Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nylon ophangingsbussen voor GTS/GTV


les

Aanbevolen berichten

Ik heb nu 700km gereden met da spel en de ophanging is gewoon om te huilen,baanligging tegen topsnelheid is ronduit gevaarlijk,mijnen Ducati Streetfighter weggedaan omdat da ook wa link werd en er te zot mee begon te rijden,maar daareentegen is die bij ''normaal'' weggedrag 200 keer veiliger,tegen 200km/h ne noodstop doen en ge stond direct stil,met de Vespa..? Tja,...

Maaaaaaaaaar...als ge hem gebruikt voor stadsverkeer,dan kunt ge geen betere keus maken,ge moet ni constant tussen een en twee liggen schakelen omdat dien''Duc'' begon te bokken(L-twin),geen zeer polsen,geen overvloedige hitte van ne motor aan het licht en ge kunt eens iet meepakken zonder geknoei met rugzakken enz...

Dus als die Malossi veren het een en ander oplossen,zullen die er rap opstaan!

Eén ding staat wel al vast,volgende zomer staat er terug nen ''Duc'' in de garage..maar dan wel nen tweezitter..!

Link naar reactie

Kunt ge geloven dat ik mensen tegenkom die tegen mij beginnen van : ja gij moest daar weer geld aan geven, die en die en die hebben ook zo'n GTS met ikweet iethoeveel kilometers en die zijn toch content met de originele ophanging ?!

Tjah, als ge altijd met ne lada gereden hebt en nooit met een bmw dan weet ge niet wat ge mist hé ? ;-)

Link naar reactie
Een kleine 2800 km gereden op 66uur. Heen en terug Caorle. Malossi RS24 en de bushings van achter hebben hun werk heel goed gedaan. Vering is stroever dan de originele, maar super. Ook het bochtenwerk in Italië was vele malen beter dan met de originele veren.

Fijn om te horen ;)))

CHEERS

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

@les / @daxx ; Hoe is het resultaat na een ervaring van een half jaar?? Aangezien ik normaal i d stad rij valt alles nogal mee, maar toch ni echt tevreden over wegligging i d bochten, echter vandaag tegen hogere snelheden op autoweg gereden... duchtige woordenwisselingen gehad met diene van hierboven. Vanaf tachtig-negentig/uur begint die wesp serieus uit te breken. Andere vering ga ik van de week al achter horen, maar die demperkussens lijken mij ook wel iets.

Mvg, luciano

Link naar reactie

nog altijd zéér tevreden over Luciano !

denk eraan, ik heb dan ook nog alleen de bovenste gestoken en het verschil is al enorm goed te voelen, ik denk met een betere achtervering gaat ge nog gelukkiger zijn.

ik moet ook maar eens gaan zien naar nieuwe achterveren, dik 25000km op de teller en ze zijn bijna niks meer waard achteraan :-(

vind ik echt spijtig voor een scooter van bijna 5000€ zonder opties.

Link naar reactie

Met die bussen en ( misschien) ook mijn eigen gemaakte spacers,was er toch al een opmerkelijk verschil,,,maar nadat ik nieuwe banden had laten steken (3500 km!!!),begint het geheel er nu wel op te lijken,,t'is nog altijd nen scooter hé,,,,,en ook nog altijd met de originele achtervering,,,,,,ik ben nog zwaar aan het twijfelen om dit seizoen nieuwe veren te steken ( van horen zeggen dat dit fenomenaal zou zijn), daar ik nu best tevreden ben.

CHEERS

Link naar reactie

@daxx, bij mij zit de originele vering er ook nog onder, echter bijna 21.000km. Bij momenten vindt ik gewoon dat ze te slap is oa bij verkeerdrempels. Als je dan nog eens een passagier meeneemt gaat het al helemaal fout.In de stad en rond die befaamde kerktoren loopt het nog wel goed, al zijn er punten en bochten waar ik al weet dat ik ze trager moet nemen omdat hij daar slecht op reageert en dan denk je ja normaal hé; > het is een scooter hé, geene motorfiets + ik kan niet vergelijken met een nieuwe & originele vering want ik heb mijn Gts tweedehands aangekocht.

Maar als je zoals ik gisteren mocht ervaren dat het eigenlijk niet zo koosher meer is in een lange bocht tegen 90km/u en je moet dan inhouden om hem terug onder controle te hebben... dan denk ik toch dat er iets is.>> Heb al een kapotte lager aan mijn achterwiel gehad en dat geeft ongeveer hetzelfde effect. Dat die lager na 1500km terug stuk zou zijn lijkt me zeer onwaarschijnlijk (nog niet nagezien), de achterband is ook 1500km oud en mich. city grip. Dus toch een band waar hier over 'talgemeen positief over gepraat wordt.

Ik was hier al even aan 'tzoeken naar topics/comments over veringen en etc en kwam oa op het topic van deze bussen uit. Het is toch iets wat ik ga zoeken en een spacer zoals jij geplaatst hebt kan ik ook wel laten maken. + als jullie toevallig weten waar ze die malossi veringen verdelen incl. plaatsen, in antwerpen of omgeving, laat het me dan gerust weten.

Mvg, Luciano

Ps;Ik geef liever geld uit aan een paar bussen en veringen dan aan dokters en aanverwanten <;-))

Link naar reactie

@fico luciano,,,ik heb den helft van die bussen van de les overgekocht,soit ik heb die van mij onder mijn kader gezet,terwijl de les die bovenaan heeft gezet,,,eigenlijk voor goed te zijn hadden wij nog een setje moeten delen ;))) ,,misschien dat we nog eens moeten afspreken voor nog een setje ;)),,,anyway bij het demonteren zult ge wel zien waarom ge diene originele rommel er af gooit ;)) ( zie ook mijn pics even terug in het topic),,en ja na 21K km's,kan het zijn dat uw schokdempers wat slapjes zijn,maar ge kunt die nog altijd een paar standen verdraaien ( intressant voor als ge met nen passagier rijdt).

CHEERS

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Heb al een tijdje deze topic gevolgd. En snap langs geen kanten dat de vering zou verhinderen dat het motor achterdeel slingert. Dat zit scharnierend vast aan het frame, en het is daar dat geen speling mag zijn. Een vering dient zeker niet om het motor achterdeel op zijn plaats te houden. Ik ga er altijd van uit. Dat de ontwerpers van een voertuig, in dit geval de Vespa scooter, knappe koppen zijn, die zeker niet over één nacht ijs gaan. Dat er soms fouten optreden door slechte fabricage van onderdelen bij toelevering bedrijven, of montage is zeker zo, en worden dan ook gratis vervangen. Op voorwaarde dat de onderhoud intervallen worden nageleefd bij een herkende dealer, wat maar normaal is. Dat vering onder hevig is aan slijtage is zeker, naar gelang de belasting. Dat er betere veringen bestaan dan de originele is ook zo, maar dan hangt er wel een stevig prijs kaartje aan. Dat een harde vering beter stuurt dan een versleten of te zachte, daar twijfel ik niet aan. Of een vering versleten of te zwak is volgens de belasting, kan eenvoudig worden getest. Vraag maar eens hoevelen hun vering bij regelen volgens de belasting. meesten weten niet hoe dat moet of dat wel kan. en rijden op de lichtste stand ook met max belasting of overladen. Zeuren over harde vering wat beter stuurt, en over comfort gaat niet samen. Een Vespa kost te weinig, om op een knopke te drukken en je zo de vering automatisch kan regelen voor tour comfort of te racen. Mvg.

Link naar reactie

@Robing,ik stel voor dat ge uw vering en uw rubbers er eens onderuit haalt,niet persé nodig want ik heb er al foto's van genomen maar soit en dan ben ik overtuigd dat gij als ervaren mekanieker/motard,die rubbers wel snel zal willen vernieuwen/verbeteren,,,,, het gaat hier niet zo zeer over dat slingeren van het rijwielgedeelte,maar meer over een onbalans .

CHEERS

Link naar reactie

Hoi Daxx, ooit was ik de oprichter van Workshops, als leerzame winter bezigheid, aan motoren van een welgekend merk. Wat ik daar al die jaren heb meegemaakt was een geweldige leerschool. En heb vooral geleerd dat men op wat gezegd en geschreven word geen goed beeld kan hebben van de echte toestand. Het zijn de daden die iets aan het licht brengen. Om een idee te geven, zo testte ik eens onverwacht de banden spanningen van alle motoren die op de workshops afkwamen. Er waren voorband drukken van minder dan 1 Bar en anderen ook veel te zacht, terwijl de druk 2,2 Bar had moeten zijn. Achterbanden zelfde verhaal terwijl de druk daar 2,8 bar moest zijn. Remcilinders die vast zitten en maar op 1 zijde werkten, lucht filters die smerig waren, onderhoud dat verwaarloost word. Versleten banden enz. Mijn eigen laatste motor had 217.000 km op de teller, en had zeker het dubbele gehaald altijd in eigen beheer onderhouden. Nooit iets aan moeten vernieuwen, buiten de normale onderdelen die slijtage maken, zoals remblokken en koppeling schijven en remschijven en om de 10000km kleppen na zien of regelen. Heb die weg gedaan omdat ik zelf te veel versleten ben, met pijn in het hart.

Beste Daxx, ik lees ook graag Uw teksten waar je zaken aan brengt om over na te denken. Inderdaad heb ik veel gesleuteld aan motoren, maar heb niet het lef te denken dat ik alles weet, ik leer nog iedere dag bij. Iedereen is welkom om mij te overtuigen van zijn gelijk maar dan op de werktafel. Zo mag mij iemand van al diegenen die hier op het forum al gezegd hebben, zelf hun kleppen van hunne Vespa GTS al geregeld of nagezien hebben dat eens komen demonstreren. Ikzelf heb dat tot hiertoe nog niet moeten doen, omdat dit op het onderhoud van 10.000Km moet en daar nog 1500 Km af ben, en het beestje zeer goed zijn werk doet. Ook ga ik de speling van het balhoofdlager na zien wat waarschijnlijk te los staat. Wie de onderhoud intervallen verwaarloost of slecht uit voert, is vragen om problemen. Wat dikwijls ook de aanleiding is van de problemen die zich voor doen. Ik respecteer ieders onderbouwde topic en voorstellen, ook al kan ik er niet mee akkoord gaan. Eigen ondervinding van forums is dat veel van de beste raadgevers er op, verongelukken bij het in handen geven van gereedschap om zelf te sleutelen, of nog meer brokken er mee maken :-) Mvg

PS, als ik zo met anderen eens ga rijden, doe ik dikwijls de remhendel test, en raar maar waar trek je de remhendels bij sommigen zonder moeite tot tegen de handgreep. Manmanman dan weet ik al hoe die Vespa onderhouden word, levens gevaarlijk gewoon. Die gaan de ravijn in bij een flinke afdaling zenne.

Link naar reactie

Robing, over dat slecht onderhouden hebt ge 100% gelijk, er zijn dealers die de onwetende mensen in't zak zetten en er zijn ook onwetende of luie mensen die het onderhoud zelf doen en het 'begaaien'...

Anyway, het motorgedeelte slingert echt wel onder het chassis van de vespa, zoals DAXX al heeft bewezen dat de rubbers van de ophanging achteraan van pudding is gemaakt(jaja ook op een 'scooterke' van 5000€ en idd ook door die mensen van piaggio het 'hoogstaand' merk...).

Als je dan bijna met 200% zekerheid kunt zeggen zonder het spel uit elkaar te draaien dat de bussen van het subframe van hetzelfde materiaal is gemaakt dan kunt ge al duidelijk opmaken na er 1x mee gereden te hebben op een slecht wegdek dat de hele motor onder belasting door het snel nemen van een bocht of rijden op slecht wegdek dat de motor enkele graden uit de haak gaat hangen.

Toen ik die blauwe bussen stak op de bovenkant van mijn ophanging was het zwalpend gevoel bij spoorvorming compleet weg en het overstuur gevoel in scherpe bochten ook.

Dat is ook meteen DE reden waarom ik niet ALLE bussen heb gemonteerd omdat ik weet dat als de achterste schokdempers de complete motor moet rechthouden omdat het subframe nog altijd de 'pudding rubbers' heeft zitten deze toch wilt gaan 'werken' en zo de schokdempers stangen in 2 kan breken(en ja dat is al meerdere malen gebeurt).

Door niet alle rubbers te vervangen heb toegelaten dat er nog een beetje 'spel' is zodat alles nog wa kan werken + ik wou hem ook niet te stijf maken alhoewel nu een komende dagen er een malossi ophanging onder komt achteraan.

Link naar reactie

Ik heb uiteindelijk nieuwe originele bussen laten steken, maar ook een andere vering > malossi. Ik heb nu als resultaat een wegligging die totaal niet meer te vergelijken valt met vroeger. Daar waar ik eerder zat te wiebelen en te deinen , daar kan ik nu vlotjes rijden. En het klopt; als je kiest voor een harde vering moet je niet lopen zagen over comfort, het is een keuze die je maakt.

De bandenspanning ( zie @Robing ) = zeer belangrijk en controleer ik iedere keer bij een tankbeurt wat dus eigenlijk wekelijks of om de twee / drie dagen is. te slap opgepomte banden = zwalpen en kans op een band die oververhit of erger nog,van de velg gaat bij een serieuze bocht

De dag dat ik die stijve bussen kan kopen denk ik dat ik het oplos zoals @Les & @Daxx en de helft monteer. Mijn wegligging is in elk geval 10000% verbetert, nu de rijder nog verbeteren ;))

Mvg Luciano

Link naar reactie

Hoi Fico, zeer goede instelling bandendruk dikwijls te controleren. Maar, en ik ben hier weer hoor ik denken, ikzelf heb geen enkel vertrouwen in bandendruk meters aan tank stations, als die er al zijn. Het is tegenwoordig een heel kleine investering zo een hand compreseurke te kopen, en daar een GOEDE kwalitatieve drukmeter bij kopen, en je bent voor de rest van je leven safe. Of een fietspomp uit den Aldi is ook zeer geschikt. Inderdaad is de juiste banden druk kwa rijcomfort belangrijk, even als voor de slijtage en je veilgheid.

PS heeft nog niemand getest zijn achtervering als ze nog goed zijn, op de hoogste stand te zetten. Beenhard dus, en wat resultaat dat geeft ? Comfort zal dan zero zijn. Maar wegligging ??????.

Ikzelf doe dat niet, omdat ik met de heel vele km rij ondervinding op 2 wielen, best tevreden ben op veerstand 2 in originele staat. En mijn rugske toch een beetje comfort moet hebben. Ik ken verschillende Vespa rijders die na 25000km hun vering nog goed vinden in hun laagste stand, en ni weten dat die kunnen geregeld worden :-) Mvg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...