Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Originele Kleur Vglb1T ?


jje

Aanbevolen berichten

Kan uiteraard. Een vgl (a of B) is in verschillende landen geproduceerd geweest, en vespa heeft wel meer kleuren geleverd dan diegene die in de boeken opgesomd staan. Dus 100% zeker kan je nooit zijn. Maar het was absoluut geen cataloguskleur voor de gl. Dus je gaat niemand kunnen overtuigen dat het zo is bij een eventuele verkoop. Laat staan meer vragen omdat hij 'uniek' is. 

 

Als dat de reden (in omgekeerde richting) is dat je het vraagt. Dan zou ik er vanuit gaan dat het niet zo is. 

 

Hou er ook rekening mee dat ze al meer dan 50 jaar oud zijn. Als hij 30-40 jaar geleden herspoten is (wat logischer is, aangezien oranje een zeer populaire kleur was in de jaren 70) kan hij er ook 'origineel' uitzien. Maar dan kan je er wel achter komen. Zandstralen of chemisch ontlakken van frames werd toen niet gedaan, en er zijn genoeg hoekjes waar je met de hand niet bij kan om de originele verf weg te schuren. 

Link naar reactie

De VGLB is de tegenhanger van de VBB, maar uitsluitend bedoeld voor de exportmarkt, vanuit Italiaans standpun). Zo werden een aantal frames voor de Benelux voorzien en bij het montagebedrijf Misa verder geassembleerd en gespoten. Voor zover mij bekend is de VGLB (in België gemonteerd bij Misa) in de volgende kleuren gemaakt: champagne, wit, beige en blauw.

De andere VGLB's die in Italie volledig werden gemonteerd en gespoten, werden verkoopsklaar geëxporteerd naar Noord-Europa en Azië. Er zijn witte, blauwe en metallic groene lakken gebruikt. Andere kleuren ken ik niet.

Met VGLB is het altijd opletten: ofwel is het een Misa , ofwel vaak afkomstig uit een Aziatisch land met alle mogelijke gevolgen vandien.

Kan je meer vertellen over de herkomst van de vespa en een paar foto's posten?

Link naar reactie

@edwin : het zal een misa zijn , vermoed ik, aangezien de vespa origineel  in 1961 in NL geleverd is en op kenteken sinds die datum staat ...

Zou inderdaad graag (willen) weten of het een originele kleur zou kunnen zijn...?

Maar zoals ik van jullie begrijp zal oranje vrijwel niet mogelijk zijn geweest , had namelijk graag de originele lak gehad ... :mellow:

Link naar reactie

Als je zeker bent dat het een Misa is, loont het zeker de moeite om alle onderdelen in detail te bekijken om te kunnen achterhalen of het een originele lak is. Het is niet uitgesloten dat die oranje kleur toch origineel is, want bij Misa gebeurden wel meer rare dingen. Daar werden soms originele standaardkleuren overspoten in een nieuwe kleur. Oranje komt niet voor op een lijst van Misa met lakkleuren voor bijbestellingen

Kleeft het logo nog op het beenschild, kleeft de sticker nog op het tankdeksel, is er oranje lak onder de vloerstrips, onder de sierstrips van de achterbillen, op het tankdeksel en scharnierpunten, enz.?

Alle tricks samen zouden tot een betrouwbare conclusie moeten leiden.

Link naar reactie

ze zijn zeker niet minder waard hoor. ze staan wat mij betreft netjes op hetzelfde niveau van waarde als een sprint of glx. Maar de waarde zal veel afhangen van de originele onderdelen. De misa-specifieke onderdelen (achterlicht, schakelaars, donza zadel etc. 

 

Bij de grote massa is het een minder gekend model, dus zullen ze interessanter zijn bij verzamelaars. Ik kwam zelfs een tijdje terug bij iemand die zijn GS150 verkocht om een VGL misa (wel de wideframe-gl) te kunnen kopen. Hij vond de GS al te mainstream geworden. Nu had die gast nog wel een paar gs'en, en zelfs een 125U... maar toch ;-)

 

by the way... als je niet kan achterhalen of de lak origineel is. Dan ge je voor je eigen gemoedsrust er gewoon van uit dat het zo is ;-). Er bestaan ook originele Rally200's in het groen. Maar niemand kan het nagaan, want dat staat nergens gedocumenteerd. Wie weet is die gl op maat besteld door iemand die een vriend had bij misa. Elke scooter heeft zijn verhaal. Maar zoals ik zei... het gaat je niets extra opleveren als hij ooit een nieuwe eigenaar zoekt. Tenzij je zwart op wit kan bewijzen dat het origineel is. 
Ik kan je nog wel één tip geven. Er bestaan diktemeters voor autolak. Je kan eens een misa zoeken waarvan je zeker bent dat hij in de originele lak staat. Meet het aantal microns op een paar plaatsen, en vergelijk met de oranje. Zelfs voor die tijd zou je waardes moeten meten die in dezelfde grootorde zitten. Op de moeilijk bereikbare plaatsen op de oranje scoot gaat er zéker enkele lagen verf teveel zitten als hij ooit herspoten werd. Maar dan moet je het al wel erg graag weten ;-)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...