Ga naar inhoud
Vespaforum.be

cosa koppeling


geronimooo

Aanbevolen berichten

goede avond,

Ik heb met het gekietelde blokje wat koppelings-problemen.

Tijdens de montage heb ik gemerkt dat ik de spacer die tussen de krukas en de koppeling zit niet kon monteren. Daar anders de koppelingsduwpen al begon te duwen tegen de koppeling, en dus slipte. Waardoor kicken niet mogelijk was.

Nu heb ik de koppeling gedemonteerd, met als resultaat dat de primaire vertanding van de koppeling dus tegen de krukas dichting gelopen heeft, (tijdens het ontkoppelen) Op zich geen probleem, circlip er uit, nieuwe dichting er in, en circlip er terug in.

20130424183458.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Maar nu moet ik wel die spacer monteren om te voorkomen dat de vertanding weer dit probleem veroorzaakt.

Maar dan zit ik met het duwpin probleem.

Ik heb ondertussen een spacer gemaakt om de koppeling 1 mm verder van het carter te laten brengen maar ik vrees dat dit niet voldoende zal zijn. Daar de rondel die tussen de krukas en koppeling zit ook wel zo dik zal zijn.

Op de foto kan je ook zien dat het veertje die de koppelingsduwplaat vasthoud in de koppeling, aangelopen is in dat stukje die de pin doet bewegen. 20130424191243.jpg

Uploaded with ImageShack.us

20130424191251.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Dit wil dus zeggen dat de koppeling, zonder die spacer tussen krukas en koppeling, al sleept daar tegen.

Bestaan er koppelingen die 'dieper' zijn, waardoor dit probleem zich niet voordoet?

Met dieper bedoel ik niet de zijkanten uitgedraaid, maar de positie van de duwpen, die dieper in het deksel zit.

Heeft er al iemand problemen gehad met een cosa koppeling in een oud type carter? sprint/gl?

Indien iemand een oplossing heeft, laat maar komen.

bedankt alvast

Link naar reactie

Ik heb hier 2 koppelingen liggen ; één van een px 125 en één van een GL 150 . Als ik ze vergelijk , dan is de primaire vertanding van de GL veel smaller >> ik vermoed dat de inbouwlengte dan korter is van de oude koppeling en dat het inbouwen van de PX / cosa koppelingen onmogelijk is , juist omdat de duwpen dan al ingedrukt wordt . Een spacer tussen het koppelingdeksel is misschien een oplossing .

Ik ben zelf ook wel benieuwd

Link naar reactie

Bedankt alvast,

Ik had dit ook al gemeten, de inbouwlengte (van duwplaat tot aanslag met de krukas) voor een gl koppeling inclusief duwplaatje is 4,51 cm,

die voor de cosa is 4,5 cm. Dus daar zal het niet aan liggen denk ik.

Die spacer tussen het deksel zal niet veel helpen vrees ik, gezien ik al een spacer tussen krukas en koppeling moet steken van 1 mm, dus, alles schuift dan gewoon op.

Ik heb al gedacht van alles wat kan slepen; duwpin, duwplaat, duwpinduwertje, .. gewoon af te slijpen/draaien tot ik de juiste speling krijg tussen het deksel en de koppeling. Maar dit lijkt mij nu niet de beste oplossing. Normaal zou dit toch gewoon allemaal hetzelfde moeten zijn.

Ik zoek verder.

Link naar reactie

Ik denk niet dat een cosa-koppeling past op een GL-motor, alleen op px-motors.

Als je een te dikke spacer gaat steken gaat je koppelingsdeksel slepen tegen de achterband, tenzij dat je daar ook een spacer gaat tussen steken. :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie

bedankt,

volgens sip zou dit wel moeten passen.

Inderdaad, dat dacht ik ook, daarmee dat dit nog niet gebeurd is.

Ik probeer aan een 200 deksel te geraken om eens op te meten als die dieper is dan die dat ik liggen heb.

Anders moet ik een deksel nog meer zien aan te passen dan wat ik nu al gedaan heb.

en het koppelingsduwplaatje nog meer af-frezen zodat ik daar wat ruimte maak.

Link naar reactie

Goede middag.

@fireball bedankt alvast. Vanwaar bent u? Met de diepte van de koppeling weet ik al voldoende. Dus een rechte lat

op de openkant van de koppeling leggen en vandaar in het center waar de duwpin zit; met een schuifmaat

meten tot de verhoging waar de duwpin inzit. Ik neem deze avond een foto wat ik bedoel.

Bedankt alvast

@mr160 heb ik liggen maar geeft niet genoeg speling.

Merci

Link naar reactie

Goede avond,

ziehier de foto van hoe ik de diepte gemeten heb. Dus meten zoals getoond min de dikte van de lat, dit wordt 25 mm, dit bij een px 125 deksel en het originele deksel.

20130425172841.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Daarstraks nog wat verder getest en gemeten,

Beide koppelingen hebben dezelfde afstand van de aanslag aan de krukas tot duwpinplaat.

Een oude koppeling over de krukas, deksel erop, en dan met de hand de aanslag proberen te voelen van de koppelingsduwpin met het koppelingsplaatje,

Dit ook voor de cosa koppeling.

Dit geeft als resultaat, dat ik ondanks dezelfde afmetingen meer spatie heb bij de oude koppeling.

En geen spatie bij de cosa.

Daarna heb ik een spacer (1mm) tussen het deksel gemonteerd, deze keer wel wat spatie bij de cosa koppeling.

Daarna alles opnieuw maar met de noodzakelijke spacer tussen de krukas en de koppeling,

weg speling tussen duwpin en het plaatje. Dit is logisch daar die spacer uiteindelijk de koppeling 1,5 mm verder naar buiten zet. Zelf met beide spacers geen resultaat.

Is deze spacer echt noodzakelijk?

http://www.worb5.com/leistungskurven_shop/cosa_trennproblem.jpg

Ik vermoed van wel daar deze de primaire toch wat tegenhoud tijdens het ontkoppelen anders krijg je het resultaat zoals hierboven te zien is, tandwiel sleept tegen de oliekeerring.

Bedankt

Link naar reactie

goede middag,

Zo juist uit frustratie het ding gedemonteerd, en de krukas opgemeten, daar ik dacht dat de krukas niet goed gemaakt was, (de aanslag waar de koppeling tegen aan komt te zitten.)niets is minder waar, de krukas-assen, zijn identiek als de originele. tot op 1/10 van een mm gelijk.

alles terug uitgekuist terwijl, en motor terug gemonteerd.

Ondertussen een ander koppelingsdeksel besteld, alsook koppeling.

We zien wel, normaal volgende week alles binnen en terug testen.

Bedankt alvast

Link naar reactie
  • 3 weken later...

ik heb een groter koppelingsdeksel van een p200 ( advies sip)

ze waren vergeten te zeggen dat er ook een vulring op de as moest komen met als gevolg dat het koppelen en ontkoppelen niet goed werkte.

deze hebben ze mij nu kosteloos opgestuurd. met de mededeling dat ik er 300 tot 350cc olie in moet doen anders werkt het niet.

heeft iemand van jullie hier de uitleg voor ( olie) , dan kan ik het beter begrijpen hoop ik wat de olie dan precies doet in dit geval.

de ring zorgt er natuurlijk voor dat het koppelingsarmpje wel bij de drukplaat kan komen.

de motorinhoud is gewijzigd door de grotere deksel.

bedankt.

Link naar reactie

Ik heb het opgelost door een spacer te maken tussen het koppelingsdeksel en het carter en de duwpen aan te passen, alsook het deksel bij te frezen waar de duwpen ingaat.

Dat van die olie begrijp ik ook niet waarom dit nodig zou zijn.

De koppeling draait toch nooit rechtstreeks in de olie.

Die 250 ml, zit enkel langs onder,(uitgaande as) en door het feit dat alles mee draait, wordt de olie opgespat door de kerstboom in het carter waardoor alles (lagers,en dus ook de koppeling, gesmeerd zal zijn tijdens het rijden.)

Link naar reactie

hahahha janetten nero?

daar heb ik me al meerdere malen kapot om gelachen waarvoor dank :-)

sip adviseerde mij dit daar de standaard veloce koppeling het van geen kant trok.

er zaten l veertjes in en die hadden er ook alle moeite mee.

vandaar de versterkte cosa koppeling.

ps

de olie was echt een must werd er gezegd, anders ging het niet werken.

Link naar reactie
hahahha janetten nero?

Als gij het zegt... :)))

Welk kitje heb je erop steken?

Er bestaan namelijk ook hardere veren (malossi) om je koppeling in toom te houden, die kosten natuurlijk véél minder. :))

Groetjes, nero.

Link naar reactie

@ nero:

het is een 177 polini , 3 poorts, met 24/24 dell orto en een sip road uitlaat.

alsmede een race koppeling van polini.

het carter en de benzine inlaat carbu zijn vergroot aangezien de cilinder daar om vroeg.. :-)

@ josj maar ik ben er bijna!!

gisteren de koppeling eraf gehaald...uit elkaar gehaald en de platen wederom in de olie gelegd omdat deze best droog waren... vanavond weer monteren... ben zeer benieuwd..

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...