Sucho10 Geplaatst: 28 september 2014 Delen Geplaatst: 28 september 2014 Hallo, Weet iemand wat de exacte momentwaarde (vr instelling momentsleutel) is om de carterbouten van een VNB motor aan te spannen ? Alvast bedankt. Groeten. Luc Link naar reactie
cee Geplaatst: 28 september 2014 Delen Geplaatst: 28 september 2014 vast is vast.. momentsleutel is niet nodig Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 28 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2014 Ja CEE, Vast is niet vast. Je kan altijd wel een beetje vaster draaien...en wanneer stop je dan ? In 't slechtste geval is de bout stuk... Groeten. Luc Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 29 september 2014 Delen Geplaatst: 29 september 2014 http://www.birkeholm.dk/flameboy/library/VESPA_TORQUE_SETTINGS_101.pdf http://www.vespamaintenance.com/specs.html http://beedspeed.com/html-pages/VespaTorqueSettings.htm http://scooterbbs.net/board/DCForumID1/29253.html Link naar reactie
cee Geplaatst: 29 september 2014 Delen Geplaatst: 29 september 2014 Ja CEE, Vast is niet vast. Je kan altijd wel een beetje vaster draaien...en wanneer stop je dan ? In 't slechtste geval is de bout stuk... Groeten. Luc wat is dat hier tegenwoordig op dit forum? ge bent aan een 50j oude scooter bezig he, ge zijt geen rakket aan het maken he.. hoogstwaarschijnlijk bestond er 50j geleden nog niet eens ne momentsleutel... Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 29 september 2014 Delen Geplaatst: 29 september 2014 Ehr cee: waar maak je je druk over. Als iemand correct aan wil draaien, waar best veel voor te zeggen is, moet ie dat toch zelf weten. Voeg iets toe, ipv belachelijk maken, wil je. Link naar reactie
cee Geplaatst: 29 september 2014 Delen Geplaatst: 29 september 2014 bon, m7 op 19nm, m8 21-23nm Link naar reactie
dmi Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 binnen 4 jaar vieren we de 100ste verjaardag van de momentsleutel Vast is vast is meestal te vast. Als er geen gegevens beschikbaar zijn kan je ze ook zelf berekenen: http://www.futek.com/boltcalc.aspx?mode=metric Link naar reactie
aa tanne Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Hoeveel zouden er hier die carterbouten vast zetten met ne momentsleutel?Wat doen die dan dat ze eens pecht hebben onderweg of hebben die altijd ne momentsleutel bij vraag ik mij dan af,of misschien rijden die enkel rond de kerk zo dat ze de scooter nog naar huis kunnen duwen om hun momentsleutel en micrometer te kunnen gebruiken. Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Zeg aa tanne: je hebt je 2 jaar niet laten horen en nu ben je op heksenjacht ofzo? Ga lekker ergens anders lopen trollen. Hoeveel hebben al niet een carter vernaggeld door het te strak aandraaien van de bouten van een largeframe koppelingsdeksel, of die van een smallframe spruitstuk? Hoeveel lekkage aan cilinderkoppen kun je voorkomen door aan te spannen met momentsleutel? Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 30 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2014 Wow, Ik had niet verwacht dat de restoratie van 'mijne drie-traps-gas raket' zoveel reactie zou opleveren... maar 't is wel grappig. Als we dus een nette restoratie van de motor hebben uitgevoerd, waarom zouden we de bouten dan niet volgens fabrieksstandaard aanschroeven ipv in 't wilde weg ? Wie kan daar nu op tegen zijn ? Ik wil op die manier overstesste bouten vermijden die tijdens 't opwarmen van de motor haarscheurtjes kunnen oplopen met alle gevolgen vandien... Op korte termijn zal dit geen moer uitmaken (zelf gevonden grapje), maar op langere termijn wel denk ik. Cee, bedankt voor de info. Ga dat seffens uitvoeren. Groeten. Luc Link naar reactie
aa tanne Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Zeg aa tanne: je hebt je 2 jaar niet laten horen en nu ben je op heksenjacht ofzo? Ga lekker ergens anders lopen trollen. inderdaad misschien op heksenjacht maar een ander moet tegen mij niet zeggen wat ik moet gaan doen zenne. Wat ik de afgelopen 2jaar gedaan heb is hier veel (onzin)gelezen en soms kan ik me dan eens niet inhouden,voila. Link naar reactie
dmi Geplaatst: 30 september 2014 Delen Geplaatst: 30 september 2014 Als je leest dat mensen meetgereetschap gebruiken. Of dat nu momentsleutels, micrometers of wat dan ook zijn. En je denkt dat dat onzin is, dan gebruik je ze toch gewoon niet. Maar probeer niet te verkondigen dat dat de juiste manier is. Er zijn veel beginnende sleutelaars die hun eerste info op fora halen. Die mogen het ook op de voorzichtige manier leren. Scheelt tenminste al een paar cilinderkoppen :-) Link naar reactie
blen Geplaatst: 14 oktober 2014 Delen Geplaatst: 14 oktober 2014 2 jaar geleden momentsleutel gekocht en nog geen minuut spijt van. En bij depannage onderweg 'the old way': handvast Link naar reactie
Domi Geplaatst: 14 oktober 2014 Delen Geplaatst: 14 oktober 2014 Ow,nu dacht ik dat ge 2 jaar geleden op ne gegeven 'moment' ne sleutel had gekocht...maar dat is niet hetzelfde als een momentsleutel hé B. Dat heb ik mis begrepen dan... Sorry,my bad ;-)) Link naar reactie
blen Geplaatst: 17 oktober 2014 Delen Geplaatst: 17 oktober 2014 Ow,nu dacht ik dat ge 2 jaar geleden op ne gegeven 'moment' ne sleutel had gekocht...maar dat is niet hetzelfde als een momentsleutel hé B. Dat heb ik mis begrepen dan... Sorry,my bad ;-)) Grapjaske! ;-) Link naar reactie
Fireball Geplaatst: 18 oktober 2014 Delen Geplaatst: 18 oktober 2014 Ik stel mij dan de vraag wie zijn carter pannen uiteen haalt als hij naast de baan in panne staat? Link naar reactie
Domi Geplaatst: 19 oktober 2014 Delen Geplaatst: 19 oktober 2014 Die zijn er,maar die kunt ge op één hand tellen ... dat openvijzen is 1 ding,wisselstukken bijhebben is nog iets anders... Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 19 oktober 2014 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2014 Fireball, Carter openvijzen, da's toch easy... . is zo geklaard. Da's toch niks speciaals ? En die wisselstukken is een kwestie van de kritische reserveonderdelen mee te hebben. Da's toch allemaal nie zo moeilijk... Groeten Luigi Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.