Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ape P50 Elektronische Ontsteking, Nieuwe Krukas?


mackbreaker

Aanbevolen berichten

Hoi

Ik heb een Vespa Ape p50 uit 1976.

Het blok is ongeveer gelijk aan een standaard smallframe blok, het enige verschil is de aansluiting van het wiel/differentieel.

Ik heb de ape een tijdje gebruikt en in het begin reed hij heel slecht. Ik heb toen de cilinder er af gehaald voor valselucht oid. op te lossen en toen zag ik dat deze behoorlijk beschadigt was.
Deze heb ik toen vervangen door een 50cc polini.

Hiermee heeft hij even gelopen maar toen ging de ontsteking kapot, deze ook vervangen en deze is daarna nog een paar keer kapot of uit zijn afstelling gegaan.
Om dit op te lossen heb ik een elektronische ontsteking gekocht.

Omdat ik toch bezig was heb ik maar direct het blok uit elkaar gehaald om te kijken of er nog iets anders aan de hand was.
Nu bleek dat de lagers bij de krukas behoorlijk veel spelinghadden en de keerringen ook wel aan vervanging toe zijn.
Ook is het loopvlak van de keerring op de krukas beschadigt(niet veel, wel voelbare krassen) en weet ik niet zeker of deze recht is.

Nu kwam ik er achter dat het vliegwiel voor een elektronische ontsteking een groter gat heeft als een vliegwiel voor een punten ontsteking.
Kan ik een vliegwiel voor een punten ontsteking gebruiken voor een elektronische ontsteking?
Of kan ik beter direct de krukas vervangen door een nieuwe of goede tweedehandse met een dikkere tap en geen beschadigde loopvlakken?

De Ape is ook niet meer nieuw en zou eigenlijk een nieuwe laadbak/deuren moeten, ook moet hij een keer overgespoten worden.
Aangezien hij dus niet echt een belangrijk overblijfsel is of in mint condition kan ik er ook iets anders leuk mee doen.

Het motor blok van een oude fiat 500(126) is namelijk ook perfect passend te maken in een ape.
Nu kost mij dit evenveel of zelfs minder dan het oude blok te maken en is het ook een erg leuk project.
Ik doe het allemaal zelf en heb ook zelf de tijd en de machines om het passend te maken

.
ik zou graag jullie mening willen weten of ik beter het oude blok zou kunnen maken en blijven gebruiken of er gewoon iets speciaals van maken.
Ik doe het allemaal zelf en heb ook zelf de tijd en de machines om het passend te maken of te repareren.

Alvast bedankt!

Gr Mack

Link naar reactie

Anyhoe: standaard electronische PK ontsteking zit op een 20mm krukas en vliegwiel, punten is 19mm - dus dat gaat er mis. Een puntenvliegwiel werkt niet op een electronische ontsteking, want die mist de magneet configuratie voor de pickup aan de binnenkant.

Link naar reactie

Ik hoop niet dat het een fiasco word!

Ik ga morgen beginnen aan de ape, ik ga de achterbak er alvast af halen en bekijken waar ik alles makkelijk in kan bouwen.

Hoop dat de achterbak er een beetje makkelijk uit gaat en dat ik deze nog kan repareren, de bodem plaat moet zowiso vervangen worden.

Ook zal ik hier en daar wat verstevigings balken er in moeten zetten de 18pk die uit een fiat blok komt is niet niks voor een kleine ape :rolleyes:

Ook moet ik natuurlijk nog een fiat 126/500 zien te vinden om het blok en ophanging uit te halen.

In polen word je er mee dood gegooit maar hier in Nederland/België valt dat toch tegen.

Ik heb helaas mijn auto rijbewijs nog niet dus kan er ook geen gaan halen in polen.

Dat word nog een leuke zoektocht dus!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...