Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Opstart Weekend M.a.g.


Grandsportlievin

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

er worden veel vragen gesteld omtrent houding rijstijl,remmen,noodstop,en nog vele andere dingen om veilig door het verkeer te rijden.

 

Wel nu goed nieuws,dit weekend worden er lessen gratis gegeven omtrent veilig moto te rijden, en dit in iedere vlaamse provincie.

 

Gemakkelijk op te zoeken op het internet: opstart weekend mag.

 

Geloof me, mijn rijstijl kan ook en af en toe verbeterd worden en doe ook eens dom, daarom deze gratis opfris cursus.

 

Ikzelf ga eerst met de moto en daarna met de vespa om eens het verschil te weten, en dit door ervaren professionele instructeurs.

 

Jijzelf mag ook vragen stellen omtrent het rijden.

 

Groetjes lievin.

Link naar reactie

Toen ik een paar jaar geleden met mijn scooter naar zo'n cursus van M.a.g. ben geweest konden de instructeurs me niet echt goed helpen met het bochtenwerk (maar wel met al de rest) want ze waren het niet gewoon om met 'onstabiele' brommerkes te rijden. Die mannen rijden enkel met "echte" moto's hé. <_<
Het was dan ook wel lachen toen één van die instructeurs eens wou proberen op mijn Vespa om het verschil in rijden uit te proberen. Ik heb hem toen wel gezegd dat potje breken potje betalen was, maar hij is toch niet onderuit gegaan. Eén van de grote verschillen was het gebruik van de voorrem, not done bij scooters zei de instructeur (tenzij je een schijfrem hebt en dan nog) en de manier van bochten nemen uiteraard. Bij moto's remmen ze voornl. met de voorrem terwijl dit bij scooters eerder de achterrem is.
Ik heb toen toch wel tips and tricks gekregen van de instructeurs en het beste van al was nog dat de andere deelnemers (de "echte motards") ineens wel compleet anders keken naar scooters en meer respect hadden voor scooteristen. :rolleyes:

Link naar reactie

inderdaad GROOT  verschil tussen vespa en Motorfiets 

Ik moet telkens even aanpassen als ik van mijn Honda Varadero op mn Vespa stap.

En zoals gezegd vooral bochtentechniek en remtechniek.. En.. Met de grote moto moette ni zo uitkijken voor putten in de weg , putdeksels en witte strepen :D

 

altijd erg interessant om een OPFRIS cursuske te doen als ge lang ni hebt gereden

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vorig jaar heb ik een privé cursus gevolgd bij Save on 2 wheels en het eerste wat men mij daar vroeg was, welke rem ik gebruikte om te stoppen...

Ik antwoordde dat ik mijn achterrem gebruikte en werd al direct op de vingers getikt , dit was dus al fout.

Nu volgt mijn dochter rijlessen bij een erkende rijschool en daar zeggen ze juist het omgekeerde..

Ondertussen ben ik zelf overgestapt van een GTS 125 (met schijfrem) naar de nieuwe Primavera 125

Deze heeft een RVS schijf met hydraulisch commando als voorrem en een trommel met mechanisch commando als achterrem

wat is nu de beste methode om te remmen ?

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Feit is dat de eenen zo zegt en de andere ook een andere zo zegt?

Het is moeilijk omtrent daarop een juist antwoord te geven,denk ik.

 

Maar op bepaalde momenten en in crisis situaties, moet je toch ook een beetje factor geluk meehebben.

 

Veel kan daarom meespelen,snelheid,wegdek,wegmarkeringen,regen,olie,helling,daling en al dan niet in een bocht en afstand houden.

Zal nog wel iets vergeten zijn ook zeker,

En zeker niet vergeten,na enkele weken geen regen bij eerste regendruppels,levensgevaarlijk.

 

En uw vespa goed kennen is ook een  interessant gegeven.

 

 

 

Groetjes Lievin.

Link naar reactie

En dan mag je nog zo veel rij-techniek en ervaring hebben. dan moet je nog op je hoede zijn voor chauffeurs die onder invloed van drank en of drugs zijn of met hun gedachten ergens anders zijn. Of chauffeurs die constant op hun smoelboek aan het rammelen zijn of emails liggen te versturen of met hun gsm aan hun oren hangen om onnodig gelul te verkondigen. Tegenwoordig worden de nieuwe auto's uitgerust met een groot scherm met internet en krachtige hifi-installaties en dan vergeten vele bestuurders dat ze aan het autorijden zijn en zo wel eens kwetsbare tweewielers van de weg kunnen maaien. :(

Link naar reactie

@ Erix : als ik in mijn auto zit dan heb ik totaal geen interesse in gsm'n en zeker niet in het Vespaforum ...in een voertuig kun je maar beter je volledige aandacht op de baan houden en proberen om zoveel mogelijk stommiteiten te ontwijken van anderen die wel afgeleid worden door de nieuwste communicatiesnufjes  :)

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...