Pidjonck Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Sinds vandaag lekt mijn vespa nogal wat (het drupt zichtbaar) benzine als hij stilstaat. Als ik mijn benzinekraantje dichtdoe stopt het lekken. Is dit normaal of toch best eens laten nakijken ? Het gaat om een PX125 van 2007 die ik na 5 jaar stilstand bij de vorige eigenaar net terug laat opleven... Grtz, Pieter Link naar reactie
nero Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Probeer na te gaan van waar het lek juist komt (carbu, naftleiding,...) Vermoedelijk blijft de vlotternaald hangen maar een lek aan de naftdarm/benzinekraan is ook niet uitgesloten. Groetjes, nero. Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 25 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Ik ben een echte leek maar voor zover ik kan zien komt vanuit het vijsje achteraan het carburatorblok... Link naar reactie
nero Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Hoever is dat vijsje uitgedraaid? Groetjes, nero. Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 25 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2013 een beetje ;-) Ik probeer een foto mee te posten... Link naar reactie
nero Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Is je luchtregelvijs. Kijk eens na of er geen speling op zit of dat de draad niet bechadigd is. Volgens mij kan het zijn dat het boutje ook niet origineel is (dacht dat een originele bout er verder uit komt en een gleuf heeft in de kop. Normaal steekt daar ook een veertje tussen dat boutje en de carbu: (beetje sluikreclame ). Groetjes, nero. Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 25 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Zou origineel moeten zijn - tweedehands gekocht met 120km op de teller maar dus wel met 5 jaar stilstand van een kennis die er zelf nooit aan gewerkt heeft... Kan ik er zelf iets aan doen of best binnen doen bij een vespadealer ? Ik heb er twee in de buurt van Oosterzele (temmerman in ST-L-Houtem en Lievens in Zottegem...). Woon jij ook niet ergens rond de Vlaamse Ardennen? ;-) Link naar reactie
jje Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 is toch een px uit 2007 ? heeft deze carb toch niet ? Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 25 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Wat bedoel je josj? Link naar reactie
jje Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 de carb waar nero een foto van af heeft gebeeld is toch niet de carb die op een px uit 2007 zit ? Dat is toch een hele andere carb die op een px125 uit de 80-er jaren zit ? Als dat zo is zal het er heel anders uit bij je zien ... Als dat zo is vermoed ik dat nero over 2007 heeft heen gelezen in zijn enthousiasme om te helpen , wat we uiteraard altijd heel erg van hem waarderen (:-).(De hulp en oplossingen die hij altijd aanreikt ) vrgr Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 25 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 25 juli 2013 oei, dus toch niet de luchtregelvijs dan waar mijn benzine uit lekt ? Link naar reactie
nero Geplaatst: 25 juli 2013 Delen Geplaatst: 25 juli 2013 Kijk eens na of je type van carbu hier niet tussen staat: http://www.thisoldtractor.com/gtbender/dellorto_parts_diagrams.htm of neem een foto van de volledige carbu, ik zal idd iets te voortvarend geweest zijn. Groetjes, nero. Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 26 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Dit zijn de foto's van mijn volledige carbu : De luchtregelvijs zit op zo'n vervelende plaats dat ik er wel aankan maar ze niet kan aan- of uitdraaien... Misschien beter ook want met mijn beperkte kennis ontregel ik de boel misschien ;-) Link naar reactie
sindo Geplaatst: 26 juli 2013 Delen Geplaatst: 26 juli 2013 plaats luchtschroef is laagste punt, daarom dat het er langs daar uitkomt, maar niet noodzakelijk langs de luchtschroef zelf. Als de scooter 5 jaar stil gestaan heeft is het best om toch eens carbu uit te kuisen en eventueel een revisie setje kopen (kost een paar eur) en pakkingen ed vervangen. Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 26 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Ok - bedankt voor alle goede raad ! Net bij SIP alle benodigdheden besteld. Ik roep wel om hulp als ik er ergens volgende week aan begin en vast kom te zitten ;-) Link naar reactie
nero Geplaatst: 26 juli 2013 Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Kijk ook eens het dekseltje bovenaan de carbu na, dit is nogal een teer punt op gebied van lekken. Als ik het goed bekijk zit zowat de helft van de carbu onderaan vol smurrie, kan dus van zowat overal komen waar er benzine passeert. @Josj: voor mij zijn dit allemaal hetzelfde type carb (op een paar details na) Groetjes, nero. Link naar reactie
jje Geplaatst: 30 juli 2013 Delen Geplaatst: 30 juli 2013 @nero , hij lijkt er inderdaad wel heel veel op (:-) Link naar reactie
geertvespa Geplaatst: 31 juli 2013 Delen Geplaatst: 31 juli 2013 volgens mij is het principe van carbu nog steeds hetzelfde en kan je dus perfect uitleggen wat er mis kan zijn adhv de foto van nero. soit, lekken aan luchtregelvijs (welke trouwens wel de originele is) lijkt me onwaarschijnlijk vermits dit het laagste punt van uw carbubak is zal een lek aan benzinedarm, aansluiting, of carbu zelf steeds langs daar naar buiten komen. best even uw carbudeksel eraf halen (wat je al gedaan hebt), benzinekraan open zetten en zien of je ergens benzine ziet stromen. pakkingen in de carbu eens vervangen kan natuurlijk nooit kwaad. Vlotternaald lijkt mij niet vermits de benzine dan niet langs daar naar buiten komt. Ik gok op het dekseltje bovenaan Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 3 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2013 Gisteren nieuwe carbu gestoken (SI.20/20.D). Het lekken is fel verminderd maar nog niet helemaal voorbij. Heb bij het steken van de nieuwe carbu gezien dat de pakking onder de carbu helemaal op was (versleten en gescheurd..) maar die had ik (als groentje) over het hoofd gezien bij mijn SIP-bestelling - misschien komt het lekken daarvan? BTW: Kan je ergens pakkingen kopen in de buurt van Zottegem of kan dat enkel online worden besteld ? Benzinedarm en aansluiting zagen er in orde uit hoewel ik het klemmetje van de benzinedarm naar de carbu toch ook ga vervangen want nu zit er een roestend metalen nijpertje op dat zijn beste tijd gehad heeft... Gisterenavond testritje van 15 min gemaakt en gemerkt dat de afstelling nog niet helemaal in orde is... ik moet redelijk snel schakelen naar tweede en derde om snelheid te maken en in de hoge toeren in derde (misschien ook in vierde dat zal ik vandaag testen als ik wat langer ga rijden) hapert hij wat. Iemand goede raad? Mengsel te rijk te arm (heb luchtregelvijs 1,5 toeren uitgedraaid en ralenti op het gevoel juist gezet)? Ik las ergens dat dat vooral invloed heeft op de lage toeren - klopt dat? Bij hoge toeren verwijzen ze naar de sproeiers maar daar ben ik niet aangeweest bij de nieuwe carbu... grtz, Pieter Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 3 augustus 2013 Delen Geplaatst: 3 augustus 2013 Pidjonck, Ik heb er hier ééntje liggen op overschot... te Zottegem (eerder Velzeke-Ruddershove). Stuur me een mail als je interesse hebt. Link naar reactie
nero Geplaatst: 3 augustus 2013 Delen Geplaatst: 3 augustus 2013 In geval van nood kan je zo'n pakking misschien zelf uitsnijden uit dik papier als de vorm niet te ingewikkeld is. Denk dat 1,5 toer iets te weinig is. Als het een Spaco-carbu is zou volgens Sindo het aantal toeren moeten verdubbeld worden (dus minstens 3 toeren uitdraaien). Kijk de sproeiermaat (zeker de hoofdsproeier) na en vergelijk hem met diegene in je oude carbu (de 3 delen) zit. Eventueel steek je de volledige oude (gereinigde) sproeier in de nieuwe carbu. Let op om met een niet afgestelde scoot langere afstanden te rijden (kans op warm/vastlopers)! Groetjes, nero. Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 3 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2013 Thanks Sucho voor de pakking - zit er al op ondertussen... @nero: er zitten inderdaad andere sproeiers in de nieuwe carbu : Nieuwe sproeiers 48-160, oude sproeiers 45-140... Best oude terugsteken? Link naar reactie
Sucho10 Geplaatst: 3 augustus 2013 Delen Geplaatst: 3 augustus 2013 Pidjonck, Had beter de sproeiers meegebracht, dan zou ik die eens polieren... Ofwel moet ge nog maar eens langskomen (na sms'en). Link naar reactie
nero Geplaatst: 3 augustus 2013 Delen Geplaatst: 3 augustus 2013 Ga anders eens terug bij Luc met je sproeiers, ik denk dat je niet de correcte maten doorgeeft (mainjet, mixertube,slow running jet). Groetjes, nero. Link naar reactie
Pidjonck Geplaatst: 3 augustus 2013 Auteur Delen Geplaatst: 3 augustus 2013 forgive me my ignorance - Er zijn dus drie sproeiers ... ;-) Main jet : nieuwe 160-BE3-100 tov oude 140-BE5-96 Idle Jet : nieuwe 48-160 tov oude 45-140 Starter jet : nieuwe en oude 60 - dus laat ik de nieuwe er maar op. Heb de oude jets/sproeiers een beetje schoongemaakt met benzine en gaatjes uitgeblazen en ze zien er (bijna) uit als nieuw... Oude sproeiers (main en idle) in de nieuwe carbu gestoken. Luchtregelschroef 3 toeren uitgedraaid. (was inderdaad spaco carbu...) Pakking onder carbu vervangen. Spanklem aan benzineleiding vervangen. Toerke gemaakt en alles rijdt vlot - voorlopig lekt er ook nog niets :-) Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.