Ga naar inhoud
Vespaforum.be

P200 '85 Motorblok Opbouw/Revisie Referentie Fotoalbum


mr160

Aanbevolen berichten

Heb 184 detail foto's gemaakt van het opbouwen van een P200 blok 8-)

Quote
Foto's van het opbouwen van een gereviseerd P200 blok uit 1985. Dit zijn voor/na foto's ter referentie, zeker geen how-to uitleg. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk details van onderdelen op de digitale plaat vast te leggen, zodat ik later terug kan kijken hoe en wat.

.

Omdat het blok op de plank komt te liggen tot ik het nodig heb, is het 95% afgebouwd. Tegen de tijd dat ik er een scooter voor heb kan ik bepalen hoe de afbouw er definitief uit gaat zien (rat/origineel/bling?).

Het opbouwen van de koppeling, primair, achteras en carb heb ik achterwege gelaten, komt een volgende keer.

Wie weet heeft iemand er wat aan.

http://vespresso.nl/albums/categories/frontpage/p200-85-standard-buildup/

Vespresso-P200-85-Motorblok-Opbouw-001.jpg?m=1326639137

Link naar reactie

Thanks - denk ik :)

Hier nog wat over revisieonderdelen:

Er zijn een paar dingen die je standaard mee kunt nemen bij revisie, maar die zijn wel afhankelijk van het serienummer van je blok; de nieuwere blokken hebben andere achteras en een paar ander verschillen, zoals een extra groef bij de koppelingskant van de krukas voor de grote oliekeerring en een lekgaatje onder de achterremankerplaat. De verschillen staan hier beschreven:

http://www.px-performance.de/sorglos1.php

Dit kun je ook aanhouden voor een bestelling:

http://www.px-performance.de/shop/Vespa-PX-Motor-most-wanted/PX-Motor-sorglos-Pakete/Motorrevision-PX-sorglos-Paket.html

Deze heb ik eens besteld voor de T5 - goed compleet:

http://www.germanscooterforum.de/topic/155459-vespa-motor-sorglos-pakete-de-luxe-im-preis-gesenkt-ab-77/page__hl__sorglospaket

http://new.scooter-classicparts.com/

Het al bekende eerdere lijstje:

http://vespaforum.be/index.php?q=nl/node/11437

Ik had nu besteld/in huis (nrs zijn van SIP):

Kogellagerset - 90002100

Oliekeeringset - 91080000 / 91050000(als plastic oliekeerring aan koppelingskant van krukas: gebruik je het best weer plastic versie. Als ie van metaal is, of als hij al eens vervangen is geweest door een metalen, dan vervangen door een metalen).

Schakelkruisje (een platte) - 87020000

Kickstarttandwiel - 11352600 (wel checken of je echt een 12-12 hebt)

Kickstartrubbers - 86070000

Koppelingsplaten (de duurdere variant) - 93061000

Pakkingset + rubbertjes - 92012000

Pakkingset + rubbertjes carb - 92060000 + 92204000

Blokbout (lang) achter kickstart (vaak vergaan) - 87160000

Bougie

Olie

Benzineslang

Eventueel:

Zuigerveren

Clipjes + lager pistonpen

Clipjes remschoenen - 87390000

Remschoenen

Spiedjes vliegwiel en koppeling.

Zekering primair as 16305000

Primair revisie set

Koppelings duwbusje en plaatje 87090000

Paar stukjes draad; 2.5mm2 Blauw en Zwart, 1.5mm2 Groen, Wit, Rood

Schoentjes voor draad aan bobine.

Standaard Upgrades:

DRT koppelingsmoer (scheelt gezeik met kasteelmoer en borgring) - 11351940

Pinasco koppelingslager (scheelt frictie) - 59366000

Cosa carbdeksel + bijpassende vlotternaald (en doorvoergaatje in de carb naar de hoofdsproeier voorzichtig opboren van 1.5 naar 2mm) - 12832540 + 40090600

Fastflow benzinekraantje - 15878000

Link naar reactie

@mr160: freak ;-)

Knap werk, hier zullen d'r veel plezier aan beleven.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Zoiets goed?

klinknageltool.jpg

Bij het duw-asje, met de veer zit op 1cm van de onderkant van de as een groefje met een circlip. Op (of in) het uiteinde van dat asje zit een klein imbusboutje/dopje gedraaid.

De magneetjes in de dopjes zitten (niet echt goed vast) gelijmd.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Schitterend ,mooi gedaan maat ;) ,heb er zelf al iets aan gehad .Even ter bevestiging op de krukaslager moet dus maar 1 circlip (langs de binnenkant & geen langs de koppelingskant ! Bij een 200 blok! Bij de kleinere heb je der 2 hé .Was al even aan't twijfelen dat ik er 1 vergeten was ;) .Groetjes,Dave & nogmaals zéér mooi werk man !

Link naar reactie

Mooi!

Hangt ervanaf; er zijn meerdere modellen 200 carters, bij de oudere modellen zitten 2 circlips. Maar dat zie je zo want dan kan je kogellager er van 2 kanten in.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...
  • 1 maand later...
  • 1 jaar later...

http://gallery.vespresso.nl/Vespresso/Referentie

Ik heb de blok revisie foto's in de Vespresso Referentie sectie bijgevuld met foto's van het in elkaar zetten van de schakelas en de primair kerstboom.

Daarnaast vind je een album met een volledige revisie van een Rally voorvork, nu niet alleen het ontmantelen, maar ook het weer in elkaar zetten ervan.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Uit het stof getrokken, omdat het origineel niet makkelijk vindbaar bleek:

 

Complete blok revisie (opzetje - als ik nog wat verzin, of als iemand ziet dat ik wat vergeet, zal ik het toevoegen) - dit is voor een nogal grondige revisie; je kunt kiezen wat je wel /niet doet, de 'altijd vervangen' onderdelen heb ik aangegeven met een *

* Circlips voor piston (2x) - 1e

Bougie - 2e50

* Oliekeeringenkit - 10e

Lager Krukas Onstekingskant: 25e

Lager hoofdas (6204 RS2?): 11e

Lager Krukas Koppelingskant (SKF 613912?): 25e

Naaldlager schakelas: 10e

* Pakkingsset met rubber ringen: 10e

Pakkingkjes voor oilio boutjes: 1e

Contactpunten: 6e (bij oude scooter)

Condensator: 5e (bij oude scooter)

Bij ontstekingsproblemen ook pickup/bobine/spanningsregelaar.

Kickstarttandwiel: 10e

Kickstarter stop rubbers (2x) - 3e50

* Schakelkruisje - 15 tot 35e

* Koppelingsplaten (hoge kwaliteit): 10e (plus tool om de koppelingskooi te demonteren)

Spiedje voor vliegwiel (plus vliegwieltrekker) 1e

Spiedje voor koppeling (plus koppelingstrekker) 1e

Pakkingset carburateur

* Vlotternaaldje carburateur

Eventueel ook:

Zuigerveren (wel opnieuw inrijden daarna)

Remschoentjes achterwiel (met bijbehorende circlips)

Blokophanging + achterveer ophanging rubber mounts

Primair reparatieset, naaldlagerelementen en lager voor de primair

Dat was het geloof ik wel zo'n beetje.

Prijzen zijn naar boven op de hele of halve euro afgerond en van verschillende onlineshops doorelkaar.

Voor normale revisie van de rest van de scooter rekening houden met:

- remschoentjes voor (met bijbehorende circlips)

* balhoofdlagers onder en boven met eventueel de lagerhouders (en de beschermcup onder)

- kabelset + kabel stelboutjes

- draadboom of zelf maken

- banden/binnenbanden

- as + lagers voorvork

- kmteller kabel + wormwieltje

- rubbers benzineslang/kabels (vaak vergaan)

* benzineslang (vaak snoeihard geworden)

- benzinekraantje (plus tool om die los te halen, deze moet vaak bij oude scooters die lang stilstonden)

- rubbers tank

- handvaten (vaak vergaan bij oude scooter)

- chokehendeltje (vaak vergaan bij oude scooter)

- rubbers/voetjes voor de standaard

- rubbers voor 'draaipunt' van de bil

Voor een oudere scooter heb je nog een tool nodig om de kroonring voor de voor- en achterwiel lagers los te krijgen.

Bij SIP kun je ook onderdeeltjes uitzoeken mbv de Exploded View tekningen - dat helpt altijd wel voor de specifiek dingetjes.

Als iemand aanvullingen heeft; gaarne.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...