Ga naar inhoud
Vespaforum.be

benzine lekt - PX125


Pidjonck

Aanbevolen berichten

Sinds vandaag lekt mijn vespa nogal wat (het drupt zichtbaar) benzine als hij stilstaat.

Als ik mijn benzinekraantje dichtdoe stopt het lekken.

Is dit normaal of toch best eens laten nakijken ?

Het gaat om een PX125 van 2007 die ik na 5 jaar stilstand bij de vorige eigenaar net terug laat opleven...

Grtz,

Pieter

Link naar reactie

Is je luchtregelvijs. Kijk eens na of er geen speling op zit of dat de draad niet bechadigd is. Volgens mij kan het zijn dat het boutje ook niet origineel is (dacht dat een originele bout er verder uit komt en een gleuf heeft in de kop. Normaal steekt daar ook een veertje tussen dat boutje en de carbu:

IMG_4214.jpg (beetje sluikreclame :) ).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Zou origineel moeten zijn - tweedehands gekocht met 120km op de teller maar dus wel met 5 jaar stilstand van een kennis die er zelf nooit aan gewerkt heeft... Kan ik er zelf iets aan doen of best binnen doen bij een vespadealer ?

Ik heb er twee in de buurt van Oosterzele (temmerman in ST-L-Houtem en Lievens in Zottegem...).

Woon jij ook niet ergens rond de Vlaamse Ardennen? ;-)

Link naar reactie

de carb waar nero een foto van af heeft gebeeld is toch niet de carb die op een px uit 2007 zit ?

Dat is toch een hele andere carb die op een px125 uit de 80-er jaren zit ?

Als dat zo is zal het er heel anders uit bij je zien ...

Als dat zo is vermoed ik dat nero over 2007 heeft heen gelezen in zijn enthousiasme om te helpen , wat we uiteraard altijd heel erg van hem waarderen (:-).(De hulp en oplossingen die hij altijd aanreikt )

vrgr

Link naar reactie

plaats luchtschroef is laagste punt, daarom dat het er langs daar uitkomt, maar niet noodzakelijk langs de luchtschroef zelf. Als de scooter 5 jaar stil gestaan heeft is het best om toch eens carbu uit te kuisen en eventueel een revisie setje kopen (kost een paar eur) en pakkingen ed vervangen.

Link naar reactie

Kijk ook eens het dekseltje bovenaan de carbu na, dit is nogal een teer punt op gebied van lekken. :)

Als ik het goed bekijk zit zowat de helft van de carbu onderaan vol smurrie, kan dus van zowat overal komen waar er benzine passeert.

@Josj: voor mij zijn dit allemaal hetzelfde type carb (op een paar details na) :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

volgens mij is het principe van carbu nog steeds hetzelfde en kan je dus perfect uitleggen wat er mis kan zijn adhv de foto van nero.

soit, lekken aan luchtregelvijs (welke trouwens wel de originele is) lijkt me onwaarschijnlijk

vermits dit het laagste punt van uw carbubak is zal een lek aan benzinedarm, aansluiting, of carbu zelf steeds langs daar naar buiten komen.

best even uw carbudeksel eraf halen (wat je al gedaan hebt), benzinekraan open zetten en zien of je ergens benzine ziet stromen.

pakkingen in de carbu eens vervangen kan natuurlijk nooit kwaad.

Vlotternaald lijkt mij niet vermits de benzine dan niet langs daar naar buiten komt.

Ik gok op het dekseltje bovenaan

Link naar reactie

Gisteren nieuwe carbu gestoken (SI.20/20.D).

Het lekken is fel verminderd maar nog niet helemaal voorbij.

Heb bij het steken van de nieuwe carbu gezien dat de pakking onder de carbu helemaal op was (versleten en gescheurd..) maar die had ik (als groentje) over het hoofd gezien bij mijn SIP-bestelling - misschien komt het lekken daarvan?

BTW: Kan je ergens pakkingen kopen in de buurt van Zottegem of kan dat enkel online worden besteld ?

Benzinedarm en aansluiting zagen er in orde uit hoewel ik het klemmetje van de benzinedarm naar de carbu toch ook ga vervangen want nu zit er een roestend metalen nijpertje op dat zijn beste tijd gehad heeft...

Gisterenavond testritje van 15 min gemaakt en gemerkt dat de afstelling nog niet helemaal in orde is... ik moet redelijk snel schakelen naar tweede en derde om snelheid te maken en in de hoge toeren in derde (misschien ook in vierde dat zal ik vandaag testen als ik wat langer ga rijden) hapert hij wat. Iemand goede raad?

Mengsel te rijk te arm (heb luchtregelvijs 1,5 toeren uitgedraaid en ralenti op het gevoel juist gezet)? Ik las ergens dat dat vooral invloed heeft op de lage toeren - klopt dat? Bij hoge toeren verwijzen ze naar de sproeiers maar daar ben ik niet aangeweest bij de nieuwe carbu...

grtz,

Pieter

Link naar reactie

In geval van nood kan je zo'n pakking misschien zelf uitsnijden uit dik papier als de vorm niet te ingewikkeld is.

Denk dat 1,5 toer iets te weinig is. Als het een Spaco-carbu is zou volgens Sindo het aantal toeren moeten verdubbeld worden (dus minstens 3 toeren uitdraaien).

Kijk de sproeiermaat (zeker de hoofdsproeier) na en vergelijk hem met diegene in je oude carbu (de 3 delen) zit. Eventueel steek je de volledige oude (gereinigde) sproeier in de nieuwe carbu.

Let op om met een niet afgestelde scoot langere afstanden te rijden (kans op warm/vastlopers)!

Groetjes, nero.

Link naar reactie

forgive me my ignorance - Er zijn dus drie sproeiers ... ;-)

Main jet : nieuwe 160-BE3-100 tov oude 140-BE5-96

Idle Jet : nieuwe 48-160 tov oude 45-140

Starter jet : nieuwe en oude 60 - dus laat ik de nieuwe er maar op.

Heb de oude jets/sproeiers een beetje schoongemaakt met benzine en gaatjes uitgeblazen en ze zien er (bijna) uit als nieuw...

Oude sproeiers (main en idle) in de nieuwe carbu gestoken.

Luchtregelschroef 3 toeren uitgedraaid. (was inderdaad spaco carbu...)

Pakking onder carbu vervangen.

Spanklem aan benzineleiding vervangen.

Toerke gemaakt en alles rijdt vlot - voorlopig lekt er ook nog niets :-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...