Ga naar inhoud
Vespaforum.be

voor de uitlaat kenners


geronimooo

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

niemand een idee?

Heb momenteel 1,6 mm squish,

Ik heb wat gelezen in de bijbel die mr160 poste,

die man adviseert om tussen de 0,3 en de 1,1 mm squich te hebben.

Wat is voor de tuning specialisten onder jullie het minimum?

Merci

Link naar reactie
Heb momenteel 1,6 mm squish,

Ik heb wat gelezen in de bijbel die mr160 poste,

die man adviseert om tussen de 0,3 en de 1,1 mm squich te hebben.

Die 0,3mm lijkt mij extreem weinig.

Voor een scooter waar je meer dan 2 keer wil mee rijden wordt aangeraden je squish tussen de 1 en de 1,5mm te brengen.

En als je op 1mm eindigt zou ik maken dat de cilinderkop goed gecentreerd is op de cilinderboring met een paar paspennen want anders is het zeer moeilijk om de kopspeling rondom constant te houden.

Link naar reactie
Bedankt voor de tip, maar bij de pinasco zit er toch een rand, waardoor die zichzelf centreert?

Als ik op SIp kijk heef tde cilinderkop een squishband maar als er geen rand is waarmee de cilinderkop in de boring past of als er op de cilinder geen opstaande rand is die in een inkamering in de cilinderkop past, dan zal dei zichzelf niet centreren.

Dus om zeker te zijn dat de kop goed gecentreerd is moet je de cilinderkop gecentreerd bevestigen op de cilinder en (minimum) 2 gaten door de cilinderkop in de cilinder boren, liefst in of net naast het afdichtingsvlak en daar dan paspennen in monteren zodat je de kop nadien perfect kan centreren...

Alternatief is twee gaten voor de cilinderstuds in de kop en de cilinder vergroten en dan pasbussen monteren waarde cilinderstuds door passeren. Foto's hiervan vindt je wel terug op Google via 'Vespa cilinder head dowels'...

Link naar reactie

goeie avond,

Ik weet ook wel dat deze zonder rand zichzelf niet exact centreert,

Er zit momenteel nog een rand aan de cilinderkop, daar ik deze eventueel nog moet afdraaien, gezien ik de juiste speling nog niet weet.

Ik probeer eerst die juiste speling en compressie verhouding te weten, en dan zien we wel verder.

Dat van die paspinnen heb ik ooit eens moeten doen bij een afgebroken poulie van krukas van een vw. Dit om distributie juist te kunnen houden tijdens het opspannen.

Dus daar heb ik ervaring mee ;-)

merci

Link naar reactie

goede middag,

Ik ben bezig aan een gelijkaardig blokje maar daar is de squich 3,9 mm. DIt lijkt mij veel te veel,

Wat draai je het beste af, cilinderkop of cilinder zelf?

Als je de kop teveel afdraaid, veranderd de vorm van de cilinderkop volgens mij. Kan dit kwaad?

De andere optie is natuurlijk de cilinder zelf afdraaien, langs boven natuurlijk. Ik denk 2,3 af te draaien, om op cave te spelen.

Wat lijkt jullie de beste oplossing?

merci

Link naar reactie

Als je de cilinderkop afdraaid, ga je enkel de afdichtingszone rond de boring afdraaien, en laat je de volledige verbrandingskamer intact, zodat de cilinderkop nadien met verbrandignskamer als het ware in de cilinderboring kan gemonteerd worden ,zo kan je de cilinderkop tevens perfect centreren als je niet teveel speling neemt...

Link naar reactie

Goeie avond,

Ik begrijp ook wel dat ik de afdichtings-zone moet afdraaien, maar het probleem zit hem dat die kop niet vlak is als het ware, er zit een opstaande rand aan,

en in de cilinder zit een verdieping, waar logischerwijs, die opstaande rand mooi inpast waardoor de kop mooi gecentreerd staat.

Nu als ik die opstaande rand van de kop afdraai, kan ik maximaal 1 mm afdraaien, Daar anders 1 van de 2 raakvlakken weg is.

http://www.sip-scootershop.com/nl/products/cilinder+kop+pinasco+177cc+_84120000

Als je op deze link kijkt naar de foto zie je wat ik bedoel.

Is het dan niet verstandiger van de cilinder af te draaien? Beide zone's, de beide raakzones waar de cilinderkop de cilinder raakt?

Ik heb nog wat zitten rekenen en de compressie voor die setup is momenteel 8,1 :1

Als ik 1,6 mm afdraai ga ik naar 10:1

2,02 afdraaien, 10,5 :1

en 2,3 afdraaien 11:1

Eerst de setup proberen met 10:1? daar 11:1 mij wat veel lijkt, de squich blijft dan wel 1,6 normaal gezien.

bedankt

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Goede avond,

Vandaag een dyno run gedaan,

De eerste run was al direct tegen de 22 pk, uiteindelijke geopteerd voor een betrouwbaardere setup.

Aangenaam verrast,na afstelling op 21,2 pk op 6665 toeren,

22,8 nm op 6367 toeren,

top speed op de dyno 117,1 km/h

Dit uiteindelijk maar voor een pinasco 177 cilinder.

Hierbij wil ik iedereen die mij geholpen heeft bedanken.

Bij deze, de personen in kwestie weten wel wie ik bedoel.

Dit was een zeer leerrijk project,

Merci

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...