Ga naar inhoud
Vespaforum.be

voor de uitlaat kenners


geronimooo

Aanbevolen berichten

goede morgen,

Nu mijn blokje wat vooruitgaat en het polieren bijna klaar is, ben ik op zoek naar een goede uitlaat ervoor.

Momenteel heb ik een pinasco uitlaat liggen, om toch te kunnen rijden moest ik nog niets gevonden hebben.

Maar nu is de vraag, met welke uitlaat haal ik het meeste uit mijn setup.

inox of staal?

ik zou indien er een goede uitlaat bestaat,(te maken is), liefst rechts houden, dit om een banden wissel makkelijker te maken.

Maar als er een serieus verschil is in prijs/prestaties dan zal het toch links worden.

setup,

pinasco 177, serieus aangepast carter, krukas voor reedvalve, inlaat serieus vergroot en gepolierd,versterkte cosa koppeling, 30 mm carbu, parmakit ontsteking

merci

Link naar reactie

bandenwissel is echt geen probleem met ne lefty zenne! Gewoon scoot plat leggen en dat gaat allemaal!

Pinasco alu zeker?

Ik rij met een pinasco gietijzer, reedvalve intake en nen 28 mm en daarop werkt die pinasco-uitlaat echt prima! De ScootRs was een teleurstelling. Daar zou ik dus niet voor gaan, de sip road werkte ook goed bij mij maar daar kun je niet echt mee in toeren gaan.

btw, is een 30 mm carbu niet een beetje veel voor nen 177?

Link naar reactie

Goeie morgen

bedankt alvast.

Men setup is niet echt standaard reed intake en cilinder te noemen .

Zuiger aangepast, poorten cilinder aangepast. custom krukas door worb gemaakt naar mijn aanbrengen.

Inlaat volledig geflowd en gepolierd merci aan nico voor het laswerk.

Link naar reactie

Hier is een (al wat oudere) testreeks voor p200 uitlaten:

http://vintagescooters.free.fr/tuning/px200_exhaust/px200_exhaust.htm

Je kunt bij die pijpen toch een paar veertjes loshalen, en een deel ervan demonteren?

Bij een linkse kun je wel nog kiezen voor modellen waarbij je het reservewiel kunt behouden.

Rechtlangs 177 is niet veel keus: JL RZ Mark One is top of the line, dan volgt de Pinasco, Simonini, Malossi, Polini; je kunt het aan de prijzen wel zien :P

Check de SIP catalogus:

http://www.sip-scootershop.com/files/catalogue/index.html#/207

Je kunt iets laten maken bij een uitlatenpro, er is ook veel zelfbouw spul beschikbaar, krijg je een pakettje plaatstaal thuisgestuurd, en kun je naar hartelust zelf gaan lassen; op het GSF kun je je hart ophalen.

Hier is een toko die custom pipes bouwt: http://pipedesign.de/

En anders neem je een up and over :P

Link naar reactie

Jeh, je hebt nu in elke post die je maakte aangegeven wat er allemaal getuned is. Maar het is nogal moeilijk in te schatten wat wat serieus tunen voor jou is.

Wat voor de ene serieus vergroot is, stelt voor de ander niet veel voor - hangt af van je tune ervaring, en ik ken de jouwe niet.

Zonder dat je er foto's van post, denk ik; och - voor een pinasco 177 alu haal je 2 vierkante cm alu weg, moet je misschien aan de buiten kant een beetje alu-lassen, en de inlaat vergroten is een standaard procedure op bijna alle carters/carb-boxen - voor de eerste denk je: zo! dat is huge! De keren daarna denk je: och.

De zuiger aanpassen moet sowieso om de gietfoutjes glad te strijken, de randen van de cilinder bijwerken ook; heb je de uitlaatpoort ook aangepast, breder gemaakt? Hoger? Weet je de poorttimings; post die dan even? DAt maakt uit voor het soort uitlaat je kun gaan gebruiken? Wat is je doel? Ben je bezig met een hoge toeren of een hoge torque setup?

Zeker als je aan reed gaat, kun je m.i. aan je inlaat weinig fout doen. Een custom kruaks; wat is er aan gedaan? Verstevigd? Uitgebalanceerd? Geflowed? Lange slag?

'Polieren' kan helpen; andere mensen hebben hun wanden het liefst ruw; is een persoonlijke voorkeur, niet perse iets dat 't tunen per defenitie beter maakt...

Dus; post eens foto's - dan kunnen wij ook een beetje inschatten wat jij serieus noemt :)

Link naar reactie

Niet dat ik zelf ne tjoeningspecialist ben...ma, ik ga er eigenlijk vanuit dat als ge ne reedvalve zet dat uw inlaat volledig opengefreesd is. Anders lijkt ne reedvalve vrij pointless.

Ik denk dat ge voor "de perfecten" uitlaat sowieso moet uitproberen. Helaas is dat een prijzig straatje. Hangt ook af welke karakteristieken je graag wilt.

Ik heb bij mijne motor op een bepaald moment (na de tweede vastloper) gezegd: "nu maak ik er gewoon iets van dat blijft rijden en niet persé het hardste gaat"...

Link naar reactie

Goeie avond,

Foto's volgen,

De uitlaat poort opening wordt veranderd, maar dit moet ik nog nader onderzoeken en opmeten.

Juist zoals de spoelpoort timing, wat deze nu is.

De opening moet naar 126 graden opening, en uitlaat 180 graden dacht ik.

maar ik begrijp niet goed hoe die openingstijd kan veranderen door de cilinder te verhogen,

De tijd dat de poort open blijft blijft dezelfde, alleen het tijdstip wanneer dit gebeurd is anders. Redeneer ik juist?

Daardoor zakt de compressie toch door de cilinder te verhogen? Krijg je meer cilinder inhoud, maar de compressie zou minder moeten zijn dacht ik. Moet dit opgelost worden door de kop af te draaien?

de krukas is op maat gemaakt, daar het een vgla blokje is, met reedvalve,

geflowd, slag 57, gelaserd en gepolierd door worb

merci

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zolang je niet weet wat de correcte transfer en uitlaattijden zijn kan je geen 'passende' uitlaat kiezen.

De uitlaat moet werken maken in het toerentalbereik waar de cilinder zijn vermogen maakt, en dit is voor een groot deel weer afhankelijk van hoe hoog de uitlaattijd is. Als je uitlaattijd over de 180° gaat ga je niet veel koppel overhebben en heeft bijv een JL right hand niet veel nut.

In je laatste post zet je dat de cilinder verhoogd word, hoeveel en waarom? Is de uitlaatpoort enkel verbreed, of ook verhoogd?

De cilinder verhogen heeft enkel zin als de bovenkant van de cilinder afgedraaid word, als er een lange slag krukas in komt of als je de cilinderkop aanpast zodat deze een aantal mm in de cilinder zit om beter af te dichten, welke van de 3 is het?

En met een reedvalve heb je een openingstijd van 360°, de tegen/onderdruk van het carter bepaald wanneer de reeds opengaan. Met die 126° bedoel je waarschijnlijk de transfertijd in de cilinder.

Als je de cilinder verhoogt, dan worden de transfer- en uitlaattijden langer. Die 126° bijvoorbeeld beginnen wanneer de piston in de neergaande slag de poort opent in de cilinder en stoppen wanneer de piston deze in de opgaande slag terug sluit, hoe hoger de cilinder, hoe groter de hoekverdraaiing van de krukas van openen to sluiten.

Wat zij nde standaard transfer en uitlattijden van de cilinder?

Link naar reactie

goeie avond,

Wegens een probleem met de oude motor, nog niet verder kunnen doen aan de andere motor,

dus de standaard transfer en uitlaat tijd nog niet kunnen bepalen.

De uitlaat tijd zou volgens worb5 tot 188 graden moeten gaan. Deze wordt verbreed en verhoogd. Hoeveel moet ik nog zien, aan de hand van wat de bestaande uitlaat tijd is.

De transfer tijd tot 122 graden. De cilinder moet verhoogd worden (met een dikkere pakking) om aan die transfertijd te geraken. Maar ik begreep niet goed hoe dit kan, nu ben ik mee, ik dacht dat de tijd tussen het open en het sluiten niet veranderde daardoor. Ik dacht dat de tijd waarop het open en dicht gaan enkel veranderde daardoor.

Ik weet dat eens die timing veranderd is ik de verbrandingsruimte tussen bovenste dode punt en cilinderkop moet opmeten en aanpassen om deze niet te groot te houden. Dus de kop dient afgedraaid te worden dan?

Merci

Link naar reactie

niet perse, als uwe squish goe is, moet er niks aan uwe cilinderkop gebeuren, het kan evengoe zijn dat ge met een pakking tusse cilinder en kop ga moete werken. hangt er allemaal een beetje vanaf hoe zot ge aant doen zijt eh :)

Link naar reactie

Nu moet je eerst de transfertijd meten, afhankelijk daarvan moet je een dikkere voetpakking onder de cilinder steken om de transfer naar 122° te krijgen. Eens dat in orde is moet je controleren of de piston bij onderste dode punt niet onder de uitlaatpoort komt omdat de cilinder omhoog gegaan is, indien dit wel zo is moet de uitlaatpoort niet alleen verbreed worden maar ook verlaagd worden zodat deze gelijk komt met de rand van de piston bij odp.

De uitlaattijd kan ook pas opgemeten worden eens je weet hoeveel de cilinder naar boven gegaan is, als je deze voordien aanpast kan het zijn dat je uitlaattijd hoger is dan 188 omdat je de cilinder verhoogd hebt.

De kopspeling van de standaard kit moet je verhogen met de dikte van de voetpakking. Als deze dan hoger is dan 1,5mm heb je weer twee mogelijkheden, ofwel de cilinder bovenaan iets afdraaien en de cilinderkop laten, ofwel de cilinderkop afdraaien...

Link naar reactie

Merci,

Dit is een constructief antwoord, waarvoor dank.

Is er een beperking/regel/berekening in het verbreden van de uitlaatpoort?

Ik meet dit een dezer op, daar ik nog een lambretta motortje te reviseren heb voor iemand komt die op de eerste plaats.

Link naar reactie

Zoals 'mr160' zegt, de uitlaatpoort niet breder maken dan 68% van de boring van de cilinder. Persoonlijk zou ik voor een straatscooter niet over 65% gaan, en dan nog gemeten langs de omtrek en niet de 'koordlengte' en enkel als je een piston hebt met getrokken segmenten van 1mm. De dikkere segmenten van goedkopere pistons zijn niet sterk genoeg en gaan breken als de uitlaatpoort zo breed is. Ze kunnen ook geen hoge toeren aan.

De uitlaatpoort ook een afgeronde ovale vorm of trapeziumvorm geven indien mogelijk en 'alle' randen van 'alle' poorten in de boring afronden, dan gaan de segmenten een langer leven leiden...

De inlaat polieren is volgens mij niet nodig, maar de uitlaat sowieso wel.

Link naar reactie

goeie morgen,

bedankt

die 65% is enkel in de breedte dan, ongeacht de timing?

wat bedoel je met de koord lengte?

Ik denk dat de zuigerveren van men piston niet dikker zijn dan 1 mm, Ik meet deze ook eens op. Deze zijn van de standaar zuiger voor die pinasco. Kan ik daarmee tot 65% geraken?

De randen van de poorten was ik al aan het afronden,

Bedankt alvast

Jeroen

Link naar reactie
  • 3 weken later...

goede morgen,

De timing's zijn aangepast, Cilinder met 1 mm verhoogd, transfer staat op 123° en uitlaat op 189°.

Nu had ik voor die pinasco de standaar squish willen weten. De afstand tussen zuiger in Bovenste dode punt en cilinderkop.

Weet iemand die afstand? en/Of de compressie verhouding voor deze cilinder kit?

Bedankt

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...