs staat 1 1/2 open .

 

@Nero:  qua marge,bedoel je ermee hoe het blok reageert , op die verschillende vlaktes ? Wel niets aan te merken ook bij langere ritten zelfs ,loopt zeer goed zelfs .En bij korte ritten ook ,bij koude of warm weer weet ik niet echt ,is me niets opgevallen. Bij berg op verliest geen vermogen gaat zelfs nog in op hogere toeren bij gassen .

 

Dan moet ik eens gaan opzoeken op veel graden de ontsteking moet staan .

 

Mvg Gio

Link naar reactie

Anderhalve toer is vrijweinig hoor. Bij mij 2 en een kwart à half (af en toe wat tweeken afhankelijk van het weer/luchtvochtigheid).

Heb je het puntje van de mengvijs al gecheckt? Dat durft wel es afbreken als je de vijs te vast indraait. Het topje blijft dan ik z'n carbugaatje zitten waardoor draaien aan de mengvijs geen effect meer heeft.

http://i296.photobucket.com/albums/mm170/frederik9111/Carbunaald_zpsa43c5dba.jpg~original

Link naar reactie

Volgens u staat dan mijn ontsteking juist, het stukje is zeker er uit ,uiteraard ook een nieuwe mengschroef genomen. Dus dan nog een toer open draaien ongeveer en testen met het sproeier 118 ? Of wat groter misschien voor zekerheid. Mvg Gio

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...