Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Sputterende Vespa GTS 125


rneys

Aanbevolen berichten

Beste collega's,

Even kort voorstellen:

Ik geniet enorm van een tourtje op mijn vespa 125 GTS, maar ben een leek op het gebied van motors en techniek.

Mijn scooter is nu 1 jaar oud met ca. 5.400 km op de teller.

Probleem:

Sinds ongeveer een maand doet zich volgend probleem voor.

Nadat ik een tijdje met de gashendel open heb gereden (vb. 10 minuten op de rijweg) en na het stoppen voor een verkeerslicht, geraakt hij moeilijk weer op snelheid. Tussen 0 km/ en 50 km/h trekt hij dan echt langzaam op, vervolgens bereikt hij wel weer 100 km/h. Het probleem is nog erger als de baan licht helt. Bovendien heb ik de indruk dat hij voorheen ook een hogere max. snelheid haalde (ca. 110 km/h). Na een halfuurtje rust is het probleem verdwenen, maar het herhaalt zich na een tochtje met gashendel open.

Wat zegt de scooterhandelaar:

In de garage heb ik het probleem gemeld, hebben ze mijn vespa volledig nagekeken, sproeier gereinigd, en nog wat meer, waar ik geen verstand van heb (onder garantie uiteraard). Er is merkelijke verbetering, maar ik heb nog steeds sterk het gevoel dat mijn vespa voor de winter vinniger was en een hogere topsnelheid haalde. Tijdens de winter heb ik batterij problemen gehad, die ik met een druppelaar dan weer verholpen heb.

Vraag:

Kent iemand dit probleem? Wat kan ik doen? Mogelijk is reiniging van een sproeier onvoldoende en is er een probleem met de carburator? Kan dit na 1 jaar al het geval zijn? Specialisten, laat van u horen, vooraleer ik bij de handelaar van mijn oren ga maken.

Groetjes,

Ronny

Link naar reactie

Hartelijk dank voor jullie snelle reaktie.

Inmiddels heb ik vanmorgen mijn handelaar opnieuw gecontacteerd.

Hij meldde me dat hij een tijd geleden een gelijkaardig voorval had, waarbij de motor - eens goed warm gelopen - problemen had met acceleratie. Na een hele speurtocht bleek de oorzaak toen bij de uitlaat te liggen, die - bestaande uit twee delen - slecht gelast was en valse lucht zoog. Ik breng mijn scooter dus weer even binnen om vast te stellen of dit ook in mijn geval de oorzaak zou kunnen zijn. Hij lijkt me in ieder geval een vespa-vakman en heeft me gegarandeerd dat hij het wel gefikst zou krijgen. Ik hou jullie in ieder geval verder op de hoogte.

Groetjes,

Ronny

Ronny

Link naar reactie
wacht eens efkes... 4takt motor... slecht gelaste uitlaat... valse lucht...

bulshit ?

Flitste ook even door mijn hoofd maar ken er te weinig van om te kunnen meediscussiëren. Aangezien een garantiegeval is, zou ik de dealer laten doen tot het in orde komt...

Link naar reactie

Tja, met mijn mechanische kennis kunnen ze me vanalles wijsmaken. Volgens de uitleg van mijn handelaar bestaat de uitlaat uit twee stukken die aan mekaar gelast zijn. Na een langere rit op hoge snelheid (90 km/h) kan de uitlaat door de hitte gaan uitzetten waardoor ook de druk op de lasnaad gaat verhogen. Bij een correcte las is dat geen enkel probleem. Bij een slechte of onzorgvuldige las kan er dan door deze uitzetting een lekje ontstaan waarlangs valse lucht gezogen wordt. Dit is althans wat ik ervan begrepen heb. Wat er ook van zij, ik hoop dat ie het probleem snel zal vinden! Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Ronny

Link naar reactie

valse lucht via een uitlaat trekken kan alleen bij 2 takt omdat de piston als 'klep' dient om de poorten te openen/sluiten.

een 4 takt heeft mechanisch bediende kleppen dmv een ketting in de cilinderkop die de in/uitlaatpoorten vrijmaken.

maw een 4 takt is veel efficienter omdat de kans op overlap van uw poorten véél kleiner is en dus ook nooit valse lucht kan trekken via de uitlaat enz.

ik zou het niet direct weten wat er aan de hand is maar ik denk dat ze ook eens naar uw vario moeten kijken, kan zijn dat er iets te warm loopt na ene stuk stevig doorrijden waardoor de vario misschien niet meer vlot open en/of dicht gaat en daardoor uw motor "smoort".

wat ook wel mogelijk is is een slechte bougie, hbe ik ook al eens gehad, dna ploft hij en houd hij in enz. en dan gaat het weer even enz.

nieuwe bougie en probleem opgelost.

Link naar reactie

Hoi les,

Bedankt voor de tips! De bemerkingen met de vario en de bougie zal ik zeker met mijn handelaar bespreken. De scooter "smoort" inderdaad na een stevige rit. Vooral indien ie vanuit stilstand weer vertrekt. Als er nog tips zijn hoor ik het graag. Eind volgende week heb ik een afspraak.

Bedankt alvast,

Groetjes,

Ronny

Link naar reactie

De eerste indruk die ik krijg van dit probleem is dat de variogewichtjes blijven hangen. Hierdoor moet de Vespa in een te hoge "versnelling" vertrekken en heeft dan niet genoeg vermogen om op toeren te komen.

Vraag zeker dat hij de variogewichtjes controleert op slijtage en ze zeker smeert.

Link naar reactie
De eerste indruk die ik krijg van dit probleem is dat de variogewichtjes blijven hangen. Hierdoor moet de Vespa in een te hoge "versnelling" vertrekken en heeft dan niet genoeg vermogen om op toeren te komen.

Vraag zeker dat hij de variogewichtjes controleert op slijtage en ze zeker smeert.

Dat zou wel es het probleem kunnen zijn!

Link naar reactie

meestal is het de bougie of de een vuiltje in de carbu

uitlaat normaal niet om het een 4 takt is en dan moet hem ok meer lawaai maken en de uitlaat is inderdaad gelast

maar laat den dealer maar zoeken je heb 2 jaar garantie op de motor

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...