Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Stuur Moeilijk Te Houden


Vespaboerke

Aanbevolen berichten

Hallo Scooteristen,

Korte tijd geleden splinternieuwe voorband Michelin op mijn (ons) vrouwke hare 125 gts geplaatst.De gts heeft nu 10.000km.

Toen ik er de eerste maal mee toerde bij een snelheid van 50km/u,kon ik niet met 1 hand rijden.Het stuur schudt heen en weer.Heeft iemand ook dit zelfde probleem al gehad? Hoe kan je dit verhelpen,graag oplossingen aub ...

Greetz,

Vespaboerke.

Link naar reactie

Er moet zeker ergens een fout zijn .mijn gts 300 met medium windscherm ,topkoffer  sava mc 20 banden voor 1,8 kg achter 2 kg Rijdt met een hand aan elke snelheid zonder schudden aan het stuur ;

grtj Willem

Ja man...dan moette gij potverdek toch wel nen Omega stabiele scooter ( of Omega cohones;) )hebben,om met de vingers in de neus tegen 120 echte km/h oep de snelweg te vlammen,,chapeau!!

CHEERS

Link naar reactie

Mijn 300 had net hetzelfde. Bij 40-50 km/u enorm schudden. In Italië in de bergen soms gevaarlijk bij het afdalen in de bochten. Ik reed toen met Schwalbe. Thuis aangekomen de schwalbes eraf gezwierd, maar het euvel was niet verholpen met de conti twist. 

Dus het zal wel weer een foutje zijn van piaggio die de klanten er graag bijnemen zeker? :)

Link naar reactie

@ vespadiverso,,je hebt gelijk ivm die foutjes,,,, ik ben ondertussen zowat begonnen met een grote demontage van de GTS,,,en ik zie nogal veel fouten/nalatigheden,,,gewoon om een oog uit te bleiten,,,en dit is eigenlijk niet te verantwoorden gezien zijn niet geringe aankoopsom+alle foliekes om het wat beter te maken,,,,,met dat bedrag in uw pollen moet ge maar eens gaan zien wat ge tegenwoordig op de occasiemarkt( zie alle motoren) terugvindt,,,da's om nog meer te gaan bleiten...maar soit het is de liefde voor de Vespa hé ( en niet alleen Vespa hé,,,er zullen ook veel Lammy rijders een aanzienlijk bedrag in hun scooter steken,,ook voor de liefde).

 

CHEERS

Link naar reactie

Mijn 300 had net hetzelfde. Bij 40-50 km/u enorm schudden. In Italië in de bergen soms gevaarlijk bij het afdalen in de bochten. Ik reed toen met Schwalbe. Thuis aangekomen de schwalbes eraf gezwierd, maar het euvel was niet verholpen met de conti twist. 

Dus het zal wel weer een foutje zijn van piaggio die de klanten er graag bijnemen zeker? :)

Als ik op de motor afrem van 70 naar 20 of minder km/h en laat 1 hand wat los van het stuur, dan schud mijn 125 ook zo rond de 40 a. 50 km/h

Als ik het stuur met beide handen gewoon goed vast heb voel ik echter niks, niet bij accelereren en niet bij inhouden.

Er liggen met 8000km nog de originele michelin city grip op de Vespa.

Link naar reactie

@ vespadiverso,,je hebt gelijk ivm die foutjes,,,, ik ben ondertussen zowat begonnen met een grote demontage van de GTS,,,en ik zie nogal veel fouten/nalatigheden,,,gewoon om een oog uit te bleiten,,,en dit is eigenlijk niet te verantwoorden gezien zijn niet geringe aankoopsom+alle foliekes om het wat beter te maken,,,,,met dat bedrag in uw pollen moet ge maar eens gaan zien wat ge tegenwoordig op de occasiemarkt( zie alle motoren) terugvindt,,,da's om nog meer te gaan bleiten...maar soit het is de liefde voor de Vespa hé ( en niet alleen Vespa hé,,,er zullen ook veel Lammy rijders een aanzienlijk bedrag in hun scooter steken,,ook voor de liefde).

 

CHEERS

DAXX, waarom een grote demontage?

Grtzzz

Link naar reactie

Toen ik mijn vespa kocht had ik hetzelfde probleem. (tweedehands) Bij mij was de lager van het achterwiel gescheurd/stuk. Nieuwe band en lager later, probleem zowat als verdwenen.

Ik heb dan wel de voorgeschreven maat (130) laten plaatsen, de vespa had een overmaat opliggen > 140.

Nu rij ik met 2 x 130 (voor & achter). Geeft blijkbaar een ander stuurgedrag, ik zou het niet weten, maar de dealer waar ik hem binnenbreng voor onderhoud heeft me dat eens, langs zijn neus weg, medegedeeld. Let wel, de enige maat die conform is, 120 voor / 130 achter.

Als de voorband versleten is komt er een 120 op en weet ik ook of het probleem terugkomt.

 

Mvg, Luciano 

Link naar reactie

Ik heb hetzelfde aan de hand. Eerst had ik een Pirelli GTS voorband enkel probleem van de woble (schudden) van het stuur.  Band kreeg haar scheurtjes en dacht dit is niet meer veilig dus een nieuwe Contitwist erop gebalanceerd. Toen begon het gewoble echt iritant, met 1 hand rijden voelde echt niet meer veilig aan in de langzame bochten aan rondpunten enz... Dit gaf met een echt onveilig gevoel en was zeker niet plezant.

 

Ik vond dat de speling op men voorwiel meer was dan goed dus heb ik dan nieuwe lagers van voor gezet. Plus ik heb men beide banden gevuld met counteract balancing beads. Deze zouden de band continu balanceren. En ik kan zeggen dat de woble zeer sterk verminderd is.  Ik kan nu gemakkelijk met 1 hand rijden zonder me onveilig te voelen en rondepunten geeft echt een totaal ander gevoel. Ik kan dus niet zeggen dat het de lager was of dat het dat het die counteract balanceer beads zijn maar ben gewoon blij van het resultaat. En dan maakt het mij nu uit. Als ik nu de spanning van het balhoofd nog iets vaster zet dan vermoed ik dat ik er helemaal niets meer van zal voelen.  Maar sommige banden hebben de eigenschappen om deze dingen beter te kunnen opvangen dan andere. Want het modelband van een Pirelli gts is totaal anders als een Contitwist. En dat was in het begin ook echt heel fel wennen.

Dus zou zeggen kijk alles goed na van je wesp en tja elke speling die je wegneemt zal ook meehelpen om die woble te laten verdwijnen.

Link naar reactie

DAXX, waarom een grote demontage?

Grtzzz

Bwah ik ben beginnen vijzen omdat er vanalles niet naar mijn zin was en ik die nen andere look wou geven vandaar,,,we zullen wel zien hoe hij er na de winter gaat uitzien ;))

 

CHEERS

Link naar reactie
  • 3 weken later...

volgens een motokenner zou het trillen te wijten zijn aan topkoffer. hij adviseerde me om malossi-ophanging te plaatsen. niet echt goedkoop maar wel degelijk.  als ik hier op het forum lees dat degene die dit heeft geplaatst zeer tevreden is misschien te overwegen.  ook aanspannen van balhoofdlager aanspannen helpt al.  dit heb ik laten doen en was al een (kleine) verbetering.  

Link naar reactie

@vespivo,

 

ik meen te begrijpen dat jij dus last hebt v d wobble? +Jij hebt dus al tot in Spanje gereden met dit verschijnsel? Nu meen ik nog te begrijpen dat je enkel het balhoofd al hebt aangepakt, wel @vespivo ik heb oa de malossi veerpoten voor en achter laten plaatsen. Man je weet niet wat je meemaakt, na tweehonderd meter begin je te twijfelen of je wel op je eigen wesp gestapt bent. Het is een kompleet andere wesp waar je mee naar huis rijdt!

Gezien in het licht van je trip die je gaat doen in 2014 zou ik sterk aanraden die vering te plaatsen, maar je kan als je hier even rondkijkt terugvinden dat malossi een product is dat afkomstig is van > en nu ontschiet de naam me wel even < Paolli ??? en dat zijn dus eigenlijk dezelfde veren maar wel goedkoper.  ;)

Is er bij jou in de club niemand die een malossi vering heeft? Eens vragen om een toerke als een test.

 

Mvg, Luciano

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...